کم اطلاعی؛بحرانی فراتر از کم آبی در کشور؛
تابناک: نماينده محترم كشاورزان گويي به اسرار مهمي دست پيدا كرده است تصاويري از كشت برنج در منطقه لنجان و زرين شهر را چاپ كرده است. اگر ايشان به آمار منتشره جهاد استان اصفهان و مقالات و اخبار چاپ شده در استان اصفهان مراجعه كرده بودند مي فهميدند كه پنهانكاري و رازي در ميان نيست.
کد خبر: ۹۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 12 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، اقدام به دور از کار کارشناسی دبیر خانه کشاورز استان خوزستان در مورد وضعیت آبی استان اصفهان و سفری که وی به اصفهان داشت اما تنها بخشی از واقعیت ها در مورد استان را در شبکه های مجازی و رسانه مطرح شد، سبب شد تا تصویری نادرست از حقیقت ماجرا در اذهان عمومی شکل گیرد.

اقدامی که به دور از هر گونه تعصب منطقه ای و استانی، به دور از شان یک مسئول بود.

این اقدام تنها سبب خواهد شد تا فاصله دو استانی که هریک به نوعی درگیر مشکلات در حوزه آب هستند، بیشتر و بیشتر شود و از سوی دیگر هم مشکلات موجود بدون رسیدن به راه حل لاینحل باقی بماند.

گرفتن عکس در کنار مزارعی که طبق قانون شورای عالی آب از آب برای کشت خود بهره برده اند و این قانون هماهنگونه که در مورد حق آبه اصفهانی ها تصمیم می گیرد در مورد حق آبه خوزستانی ها هم تصمیم می گیرد، را می توان دور از انصاف و تخصص توصیف کرد.

استان اصفهان همانقدر که طی سال های اخیر از فشارهای بالادست و برداشت های بی رویه زخم خورده است همانقدر هم این روزها تحت فشار افکار عمومی به دلیل این اقدام قرار گرفته است.

فشاری که اگر ماحصل اشتباهات و به قول دبیرخانه کشاورز استان خوزستان "فریب" ها بود، جای شکوه و شکایت نداشت اما وقتی اصفهان خود نیز قربانی بخشی نگری ها در سال های گذشته شده است، حال چگونه باید ثابت کند، این تصاویر و گفته ها برشی از واقعیت است و نه تمام واقعیت!

از طرفی، هر مسئول کارشناسی می داند که تمام تصمیمات برای در اختیار داشتن حق آبه ها از سوی شورای عالی آب صورت می گیرد و اگر اصفهان بخواهد قطره ای فراتر از قوانین از آب برداشت کند حتی اگر قانون هم متوجه نشود، استان بالادست با همان اهرم فضاسازی، فرصت این بی قانونی را از اصفهان خواهد گرفت.


متاسفانه موج رسانه ای در استان خوزستان که نمونه ای از آن انتشار یک گزارش با همین اطلاعات ناقص در یکی از خبرگزاری ها بوده است، اصفهان را استانی قانون شکن در شرایط بحران آبی در کشور جلوه داده که لازم است برای تنویر افکار عمومی واقعیت های ناقص دبیر خانه کشاورز استان خوزستان برای همه مردم تکمیل شود.


از همین رو، جمعی از فعالان حوزه کشاورزی استان اصفهان، پاسخ کارشناسی خود را به شرح زیر در اختیار ما قرار داده اند:

خبرگزاری فارس در 17 شهریور با "عنوان آقای وزیر، آیا انتقال آب خوزستان تنها برای شرب است" در ارتباط با حوضه زاینده رود به چاپ رساند. با توجه به اشکالات متعدد این گزارش پاسخی از یکی از مرتبطین کشاورزی منطقه به شرح زیر منتشر شد:

1- نتيجه گيري نهايي اين خبر آن است كه در زاينده رود آب هست و مسئولين اصفهان براي آنكه دولت را تحت فشار بگذارند مانع جريان آب در رودخانه در شهر اصفهان مي شوند. اين سخنان مصداق بارز انتشار اخبار كذب با هدف تشويش اذهان عمومي است. زيرا با توجه به بحران كمبود آب در حوضه و بيم تنش هاي اجتماعي تصميم گيري در مورد جريان آب در رودخانه و برنامه توزيع آب سالانه در خارج از استان و توسط شوراي هماهنگي مديريت يكپارچه حوضه زاينده رود متشكل از وزير نيرو، استانداران سه استان و نمايندگان ذينفعان صورت مي گيرد.

2- نماينده محترم كشاورزان گويي به اسرار مهمي دست پيدا كرده است تصاويري از كشت برنج در منطقه لنجان و زرين شهر را چاپ كرده است. اگر ايشان به آمار منتشره جهاد استان اصفهان و مقالات و اخبار چاپ شده در استان اصفهان مراجعه كرده بودند مي فهميدند كه پنهانكاري و رازي در ميان نيست. محض آگاهي ايشان كشت برنج در حوضه زاينده رود كمتر از 5 درصد سطح كشت است. در پي تلاش هاي استان براي جلوگيري از كشت برنج در حال حاضر كل سطح كشت برنج در حوضه زاينده رود با كاهشي 80 درصدي كمتر از 4000 هكتار است.

3- ايشان وجود آب در زاينده رود در منطقه زرين شهر و خشك بودن رودخانه در شهر اصفهان را مصداق تقلب مسئولين اصفهان به قصد تحت فشار گذاشتن دولت وانمود كرده اند. اگر ايشان مختصر آگاهي از زاينده رود داشتند مي دانستند كه تصفيه خانه آب شرب اصفهان بزرگ با بيش از 4 ميليون نفر جمعيت تحت پوشش در مجاورت زرين شهر قرار دارد و حجم آب موجود در رودخانه در همين نقطه از رودخانه خارج و به تصفيه خانه آب شرب وارد مي شود. بنابراين به دليل اولويت تأمين آب شرب وجود آب در رودخانه در زرين شهر الزامي است.

4- حجم آب ورودي به زاينده رود در سال جاري و در سال هاي پيش از آن مشخص و مصارف آن هم مشخص و برتامه توزيع آب هم زير نظر وزارت نيرو و توسط شوراي هماهنگي مديريت يكپارچه زاينده رود مشخص است. القاي اينكه آب هست و فريبي بزرگ مانع از جاري شدن آب در زاينده رود مي شود در خوشبينانه ترين قضاوت ناشي از نا آگاهي و بي اطلاعي نماينده محترم كشاورزان خوزستان و خبرگزاري فارس است.


5- گرفتن تصويري از سطح آب در بالادست سرريز رگولاتور براي القاي فراواني آب تلاش براي فريب افكار عمومي است. توزيع آب جيره بندي شده طبق برنامه مدون مصوب وزير نيرو براي جلوگيري از خشك شدن باغات حقابه دار را توطئه ورود يك «رودخانه آب» به كانال براي خشك نشان دادن رودخانه در شهر اصفهان ناميدن مصداق بارز تهمت و افترا و خلافگويي است.


6- محض آگاهي خبرگزاري محترم فارس كه اينگونه ناشيانه در دام تبليغات افتاده است و محض آگاهي نماينده محترم كشاورزان مي رساند كه در حال حاضر (15 شهريور) حجم ذخيره آب در پشت سد زاينده رود 448 ميليون متر مكعب است. با در نظر گرفتن مصارف شرب، صنعت و حقابه هاي قانوني اين حجم نشان دهنده بحران شديد كمبود آب در زاينده رود است. براي مزيد آگاهي آن عزيزان حجم ذخاير آب در سد هاي خوزستان در حال حاضر(15 شهريور) بيش از 11116 ميليون متر مكعب (11 ميليلرد متر مكعب)و ذخاير سدهاي كارون بيش از 9707 ميليون متر مكعب است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
بله. من هم این تصاویر را دیدم. نمی دانستم کسی که پلاکارد دستش گرفته نماینده کشاورزان خوزستان!! است. در کل این گزارش آنقدر بی مایه و مسخره بود که دیدم و رد شدم و هیچ چیز ننوشتم.
البته لازم است یک نکته را بگویم. اگر امثال اینها معتقدند که در خوزستان آب نیست بفرمایند 550000 بله پـانصد و پنـجاه هــزار هــکتار طرح توسعه کشاورزی جدیدی که قرار است بزودی در خوزستان اجرا شود از کجا آب می آورد؟ نکند از کویت؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار