رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

شرب بیش از 60شهر به زاینده رود بستگی دارد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه آب شرب بیش از 60 شهر و 300 روستا وابسته به رودخانه زاینده‌رود است، گفت: با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است، باید از مقدار آب محدودی که در اختیار بخش کشاورزی است استفاده بهینه کنیم.
کد خبر: ۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴ 26 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، قدرت‌الله قاسمی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: در مناطق خشک مدیریت آب به ویژه در بخش کشاورزی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود، بسیار مهم است. با توجه به عرضه کم آب، تقاضای زیاد و افزایش جمعیت بهره‌ور آب، برنامه جامعی برای استفاده بهینه آب در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: در فصل پاییز برای کشت پاییزه حوضه زاینده‌رود، آب رها شده و با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت کشت پاییزه درحدود 40 هزار هکتار به ‌ویژه در حوزه شرق اصفهان انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: متاسفانه بعد از آن، بارش‌های پائیزه و زمستانی نداشتیم و مجبور شدیم دوباره آب رودخانه را باز کنیم تا کشاورزان خسارت نبینند و آنچه را کشت کرده بودند، آبیاری کننند.

وی خاطرنشان کرد: براساس تصمیم کمیته مربوطه که این مسائل را مدیریت و هدایت می‌کند با مجوز وزارت نیرو، آب کشتزارهای شرق اصفهان از سه‌شنبه باز شد و امیدوار هستیم در طول مدتی که باز است، بتوانیم حداقل یک نوبت آبیاری داشته باشیم.

قاسمی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این بود که تا بعد از عید نیاز به باز کردن آب نداریم، افزود: متاسفانه به دلیل عدم بارشی که اتفاق افتاده، مجبور شدیم که دراین مقطع آب را باز کنیم اما امیدوار هستیم بارش‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم از ذخیره آبی ازعید که نیاز آبی به شدت زیاد می‌شود، استفاده کنیم.

وی با اشاره به طرح جامع و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: وضعیت آب در استان اصفهان و به ویژه حوضه زاینده‌رود این است که تقریبا عمده آبی که در اختیار کشور و استان اصفهان است صرف کشاورزی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه آمار و ارقام متعددی در این زمینه گفته می‌شود، اظهار داشت: به گفته یک عده 90 درصد آب موجود صرف کشاورزی می‌شود اما به هرحال آمار هرچه که باشد، نشان از این دارد که بیشترین قسمت آب‌های زیرزمینی و جاری صرف کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزی استان در 4 دهه گذشته خاطرنشان کرد: به دلیل عدم مدیریت درست از آب تقریبا تمام منابع خود را از دست داده‌ایم و در حال حاضر آب کافی برای کشاورزی در اختیار نداریم و منابع ما به شدت محدود شده است.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت کشور نسبت به ابتدای انقلاب 2 برابر شده و با افزایش مصرف آب شرب و افزایش مصرف آب در بخش صنعت روبرو شده‌ایم و تامین غذای مورد نیاز مردم یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش منابع آبی و افزایش جمعیت و گسترده شدن صنعت، در چنین شرایطی باید حتما مدیریتی اعمال شود که بتوانیم نیازهای غذایی و بخش‌های دیگرمان را تامین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: رودخانه زاینده‌رود به عنوان یک شریان و حیات حوزه زاینده‌رود که تعدادی از شهرها و روستاهایمان از این رودخانه تغذیه می‌شوند، نسبت به سال‌های گذشته بارگذاری بیشتری می‌شود به طوری که برداشت‌هایی که در گذشته در بالادست نمی‌شد، هم اکنون انجام می‌شود و صنایعی که قبلا آب کمتری مصرف می‌کردند هم اکنون بیشتر مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه آب شرب بیش از 60 شهر و 300 روستا وابسته به رودخانه زاینده‌رود است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است، باید از مقدار آب محدودی که در اختیار بخش کشاورزی است استفاده بهینه کنیم.

قاسمی با بیان اینکه قبل از الگوی کشت، الگوی آبیاری را باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: عوامل مختلفی برای اینکه ما بتوانیم با آب کم و حفظ تولید و کشت گیاهان، وضعیت کشاورزی خود را را در حالت خوبی نگه داریم، وجود دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: در تغییر الگوی آبیاری و فرهنگ‌سازی در ارتباط با آن باید به چند نکته توجه کرد و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و بهره‌گیری از سامانه‌های مناسب آبیاری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، به طوری که بسیاری از مزارع و باغات تجهیز و نوسازی شدند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند اما با توجه به سطحی که باغات و زراعات ما در استان اصفهان است، بیش از یک پنجم این اراضی زیر پوشش این انجمن نیستند و ما باید تلاش مضاعفی بکنیم تا در درجه نخست از سامانه‌های آبیاری به عنوان الگوی آبیاری استفاده کنیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار