تابناک: در روزهای پایانی سال که حضور مردم بیشتر در بازار احساس میشود، کم فروشی که یکی از ناهنجاری های اقتصادی و از اعمال ناپسند در آیین اسلام به شمار می رود، انتقاد و شکایت مردم و حتی برخی عالمان شهر را در پی داشته است.
کد خبر: ۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲ 15 February 2015
به گزارش تابناک، کم فروشی یکی از تخلفات قانونی و از سوی دیگر یکی از ناهنجاری ها در دین ما به شمار می رود که متاسفانه طی سال های اخیر و علی رغم وجود قانون و مجازات هایی در این زمینه همچنان بیش از پیش در جامعه به چشم می خورد.

این ناهنجاری و قانون گریزی تنها منحصر به بخش اصناف و فروشندگان نمی شود و بسیاری از عرصه های دیگر خدماتی و حتی اداری را نیز شامل می شود. چراکه ارائه خدمت به مردم وظیفه ای تعیین شده برای فرد در جایگاه اجتماعی و شغلی است و اگر در این ارائه کم کاری و یا به اصطلاح کم فروشی ای صورت گیرد، خلاف قانون و مقررات اسلامی شمرده می شود.

مسئله کم فروشی به قدری در دین مبین اسلام مورد نکوهش واقع شده است که در آیات قرآن کریم در مذمت این نوع اخلاق، با کلمه "وای" اوج ناپسندی این عمل را آشکار می سازد و عقوبت سختی را برای مرتکبان این عمل بیان می دارد. همچنین براساس آیات قرآن کریم کم فروشی سبب ویران شدن جامعه می شود. موضوعی که اگر به عمق آن خوب نگریسته شود، نشانه هایی از آن را در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور خود به آن برمیخوریم.

بسیاری از مشکلات اقتصادی که مردم از آن گله مند هستند در اثر عمل خود ما شکل گرفته است که کم فروشی در بازار و اداره و محل کار یکی از بارزترین مصداق های آن است. از روزی که کم فروشی را راه حلی برای جبران کمبود های مالی و زمانی خود دانستیم به بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی دیگر از جمله عدم اعتماد به یکدیگر، دروغ و از همه مهم تر کسب مال شبه ناک و حرام دچار شدیم.

اگرچه این مسئله نیاز به کسب معرفت از سوی هر فردی در اجتماع را دارد اما در قانون کشور ما برای جلوگیری و برخورد با این دسته از تخلفات دستگاه های نظارتی خاصی نیز در نظر گرفته شده است که از جمله آن دستگاه ها اداره استاندارد است. که این سازمان نیز با آزمایشگاه ها و ناظران تحت نظارت خود این امر را اجرایی می کند که تاحدودی نیز موفق عمل کرده است.

چندی پیش مسئولان اداره استاندارد استان اصفهان با آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی دیداری داشتند که ایشان در این دیدار با اشاره به همین معضل اجتماعی که در جامعه نیز فراگیر شده است، اظهار داشتند: کارشناسان و مدیران استاندارد باید دقت نظر زیادی بر روی وسایل اندازه‌گیری و کنترل کیفیت محصولات و فلزات گران‌بها مورد استفاده مردم داشته باشند و مراقب باشند که خدای ناکرده در جامعه کم فروشی صورت نگیرد.

وی بیان کرد: نظارت بر روی ترازوهای مورد استفاده کسبه استان نیز باید با جدیت دنبال شود تا کم‌فروشی در جامعه رخ ندهد، چرا که این یک امر مورد مذمت در قرآن شناخته شده است.
حال باید دید، اداره استاندارد که مسئول سازمانی این امر در کشور است تا چه حد می تواند از افزایش این ناهنجاری در جامعه موثر باشد. چراکه بسیاری از کم فروشی ها تنها منحصر به کمیت یک کالا و خدمات نمیشود و انتقادات اکنون بیشتر بر سر کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده در کشور است.

این اتفاق به خصوص بعد از افزایش نرخ حامل های انرژی که هزینه های بیشتری را بر تولید کنندگان تحمیل کرد، رخ داد و برخی تولیدکنندگان فارغ از ناپسندی این عمل براساس آموزه های دینی، برای جبران هزینه های از جیب رفته خود، جیب مشتری را هدف قرار دادند. رفتاری که روز به روز بیشتر شاهد گسترش آن به ویژه در بازار هستیم و گله های مردم و انتقادات آنها به دستگاه هایی از جمله استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا اصناف استان تنها تاثیری مقطعی و کوتاه مدت داشته است.

حال در ایامی که به واسطه پایان سال، حضور مردم در بازارها بیشتر احساس می شود، این انتظار از کسبه و هم مسئولان استان می رود که با انصاف و نظارت بیشتری میزبان مردم در بازار باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار