گفت و گوي روز؛ گپ و گفت با مستندساز جوان کشور؛
"با واقعیات روبرو بودیم، با آدم های فیلم در فضایی واقعی و حقیقی زندگی کردیم و با آن ها غمگین و یا شاد می شدیم. احساسات، همه واقعی و واکنش ها طبیعی بود."
کد خبر: ۳۳۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸ 06 December 2016
تابناک اصفهان: ساخت فیلم مستند ورزشی "صفر تا سکو" با چنین ساختار و تشکیلاتی در ایران و اختصاص آن به زندگی شهربانو، الهه و سهیلا منصوریان در سطح حرفه ای و قهرمانی در یکی از سخت ترین رشته های ورزشی، استقبال تماشاگران را به همراه داشت، این فیلم بعد از اکران اول به اکران دوم و اکران ویژه کشید و همین امر بهانه ای شد تا خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان گفت وگویی را با "سحر مصیبی" کارگردان این فیلم داشته باشد که در ذیل می خوانید:

شکل گیری ساخت ایده این فیلم از کجا شکل گرفت ؟

از حدود 3 سال قبل به واسطه تهیه یک تله فیلم همراه با خانم کرامتی و ابوالقاسمی با خواهران منصوریان آشنا شدیم که در آن الهه و شهربانو منصوریان بازی کردند بعد از آن، این آشنایی ادامه پیدا کرد و منجر به رفت و آمد شد. در طی این رفت و آمدها و دیدن وضعیت زندگی آنها و گذشته ای که داشتند، این ایده را در فکر ما به وجود آورد که می تواند سوژه خوبی برای ساخت یک فیلم در زمینه مستند باشد، چرا که مستند، بیشتر با زندگی واقعی ارتباط دارد.
مراحل پیش ساخت و تولید این فیلم چه مدت بود؟

از حدود 2 سال پیش بعد از شکل گیری این ایده شروع به انجام تحقیقات در این زمینه و تهیه آرشیو مسابقات، و بعد از تهیه پیش ساخت آن از حدود یک سال ونیم پیش شروع به ساخت فیلم کردیم که مراحل ساخت آن در سمیرم، اصفهان، تهران و خارج از ایران از جمله اندونزی بود که منجر به ساخت فیلم 84 دقیقه ای شد. کار بسیار سنگینی بود چرا که مراحل فیلم برداری در زمان های متفاوت و فضاهای متفاوتی بودند؛ حضور در محل زندگی کاراکترهای اصلی فیلم ، محل تمرین آنها و مسابقات، متفاوت با فیلم هایی بود که تا به حال ساخته بودم و از این لحاظ نیز با توجه به مستند بودن بودجه ی سنگینی را در برداشت.

از اکران فیلم بگویید، آیا پیش بینی چنین بازخوردی را داشتید؟

به دلیل اینکه برای نخستین بار تجربه مستند سازی را داشتم، نمی دانستم چه بازخوردی داشته و با چه استقبالی از سوی تماشاگران و سینما گران مواجه می شوم، البته با دید خوبی وارد جشنواره شدم، اما واقعیت را بگویم پیش بینی چنین استقبالی را نداشتم. استقبال باورنکردنی بود؛ تماشاگران با فیلم ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند خوشحالم که بینندگان توانستند با تمامی اجزا فیلم از کاراکتر تا تمام فضاهایی که فیلم داشت ارتباط برقرار کنند و خود را جزیی از آن بدانند. حتی سینماگران نیز از این فیلم استقبال کردند و آن را فیلم متفاوتی در فیلم سازی مستند عنوان کردند. اگر فیلم اینگونه به دل همه نشسته، نتیجه کار تیمی قوی و توانمند است که طی حدود دو سال در کنار من بودند؛ از فیلم بردار، صدا بردار، عکاس، تدوینگر و مدیر تولید بسیار خوبی که داشتم باید قدردانی و تشکر کنم و همین طور خانواده منصوریان که در طی این حدود دو سال من و تیمم با آنها زندگی کردیم.

شما مستند ساز نبودید و فیلم ساز داستانی هستید، چه تفاوت هایی در این زمینه بود و احساساتتان چگونه بود و هست؟

من حدود 17 سال درحوزه سینمای داستانی فعالیت داشتم و فیلم سازی کردم، دیدن سختی ها و خاص بودن شخصیت اجتماعی خواهران منصوریان موجب شد تا چنین ایده ای پیدا کنم، در زمینه داستانی بر اساس داستانی که نوشته می شود فیلم جلو می رود و در این راه گاهی به ناامیدی می رسی، اما در این فیلم چنین احساسی نداشتم؛ با واقعیات روبرو بودیم، با آدم های فیلم در فضایی واقعی وحقیقی زندگی کردیم و با آن ها غمگین و یا شاد می شدیم. احساسات همه واقعی و واکنش ها طبیعی بود و فکر می کنم همین مساله موجب شد تا بیننده ارتباط بهتری با آن برقرار کند.

آیا برای نمایش این فیلم در سراسر کشور و حضور در جشنواره های بین المللی داخلی وخارجی تصمیماتی دارید؟

ما اول منتظر برخورد تماشاگران با فیلم بودیم و به طور قطع در مواردی که گفتید تصمیماتی گرفته شده است که بیشتر، تهیه کنندگان فیلم مسئول آن هستند، اما حتما با توجه به فیلمی که ساخته شده و بازخوردی که دیدیم به دنبال اکران آن در دیگر استان ها و یا جشنواره ها خواهیم بود تا مخاطبان بیشتری با کاراکترهای ما آشنا شوند.

* گفت و گو از الهه مولادوست - خبرگزاري ايسنا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار