معاون اداره‌کل ثبت احوال استان اصفهان:
تابناک: معاون اسناد هویتی اداره‌کل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه 520 هزار اصفهانی جزو سادات هستند، گفت: بیشتر سادات استان در شهرستان‌های اصفهان، کاشان و خمینی‌شهر ساکن هستند.
کد خبر: ۲۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ 29 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمد ناظمی‌پور پیش از ظهر امروز در نخستین همایش بزرگ «سادات فاطمی»، اظهار کرد: مطرح کردن سنت حسنه احترام به سادات، اهتمام به سیره اهل‌بیت(ع)، زنده نگه داشتن واقعه غدیر و تجدید بیعت با ولایت و ولی امر، از اهداف برگزاری این همایش است.

وی افزود: در جامعه اسلامی، نوادگان پیامبر (ص) که از نسل امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) هستند، سادات نامیده می‌شوند.

معاون اسناد هویتی اداره‌کل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه مشخص نیست که از چه زمانی عنوان سادات بر ذریه نبی مکرم اسلام (ص) اطلاق شده است، گفت: این امر در قرن ششم هجری رواج کامل داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ایران، عنوان سید را برای عموم بنی‌هاشم استفاده می‌کنند، عنوان کرد: ایرانیان عموماً سادات نبوده‌اند اما از قرن نخست هجری قمری و با ورود اسلام به ایران، بنی‌هاشم وارد ایران شده و در نقاط مختلف ایران از جمله طبرستان (مازندران و گیلان)، اصفهان، قم و بهبهان ساکن شدند.

ناظمی‌پور یادآور شد: ستم بیش از حد حُکام وقت مانند جنایت‌های منصور دوانیقی، خروج علیه حاکم زمان، ولایت عهدی امام رضا (ع) در ایران و پدید آمدن حکومت شیعی علویان در مازندران، به عنوان مهم‌ترین عوامل مهاجرت سادات به ایران مطرح است.

* حضور 6 گروه عمده سادات در ایران

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، 6 گروه عمده سادات که شامل هاشمی، محمدی، حسنی، حسینی، موسوی و رضوی هستند، در ایران زندگی می‌کنند.

معاون اسناد هویتی اداره‌کل ثبت احوال استان اصفهان گفت: 6 میلیون از جمعیت 76 میلیون نفری ایران سادات هستند که در اسناد هویتی آنها عنوان «سید» یا «سیده» ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت مردم ایران 1.4 درصد است، افزود: این شاخص در سادات 2.5 درصد است.

ناظمی‌پور با اشاره به اینکه 150 خاندان سادات در ایران شناسایی شده است، بیان کرد: 35 درصد جمعیت سادات کشور در رده سنی 20 تا 40 سال قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه میرزا به افرادی اطلاق می‌شود که سیادت خود را از مادر خود دریافت کرده‌اند، گفت: در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، تعداد 550 هزار نفر تحت عنوان «میرزا» به ثبت رسیده است.

* استان‌های مازندران، یزد، قم و کهگیلویه و بویراحمد دارای بیشترین تراکم جمعیتی سادات

معاون اسناد هویتی اداره‌کل ثبت احوال استان اصفهان یادآور شد: بیشترین تراکم جمعیتی سادات در استان‌های مازندران، یزد، قم و کهگیلویه و بویراحمد، واقع شده است.

وی عنوان کرد: 520 هزار اصفهانی از سادات هستند که بیشتر در شهرستان‌های اصفهان، کاشان و خمینی شهر ساکن هستند.

ناظمی‌پور با اشاره به اینکه 13 میلیون و 153 هزار ایرانی دارای اسامی مزین به نام و القاب حضرت زهرا (س) هستند، گفت: 4 میلیون ایرانی به نام فاطمه و 3 میلیون نیز به نام زهرا، مزین هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار