![](/files/fa/news/1395/1/30/122759_105.jpg)
روزنامه دنیای اقتصاد، از اوضاع نامناسب صنعت خودروسازی کشور خبر داده است:
خودروسازان کشور سال 94 را در حالی پشتسر گذاشتند که بنابر آخرین آمار
ارائه شده از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، تیراژ تولید در مقایسه با
سال 93 افتی 7/ 13 درصدی داشته است. بر این اساس، در شرایطی خودروسازان در
سال 94 نتوانستند تیراژ 4/ 1 میلیون دستگاهی پیشبینی شده از سوی وزارت
صنعت، معدن و تجارت را محقق کنند که آنها بعد از بحران تولید سالهای 91 و
92 در سال 93 رشدی 53 درصدی را تجربه کردند.
اما مطابق آمار ارائه
شده از سوی وزارت صنعت، تولید 12 ماهه سال گذشته خودروسازان با افت همراه
بوده است. به نحوی که ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو بهعنوان سه غول
خودروساز ایران، در مجموع 813 هزار و 109 دستگاه انواع محصولات سواری را به
تولید رساندهاند تا در مقایسه با سال قبل از آن، افتی حدود 2/ 6 درصدی را
در کارنامه خود به ثبت برسانند. در صورتی که تیراژ تولید شرکتهای بخش
خصوصی و همچنین خودروهای عمومی و تجاری سبک و سنگین نیز به این آمار اضافه
شود رقم تولید صنعت خودرو ایران در سال 94 به 976 هزار 836 دستگاه میرسد
که از کاهش 7/ 13 درصدی تولید خودرو در کشور حکایت دارد. افت تیراژ تولید
طی سال گذشته در حالی است که بهدنبال تشدید رکود ناشی از افزایش سطح
انتظارات مشتریان، تولید خودرو در کشور کاهش یافت، بر این اساس هر چند دولت
در بسته حمایتی خود با اختصاص تسهیلات 25 میلیون تومانی ضمن تحریک تقاضا،
از خودروسازان نیز حمایت کرد، اما بهنظر میرسد که این حمایت برای رسیدن
به تیراژ مدنظر این وزارتخانه در سال 94 کافی نبوده است. اما آمارها گویای
آن است که آبیهای جاده مخصوص با تولید 484 هزار و 941 دستگاهی در مقایسه
با سال 93 افت 4/ 5 درصدی را به ثبت رساندهاند و سایپا نیز که تیراژی 214
هزار و 284 دستگاهی داشته، با کاهش 6/ 13 درصدی را به خود میبیند. با این
وجود، پارسخودرو که زیرمجموعه سایپا به شمار میرود، برخلاف دو شرکت
خودروساز داخلی دیگر توانسته طی سال گذشته با تولید 113 هزار و 884 دستگاهی
به رشد 87/ 6 دست پیدا کند.