از تخفیف شهریه تا رایگان کردن تحصیل
دیگر به راحتی می توان در دانشگاه تحصیل کرد. گذشت آن زمانی که باید حداقل یک سال تلاش می کردی تا بتوانی غول کنکور را از سر راهت برداری.حالا دیگر این روزها فقط کافی است اراده کنی که در دانشگاه تحصیل کنی. آن قدر دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی فراوان است که گاهی حتی نیازی نیست به شهر دیگری برای تحصیل بروی.
کد خبر: ۲۹۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵ 19 September 2016
دیگر به راحتی می توان در دانشگاه تحصیل کرد. گذشت آن زمانی که باید حداقل یک سال تلاش می کردی  تا بتوانی غول کنکور را از سر راهت برداری.حالا دیگر این روزها فقط کافی است اراده کنی که در دانشگاه تحصیل کنی. آن قدر دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی فراوان است که گاهی حتی نیازی نیست به شهر دیگری برای تحصیل بروی. حالا در هر کوی و برزنی بر سردر برخی ساختمان ها تابلویی نقش بسته که تو را برای تحصیل در دانشگاه دعوت می کند. «رایگان تحصیل کنید»، «در هر مقطع و رشته تحصیلی که بخواهید بدون آزمون وارد دانشگاه شوید»؛ این قبیل تبلیغات این روزها از فضای مجازی گرفته تا بر در و دیوارهای شهرها خودنمایی می کند و باید گفت خوشبختانه یا متاسفانه هر چقدر به آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها نزدیک تر می شویم، بیش از پیش شاهد رقابت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای جذب دانشجوی بیشتر هستیم.
کیفیت ها مورد رقابت قرار گیرد
یک عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی در این باره می گوید: آنچه باید در دانشگاه ها مورد رقابت قرار گیرد، کیفیت در ارائه خدمات آموزشی مطلوب است.
دکتر «غلامرضا ابراهیمی مقدم» می افزاید: بدون شک رقابت در عرصه امکانات آموزشی و پژوهشی باعث ارتقای سطح علمی دانشجویان خواهد شد.
وی با بیان این که نباید با ارائه بسته های تشویقی یا کاهش هزینه های تحصیلی به عنوان اهرم جذب دانشجو، کیفیت آموزشی  تحت الشعاع قرار گیرد، خاطر نشان می کند:  از دانشجو انتظار می رود با تخفیف در شهریه به کاهش ارائه خدمات آموزشی رضایت  دهد تا این کاهش هزینه، بهانه دانشگاه در کاهش ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی باشد.
وی با اشاره به  این که کیفیت در آموزش یک مسئله کلیدی است، تصریح می کند: کاهش کیفیت آموزش خطری برای نسل آینده است که  جامعه شاهد کارشناسان، مدیران و آینده سازانی می شود که با سطحی از آموزش  دانش آموخته شده اند که کارآمد، کارساز  و کاربردی نیست.
وی  با تاکید بر این که باید رقابت های دانشگاهی بر سر چگونگی و کیفیت در ارائه محتوای آموزشی باشد، اظهار می دارد: تداوم رقابت در جذب دانشجو آن هم به گونه ای که آموزش تحت الشعاع قرار گیرد، خطرناک است.
موازی کاری دانشگاه ها
 عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های استان هم عنوان می کند: پذیرش دانشجو به هر قیمتی به معنای موازی کاری دانشگاه ها محسوب می شود و این ضعف بزرگ در آموزش عالی خراسان شمالی است که به دلیل نبود همگرایی و سند آمایش آموزش عالی شاهد چنین پدیده هایی هستیم.
وی ادامه می دهد: این گونه تبلیغات  بر کیفیت آموزشی اثر مستقیمی می گذارد و به دانشجو تلقین می شود که به راحتی می تواند تحصیل کند و مدرک بگیرد.
تبلیغات ربطی به کیفیت آموزش ندارد
 اما یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد  عقیده دارد: ابزارهای جذب دانشجو با کیفیت آموزش ارتباطی ندارد و دانشگاه ها و موسسه های خصوصی، علمی -کاربردی و غیرانتفاعی و آزاد باید برای تامین مالی و منابع خود رقابت کنند.«وحید ثانوی» با بیان این که جذب دانشجو، جذب منابع را در پی دارد، می گوید: جذب دانشجو با تامین منابع می تواند زیرساخت های آموزشی را ارتقا دهد و  بر کیفیت آموزش تاثیر مثبت بگذارد و بر  افزایش  مقاطع تحصیلی و  تعداد اعضای هیئت علمی، نحوه جذب استاد و منابع آموزشی کاربردی تاثیر دارد.
رغبت دانشجویان
مسئولان آموزش عالی غیر دولتی اعمال تخفیف در شهریه ها و حتی رایگان کردن تحصیل را موجب رغبت دانشجویان برای تحصیل عنوان می کنند.
 قائم مقام موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی اشراق  بجنورد  می گوید: پیش از این هر ترم تخفیف های 15 تا 20 درصدی در شهریه ها  داشتیم که این ها را در ترم نخست متمرکز کردیم.«علی اکبر گلیانی» با اشاره به این که تخفیف ها، رغبت دانشجو را برای انتخاب دانشگاه و ادامه تحصیل بیشتر می کند، خاطر نشان می کند: البته در دیگر ترم ها نیز با دانشجویان مددجوی بهزیستی و کمیته امداد مساعدت می شود.
سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان شمالی هم می گوید: دانشگاه پیام نور با هدف مساعدت به دانشجویان با شهریه ثابت ثبت نام می کند.دکتر «مسعودی فر» می افزاید: شهریه متغیر هم با ارائه تسهیلات دانشجویی یا تسویه حساب تا پایان ترم تحصیلی پرداخت خواهد شد.وی خاطر نشان می کند: ثبت نام با شهریه ثابت برای نخستین بار در ترم نخست اعمال شده است.
هزینه کمتر می شود
رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان  نیز اظهارمی دارد: هزینه تحصیل در دانشگاه علمی - کاربردی نسبت به سایر مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها کمتر است.
 دکتر«جودت» می افزاید: هزینه تحصیل تا 50 درصد نسبت به سایر دانشگاه ها در دانشگاه های علمی - کاربردی ارزانتر است.

روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
وای من فکر کردم فقط شهرکرد اینطوریه
رئیس مرکز علمی کاربردی نگین چهارمحال و بختیاری (محمد حسینی پور) هم تبلیغ زده هم تراکت پخش کرده هم به بهونه های مختلف مردم را جمع میکنه تا مرکزشون را معرفی کنه. تازه به اول میگه شهریه ثابتتون رایگانه اما وقتی ثبت نام میکنی میفهمی رایگان نیست. با دعوا و جر و بحث فقط نصف شهریه ثابت ترم اول را از من نگرفتن. اما بقیه شو گرفتن. کلاه برداری محضه. استادهاشم که معلمند استاد نیستن. معلوم نیست اینا را از کدوم عطیقه خونه ای جمع کردن. تازه تو سامانه سجاد درس به اسم یک استاد دیگه است اما یکی دیگه میاد سر کلاس. یه وضعیه که نگو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار