شهردار اصفهان:
تابناک: شهردار اصفهان گفت: مهاجرت از شهرهای کوچک باعث افزایش بار مدیریت شهری شده و اگر فکری برای آن نکنیم در آینده شهر و استان یکی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹ 09 November 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، مهدی جمالی‌نژاد عصر امروز در مراسم بزرگداشت روز شهرسازی گفت: بحث مهم و جدید در حوزه شهرسازی در حال حاضر بحث تمدن سازی شهری است که مقام معظم رهبری نیز در این رابطه کار ما را آسان کرده‌اند و تمدن نوین اسلامی را مطرح کرده‌اند؛ بحثی که سرفصل‌های آن توسط ایشان ترسیم ‌شده است.

وی با تعریف تمدن اسلامی گفت: تمدن اسلامی نوعی خاص از تمدن است که بررسی تاریخی آن نشان می‌دهد این تمدن همیشه موضعی خاص در برابر سایر تمدن‌ها داشته است؛ به‌گونه‌ای که نه جبهه‌گیری شدید کرده و نه موضع انفعالی اتخاذ کرده است، تمدن نوین اسلامی نیز که ما میراث‌دار آن هستیم؛ تقلیدکننده صرف نیست بلکه تکمیل‌کننده است.

شهردار اصفهان با اشاره به ‌افتخارآفرینی شهرسازی و معماری دوره صفوی در جهان افزود: من اعتقاد دارم انقلاب اسلامی ما نیز باید به خلق چنین آثاری ختم شود و باید ثمره این آثار را در تمدن نوین اسلامی ببینیم.

معاون سابق عمرانی استاندار اصفهان شعار 2015 جهان را «شهرها جهان را نجات می‌دهند» خواند و گفت: در برنامه‌ریزی شهری باید شهرها برنامه‌ریزی اسلامی داشته باشند به این معنی که اگر شهری بخواهد اسلامی باشد باید اصول و مفاهیمی درونی دارا باشد یعنی ایدئولوژی اسلامی در لایه‌های زیرساختی شهر مستتر باشد.

وی به پیشینه پژوهشی خود در این حوزه گریزی زد و گفت: این پژوهش را با همکاری اساتید دانشگاه اصفهان به‌صورت تخصصی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که اصول و فروع دین باید استخراج‌ شده و با مباحث شهری تلفیق شود تا به مفاهیمی همچون عدل شهری، معاد در شهر و ... در شهرسازی برسیم.

جمالی‌نژاد قسمت دوم صحبت‌های خود را به چالش‌های فعلی اصفهان اختصاص داد و گفت: همه افرادی که قبل از من شهردار اصفهان بوده‌اند همگی کار بلد و متعهد بوده‌اند اما سؤال اینجاست که چرا مشکلات اصفهان حل نمی‌شود؟ چرا برنامه‌ریزی شهری در اصفهان کند پیش می‌رود؟

شهردار اصفهان تصریح کرد: جعبه سیاه این بحث در حوزه نظام شهری است، زیرا نظام شهری در کشور ما بیمار و رنجور است.

وی در ادامه به بررسی علل این اتفاقات پرداخت و تصریح کرد: هر کس شهردار اصفهان می‌شود زحمت می‌کشد که بهترین کار را انجام دهد اما نتیجه مطلوب نیست چون ما دنبال معلول‌ها هستیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات خود در مسئولیت‌های قبلی خود افزود: در حوزه معاونت استانی به دنبال علت‌ها رفتم و بحث نظام شهری یکی از آن‌ها بود که در استان اصفهان وضعیت فاجعه‌بار دارد. زیرا در اصفهان 107 شهر و 1833 روستا داریم و آینده این استان از نظر من، یکی شدن شهر و استان است.

وی الگوی مناسب برای نظام شهری استان را الگوی پیش از سال 1300 عنوان کرد و گفت: در این زمان الگوی نظام شهری اصفهان الگویی کاملاً کهکشانی بود اما بعد از آن زنجیره‌ای شد تا همه امکانات و خدمات در مرکز شهرها متمرکز شود.

وی با تأکید بر لزوم توزیع متوازن خدمات در همه شهرهای استان تصریح کرد: تمام زیرساخت‌ها به شهرستان‌ها رسیده اما جمعیت جوان آن‌ها باز هم به سمت اصفهان سرازیر می‌شود و حتی می‌ترسیم با تعریف از اصفهان جاذبه مهاجرت آن را افزایش دهیم.

شهردار اصفهان در خاتمه با اشاره به الزام توجه مسئولان به شهرهای کوچک برای جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به اصفهان گفت: اگر وضع مهاجرت به اصفهان به همین منوال باشد شهردار و شورای 24 ساعته هم کار بکنند باز مشکلات شهری سر جای خود است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار