نقدی بر تیم نداشتن اصفهان در لیگ برتر والیبال؛
تابناک اصفهان: سال‌هاست که اصفهانی‌ها به تیم نداشتن در لیگ برتر والیبال عادت کرده‌اند، اما در گذشته هر سال پیش از آغاز فصل، بحث تیمداری استان در لیگ برتر والیبال قوت گرفته و بازار گمانه‌زنی داغ می‌شد.
کد خبر: ۳۲۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 31 October 2016
تابناک اصفهان: سال‌هاست که اصفهانی‌ها به تیم نداشتن در لیگ برتر والیبال عادت کرده‌اند، اما در گذشته هر سال پیش از آغاز فصل، بحث تیمداری استان در لیگ برتر والیبال قوت گرفته و بازار گمانه‌زنی داغ می‌شد، هرچند که در نهایت اتفاقی رخ نمی‌داد، با این حال گویا این قدر به نبود تیم عادت کرده‌ایم که امسال حتی رسانه‌های محلی نیز تمایلی برای به راه اندازی موج تیمداری نداشتند تا هیات والیبال استان از ویترینی که بتواند داشته‌هایش را به نمایش بگذارد، محروم شود.

12 تیم لیگ برتری والیبال
سی امین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران جام «شهدای منا» از روزهای پایانی مهرماه آغاز شد که در این رقابت‌ها 12 تیم بانک سرمایه، پیکان تهران، شهرداری تبریز، شهرداری ارومیه، سازمان عمران شهرداری ساری، هاوش گنبد، کاله مازندران، پارسه تهران، سایپا، صالحین ورامین، آرمان ورزش اردکان و شهرداری اراک حضور داشته و مسابقات خود را در این رقابت‌ها پیگیری می‌کنند.

 به روال سه فصل گذشته در مسابقات لیگ که در حال پیگیری است، نماینده ای از استان اصفهان حضور ندارد تا ورزش دوستان نصف جهان از حسرت هیجان توپ و تور محروم شوند. آخرین تیمداری شهر اصفهان به حضور تیم گیتی پسند در لیگ برتر بازمی‌گردد که این باشگاه با هزینه ای هنگفت تیمی را مهیای رقابت کرد، اما این تیم که جمعی از ملی پوشان و ستاره‌های والیبال ایران نظیر محمد موسوی، فرهاد ظریف و امیر حسینی را به خدمت گرفته بود، نتوانست در بین مدعیان جایی داشته باشد تا بدین ترتیب پرونده تیمداری در رشته والیبال در باشگاه گیتی پسند بسته شود.باریج اسانس کاشان نیز آخرین نماینده والیبال استان در رقابت‌های سطح اول باشگاهی کشور بود که سال 92 در لیگ برتر شرکت داشت، اما در ادامه با تصمیم مالکان این تیم خصوصی، ادامه فعالیت به لیگ‌های زیر گروه انتقال پیدا کرد. باریج اسانس نمونه یک تیم شهرستانی موفق بود که از لیگ دسته یک فعالیت خود را آغاز کرد و توانست با مربی و جمعی از بازیکنان بومی تا رتبه چهارمی لیگ نیز پیشرفتش را ادامه بدهد، اما بلای هزینه کرد بی نتیجه که پیش‌تر ریشه والیبال گیتی پسند را سوزانده بود، گریبانگیر این تیم شد.

هژبرپور: تمرکز باشگاه‌های بر روی فوتبال است


جذب اسپانسر و تشویق باشگاه‌ها به حضور در مسابقات لیگ یکی از وظایف هیات های ورزشی به شمار می‌رود و در این شرایط نگاه‌ها معطوف به هیات والیبال استان خواهد بود که برای برون رفت از وضعیت فعلی چه راهکارهایی را به کار خواهد گرفت. محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال، در مجمع انتخاباتی هیات که منجر به انتخاب تیمور باجول به عنوان رییس هیات والیبال استان شد، تیم نداشتن اصفهان در لیگ برتر والیبال را ضعف بزرگی دانست که باید توسط مسوولان برطرف شود و گفت: اگر والیبال اصفهان هزاران کار مفید هم انجام دهد، اما در لیگ برتر نماینده نداشته باشد به چشم نمی‌آید. در واقع لیگ برتر ویترین هر هیاتی است و تیم نداشتن در شأن و برازنده استان اصفهان نیست، زیرا این استان به اندازه یک تیم لیگ برتری بازیکنان خوب و باتجربه دارد که در تیم‌های دیگر حضور دارند. با این حال دبیر هیات والیبال استان اصفهان مدعی است که باشگاه‌ها و اسپانسرها تمایلی برای تیمداری در رشته والیبال و شرکت در لیگ برتر این رشته ندارند. غلامحسین هژبرپور می‌گوید: تمام تلاشمان را کردیم تا اسپانسری برای حمایت از تیمی در لیگ برتر آقایان جذب کنیم، اما متاسفانه تاکنون موفق نشده‌ایم. تمرکز باشگاه‌ها بیشتر بر روی رشته فوتبال است و از رشته‌های دیگر حمایت نمی‌کنند. باشگاه ذوب‌آهن در لیگ برتر بانوان تیمداری می‌کند، اما در بخش آقایان نه. پدافند هوایی و باریج اسانس کاشان نیز در بخش آقایان و بانوان در لیگ دسته یک تیمداری می‌کنند. وی می‌افزاید: اصفهان دو باشگاه بزرگ ذوب آهن و سپاهان را در اختیار دارد که بودجه آنها امسال کاهش یافته است و بهانه آنها این است که اعتبار ندارند و همچنان تنها فوتبال را حمایت می‌کنند.

شجاعی: مسوولان عین خیالشان هم نیست که تیم لیگ برتری والیبال نداریم
میر مصطفی شجاعی از مربیان بین المللی والیبال استان است که این روزها خارج از گود، رقابت‌های والیبال باشگاهی را دنبال می‌کند و معتقد است تبعات بی تیمی استان در لیگ برتر، در آینده شامل حال والیبال این دیار خواهد شد.وی که چند فصل به همراه تیم باریج اسانس کاشان در لیگ برتر حضور داشت، در باره وضعیت بی تیمی این رشته می‌گوید: در حال حاضر رشته‌های هندبال و بسکتبال کاشان با بازیکنان و مربی غیر بومی در لیگ برتر شرکت دارند، اما درمورد رشته والیبال، به دلیل اینکه اداره ورزش و جوانان شهرستان و هیات والیبال، حمایت و پیگیری‌های لازم را انجام نداده‌اند، تیم نداریم، در صورتی که والیبال کاشان از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.این مربی که سابقه دستیاری ولاسکو را نیز دارد، ادامه می‌دهد: برای من به عنوان یک مربی پسندیده نیست که به سراغ اسپانسرها بروم و با آنها برای تیمداری صحبت کنم، زیرا این ذهنیت پیش می‌آید که برای منفعت خودم این کار را انجام می‌دهم و وظیفه مسوولان ورزشی استان و هیات والیبال است که برای جلب نظر باشگاه‌ها و اسپانسرها تلاش کنند، اما آنها عین خیالشان نیست و برایشان اهمیت ندارد.شجاعی با تاکید بر اینکه تبعات بی تیمی دامنگیر این رشته ورزشی خواهد شد، می‌گوید: اگر به ترکیب تیم ملی نگاه کنید، از بیشتر شهرها یک یا دو نماینده در تیم ملی حضور دارند که حاصل تلاش چندین ساله والیبال یک شهر هستند، همچنان که امیر غفور از تیم باریج اسانس کاشان به ورزش کشور معرفی شده و امروز یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی محسوب می‌شود.

 
* اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار