تابناک: واردات فولاد بی کیفیت که عمدتا از کشور چین نیز صورت می گیرد، در حال ضربه زدن به تولید داخل و از سوی دیگر کاهش ضریب امنیت و استانداردهای لازم برای سازه هایی است که با این نوع محصول در کشور ساخته می شوند.
کد خبر: ۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳ 19 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، واردات بی رویه محصولات فولادی در ماه های اخیر صدای بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در کشور از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان را درآورده است. چراکه به اعتقاد این دسته از تولیدکنندگان، تولیدات داخلی به اندازه ای هست که بتواند پاسخ گوی نیاز داخل باشد و حتی مازاد تولید را به درخواست بازارهای جهانی به کشورهای هدف صادراتی ارسال نمود.

اما دلیل اینکه دولت علی رغم این اذعان تولیدکنندگان همچنان به واردات محصولات فولادی به ویژه در سال جاری اصرار می ورزد خود جای سوال دارد.

ادامه این روند که بیشتر هم دو کارخانه بزرگ تولیدی کشور در این زمینه یعنی فولاد مبارکه و ذوب آهن را نشانه گرفته است، منجر به کاهش تولید داخل و از دست رفتن بازارهای داخلی و خروج بسیار ارز از کشور آن هم در شرایطی که کشور نیاز به نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید و توان داخل دارد، خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان دراین زمینه با بیان اینکه دولت باید در تعرفه واردات محصولات فولادی تجدید نظر کند گفت: واردات بی رویه تهدیدی است برای صنعت فولاد کشورمان که بهترین نوع محصولات فولادی با استانداردهای بین المللی را روانه بازار میکند.

سعد محمدی با اشاره به کیفیت پائین فولاد وارداتی افزود: به عنوان مثال ميانگين وزن یک شاخه تیر آهن 14 باید 140کیلوگرم باشد که در بازار تیر آهن 14 با وزن 120کیلوگرم يافت ميشود.

وی با اشاره به تخریب پل جمهوری در استان قم گفت: کارشناسان باید در این زمینه اظهار نظر کنند تا استاندارد فولادهای وارداتی به خوبی آنالیز شود.

حال که کشور ما هم توان تامین نیاز خود و نیز ظرفیت صادرات در این بخش را دارد، واردات بی رویه در چنین شرایطی را تنها می توان ناشی از دست پرقدرت واردکنندگان در بازار فولاد کشور دانست و از سویی نیز کاهش درآمدهای دولت و نیاز دولت به درآمدهای ناشی از واردات شاید سبب بروز این وضعیت شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار