رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از مشاهده دو گونه پرنده مهاجر در این استان برای نخستین‌بار خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹ 15 May 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محمد تقدیسی اظهار کرد: اردیبهشت ماه امسال برای اولین‌بار در این استان دو نوع پرنده با نام‌های تلیله شکیل و تلیله بلوطی توسط محیط بان‌ها دیده شدند. این دو گونه پرنده در منطقه گلیل و سرانی شهرستان شیروان دیده شدند.

وی ادامه داد: نقشه عبوری این دو گونه معمولاً در تمام کشور است، اما تاکنون مشاهده آن‌ها در خراسان شمالی به ثبت نرسیده بود.

به گفته وی، پارسال هفت گونه پرنده جدید و امسال نیز دو گونه پرنده جدید در استان مشاهده و به ثبت رسیدند.

تقدیسی با اشاره به بارندگی‌های خوب بهار امسال، بیان کرد: تعداد پرندگانی که امسال در آبگیر‌های استان فرود آمده‌اند، از لحاظ جمعیتی نسبت به چند سال گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: در سرشماری انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ از ۲۲ گونه پرنده‌ای که در این استان مشاهده می‌شوند، ۵۶۰۰ قطعه و در سال گذشته ۶۲۰۷ گونه شمارش شده‌اند. سرشماری‌های انجام‌شده در ۱۱ سایت و در فصل زمستان بوده است.

چندی پیش رئیس اداره محیط زیست شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: امسال بیش از ۳۰۰۰ قطعه پرنده مهاجر شامل انواع گونه‌های سلیم‌ها، کاکایی‌ها، اردک‌ها، حواصیل‌ها، آبچلیک، فالاروپ گردن سرخ، باکلان بزرگ، درنا خاکستری، فلامینگو، چوب پا، بوتیمار و غاز خاکستری وارد آبگیر‌های پناهگاه حیات وحش میاندشت و شهرستان جاجرم شدند.

احمد صفرزاده افزود: از ۱۳۰ گونه پرنده شناسایی‌شده در شهرستان، بیش از یک‌سوم آن‌ها از نوع مهاجر آبزی و کنار آبزی است و آبگیر‌های این منطقه را به‌عنوان استراحتگاه بین راهی انتخاب می‌کنند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار