تابناک: برخی از واحدهای صنعتی نیز به دلیل عدم بازگشت سرمایه، جزو بدهکاران بانکی کشور قرار گرفته‌اند که در میان نام این واحدهای صنعتی، نام مجموعه‌های بزرگ استان نیز به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۴۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 29 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، اقتصاد مقاومتی که راهکار خروج کشور از رکود و رونق صنایع به شمار می رود و از سویی وابستگی اقتصادی کشور به خارج را کمرنگ می کند از زمان مطرح شدن در فضای اقتصادی تنها دچار شعارزدگی شده است.

این استراتژی بومی اقتصادی که برای کشوری با هر اقتصادی نسخه شفابخش به شمار می رود، تنها در سخنرانی های مسئولان حالتی از شعار را به خود گرفته است و جالب آنکه از دولت گرفته تا مجلس همه بر اجرای آن و حاکم کردن روح این نوع اقتصاد در مبادلات، تولید و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، اتفاق نظر دارند اما در عمل آنچه در کارنامه اقتصادی دولت و مجلس به چشم می آید، حرف و بخشنامه های روی زمین مانده است.

متاسفانه مسئولان ما نتوانسته اند تاکنون برای این امر قدمی در عمل بردارند که حتی در بسیاری از موارد قوانین سختگیرانه در بخش های تولید سبب از پا افتادن بسیاری از صنایع به ویژه صنایع خرد در کشور شده اند.

تولیدکننده ایرانی در شرایطی نابرابر با رقبای خود در بازار داخل و خارج رقابت می کند و از طرفی هم دولت به جای دست گرفتن از صنایع با ابزار بانک و مالیات و بوروکراسی اداری، سنگ پیش پای برخی تولیدکنندگان قرار داده است.

این شرایط دشوار برای ادامه حیات صنایع تا جایی پیش رفته است که در استان اصفهان که صنعتی ترین استان کشور به شمار می رود هم اکنون 10 درصد صنایع به گفته استاندار اصفهان به رکود کامل رسیده اند و بيش از 40 درصد نيز زير ظرفيت خود به فعاليت می‌پردازند.

با این وجود هنوز فشار مالیاتی بر بسیاری از صنایع کوچک اصفهان روز به روز باعث اضافه شدن آمار واحدهای تعطیل می شود.

برخی از واحدهای صنعتی نیز به دلیل عدم بازگشت سرمایه خود از بازار به دلیل واردات بی رویه ، جزو بدهکاران بانکی کشور قرار گرفته اند که در میان نام این واحدهای صنعتی، نام مجموعه های به نام و بزرگ استان و کشور نیز به چشم می خورد که در صورت تداوم واردات و تسخیر بازار با برندهای خارجی، شاید در آینده ای نه چندان دور برخی از آنها از گردونه تولید نیز خارج شوند و هزاران کارگر به جامعه بیکاران استان اضافه شود.

عدم توجه به راهکار اقتصاد مقاومتی این روزها از سوی بسیاری از مسئولان و حتی رهبر معظم انقلاب نیز خطاب به مدیران کشور مطرح شده است و از این بی توجهی گلایه دارند.

امروز حجت الاسلام میردامادی، خطیب جمعه اصفهان نیز در خطبه های این هفته به این مسئله اشاره داشت و با انتقاد از بیکار بودن کارگاه‌ها و صنایع کوچک کشور گفت: ازیک‌طرف می‌گویند باید کارگاه‌های کوچک توسعه یابد از یک ‌طرف لقمه‌های درشت را از دهان دانه ‌درشتان در‌نمی‌آوردند و با مالیات‌های غیرعادلانه فشار اقتصادی را بیشتر کرده‌اند چرا کارگاه‌های کوچک و صنایع خرد کشور کار نمی‌کنند؟ چرا اقتصاد مقاومتی اجرایی نمی‌شود؟.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار