داستان زاینده رود و دعوای دو استان؛
تابناک اصفهان: زاینده رود خشک و کارون پر آب امروز به بحث اصلی رسانه های محلی در استان اصفهان و خوزستان تبدیل شده است. واکنش های تند و مشکلات مختلف نمایندگان مجلس در دو استان بحث را به یک مشکل فرا منطقه ای تبدیل کرده است.
کد خبر: ۳۴۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳ 10 December 2016
به گزارش تابناک اصفهان، زاینده رود خشک و کارون پر آب امروز به بحث اصلی رسانه های محلی در استان اصفهان و خوزستان تبدیل شده است. واکنش های تند و مشکلات مختلف نمایندگان مجلس در دو استان بحث را به یک مشکل فرا منطقه ای تبدیل کرده است.

نمایندگان اصفهان خواستار اجرای بندهای طومار شیخ بهایی و مدیریت واحد آب بر زاینده رود  هستند و نمایندگان چهارمحال و خوزستان می گویند اجازه انتقال آب به اصفهان را نمی دهند چرا که نمی خواهند کارون خشک شود.

حمیدرضا فولادگر امروز در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد ریشه وجود مشکلات در رابطه با آب در استان اصفهان ناشی از خشک‌سالی، طولانی شدن پروژه‌های انتقال آب، به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌ها بوده است.

فولادگر در رابطه با تکمیل پروژه بهشت‌آباد و مخالفت اخیر استان خوزستان برای انتقال ندادن آب به زاینده‌رود، اضافه کرد: در استان خوزستان در سرشاخه‌های کارون آب‌ زیادی وجود دارد که درصد ناچیزی از آن قرار است در پروژه بهشت‌آباد انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 20 میلیارد مکعب در سرشاخه‌های کارون آب وجود دارد که عمدتاً در دشت خوزستان سرازیر می‌شوند، ادامه داد: پروژه بهشت‌آباد قرار است کمتر از یک میلیارد مترمکعب از این آب را انتقال دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از یک میلیارد مترمکعب آبی که قرار است انتقال پیدا کند، 250 میلیون مترمکعب را محیط‌زیست خوزستان نگه داشته‌، 170 میلیون مترمکعب آن قرار شده تا به استان چهارمحال و بختیاری داده شود و تنها 580 میلیون مترمکعب آن قرار است به سه استان اصفهان، یزد و کرمان به صورت خط لوله انتقال داده شود.

وی تأکید کرد: این تعداد آماری که اعلام شد در مقابل کل سرشاخه‌های آبی زاگرس و کارون عدد ناچیزی است اما این دلیلی نمی‌شود که مشکلات استان خوزستان حل نشود.

فولادگر در ادامه عنوان کرد: قطعاً باید حل مشکلات آب خوزستان در اولویت قرار داشته باشد اما مشکلات آب استان خوزستان ناشی از این انتقال آبی که قرار است به صورت حوزه‌ای انجام شود و پروژه‌هایی از این دست نیست.

وی اظهار کرد: مشکلات آب خوزستان ناشی از این پروژه‌ها نیست بلکه ناشی از طولانی شدن حل مسائل آب شرب اهواز، آبادان، خرمشهر و بی‌کفایتی مسؤولان قبلی این استان بوده است و ارتباطی با آب اصفهان ندارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار