تابناک گزارش می‌دهد؛
تابناک: بررسی وضعيت موجود بخش آب بيانگر آن است که منابع آب تجدیدشونده کشور نسبت به متوسط بلندمدت کاهش معناداری یافته است.
کد خبر: ۱۶۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 09 January 2016
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، آماربرداري از وضعيت مصرف آب در كشور نشان مي‌دهد عمده سهم مصارف آب سطحی و زیرزمينی در کشور را بخش کشاورزی با حدود 83 درصد به‌خود اختصاص داده است. پس از آن بخش شرب و بهداشت با حدود 8 درصد در رتبه دوم و صنعت با 3 درصد در مكان سوم قرار دارد.

در بخش شرب چاه‌ها با حدود 4.5 ميليارد مترمكعب بيشترین سهم را در تأمين آب شرب کشور عهده‌دار است و پس از آن نيز آب‌‌هاي سطحي با سهم 2.9، چشمه‌ها با سهم 0.6 و قنات‌ها با سهم 0.08 ميليارد مترمكعب در تامين منابع آب ایفای نقش می‌کنند.

منابع آب سطحی شامل آب‌بندان‌ها، انهار، موتورپمپ‌های سيار، ایستگاههای پمپاژ و در برخی مناطق کشور نظير استان فارس آب‌انبارها هستند که عملا به روش سنتی انجام می‌شود.

سدها و شبكه‌های آبياری که به شيوه مدرن، انتقال و برداشت آب را عهده‌دار است، سهمی معادل 2.2 ميليارد مترمكعب از مصارف آب در بخش شرب و بهداشت را تأمين مي‌كند. در مجموع حدود 8 ميليارد مترمكعب از کل 96 ميليارد مترمكعب مصرف آب در کشور مربوط به بخش شرب است.

بررسی وضعيت موجود بخش آب بيانگر آن است که منابع آب تجدیدشونده کشور نسبت به متوسط بلندمدت کاهش معناداری یافته است.

علاوه بر آن، آمار و ارقام نشان می‌دهد بيشتر از 72 درصد منابع آب تجدیدشونده کشور استحصال و مصرف می‌شود. این موارد در کنار پيشبينی تداوم خشكسالی در کشور و تغيير اقليم حاکی از وقوع بحران آب است.

مصادیق این بحران مانند از بين رفتن زیست‌بوم‌های آبی کشور، تخریب منابع آب زیرزمينی و بروز مناقشات محلی در مورد آب قابل ذکر است. براساس اين روند است كه قائم مقام وزارت نيرو اخیرا هشدار داده است كه به رغم بارندگي‌هاي سال جاري ولي وضعيت آبي سال 95 بهتر از وضعيت سال جاري نخواهد بود و بايد بحران كمبود آب را جدي گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار