رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۵۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که حدود ۲۰۰ هزار تن که بیش از نیاز استان است، تحویل سیلوها شود.
کد خبر: ۹۷۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳ 10 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،مجید آنجفی افزود:با وجود زحمات و تلاش کشاورزان و اقدامات کارشناسی در مزارع، متاسفانه به علت تنش شدید خشکسالی که طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است، شاهد کاهش تولید محصول گندم در استان هستیم البته این میزان نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم های انجام شده، توانستیم از گندم تولیدی استان هایی که بهترین کیفیت را دارند و با خشکسالی هم مواجه نیستند، بذر سال آینده را تامین کنیم، اضافه کرد: البته از اسفند ماه سال گذشته در این خصوص اطلاع‌رسانی شده که انتظار می‌رود کشاورزان و گندمکاران بذر گندم مصرفی خود را جداگانه نگهداری کنند تا به مشکل بر نخورند.
آنجفی بذر مورد نیاز استان را ۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برای کشت سال آینده حدود ۵۰۰ هزارهکتار بذر گندم آبی را باید تأمین کرد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۲ هزار تن نیز خود کشاورزان به صورت خود مصرفی نگهداری کنند و بقیه به صورت بذر و گواهی شده در استان تامین و تولید شود ،امیدمی رود در تامین بذر مشکلی نباشد.
وی ، بستن چاههای غیر مجاز، نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر چاه های آب کشاورزی،اصلاح الگوی اقتصادی کشور در راستای ایجاد درآمد و اشتغال از بخشهای صنعت و خدمات و برداشتن بار درآمد و اشتغال از بخش کشاورزی را از جمله راهکارهای مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد وگفت: همچنین می توان با فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف غذا در جامعه، اصلاح الگوی تولید در بخش کشاورزی(جایگزینی فعالیتهای پرآب بر مانند زراعت علوفه و حبوبات و غلات آب بر با تولید عسل، قارچ، گیاهان دارویی و ..)، اصلاح الگوی کشت در محصولات زراعی و جایگزینی محصولات پر آب بر زراعی با محصولات با کارایی مصرف آب بالا وتوسعه روشهای نوین آبیاری و بکار گیری روش کم آبیاری در محصولات با هدف افزایش کارایی مصرف آب دربخش کشاورزی را بهینه کرد.
آنجفی با بیان اینکه می توان با بکار گیری روشهای کشاورزی حفاظتی در زراعت و باغبانی ، مصرف آب در بخش کشاورزی را بهینه کردگفت: در حال حاضر در دشتهای بحرانی استان آبدهی چاهها و قنوات و چشمه ها کاهش یافته است و در برخی نقاط منابع آب در حال خشک شدن هستند.
وی برضرورت تامین تسهیلات کم بهره بانکی،استمهال بدهی تسهیلاتی کشاورزان، پی گیری برای تامین کمکهای بلاعوض ریالی،تامین اعتبار یارانه برای توسعه سامانه های آبیاری نوین ، ترویج و آموزش روشهای افزایش بهره وری آب در کشاورزی تاکید کرد وگفت: بر اساس تفاهم های انجام شده، توانستیم از گندم تولیدی استان هایی که بهترین کیفیت را دارند و با خشکسالی هم مواجه نیستند، بذر سال آینده را تامین کنیم.
وی اضافه کرد: البته از اسفند ماه سال گذشته در این خصوص اطلاع‌رسانی شده که انتظار می‌رود کشاورزان و گندمکاران بذر گندم مصرفی خود را جداگانه نگهداری کنند تا به مشکل بر نخورند.
آنجفی بذر مورد نیاز استان را ۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برای کشت سال آینده حدود ۵۰۰ هزارهکتار بذر گندم آبی را باید تأمین کرد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۲ هزار تن نیز خود کشاورزان به صورت خود مصرفی نگهداری کنند و بقیه به صورت بذر و گواهی شده در استان تامین و تولید شود ،امیدمی رود در تامین بذر مشکلی نباشد. وی ، بستن چاههای غیر مجاز ، نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر چاه های آب کشاورزی،اصلاح الگوی اقتصادی کشور در راستای ایجاد درآمد و اشتغال از بخشهای صنعت و خدمات و برداشتن بار درآمد و اشتغال از بخش کشاورزی را از جمله راهکارهای مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد وگفت: همچنین می توان با فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف غذا در جامعه، اصلاح الگوی تولید در بخش کشاورزی(جایگزینی فعالیتهای پرآب بر مانند زراعت علوفه و حبوبات و غلات آب بر با تولید عسل، قارچ، گیاهان دارویی و ..)، اصلاح الگوی کشت در محصولات زراعی و جایگزینی محصولات پر آب بر زراعی با محصولات با کارایی مصرف آب بالا وتوسعه روشهای نوین آبیاری و بکار گیری روش کم آبیاری در محصولات با هدف افزایش کارایی مصرف آب دربخش کشاورزی را بهینه کرد.
آنجفی با بیان اینکه می توان با بکار گیری روشهای کشاورزی حفاظتی در زراعت و باغبانی ، مصرف آب در بخش کشاورزی را بهینه کردگفت: در حال حاضر در دشتهای بحرانی استان آبدهی چاهها و قنوات و چشمه ها کاهش یافته است و در برخی نقاط منابع آب در حال خشک شدن هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار