وقتی کسی نمی تواند برنج کاشتن لنجانی ها را ببیند/
تابناک: روز گذشته داستان آب زاینده رود و جدال میان اصفهان و خوزستان بر سر آب، بار دیگر با سخنان رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان پیرامون اینکه " ما در خوزستان حق کاشتن برنج را نداریم اما در اصفهان برنج کاشته می شود!" از نو ورق خورد و فصل تازه ای را آغاز کرد.
کد خبر: ۹۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 10 September 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روز گذشته داستان آب زاینده رود و جدال میان اصفهان و خوزستان بر سر آب، بار دیگر با سخنان رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان پیرامون اینکه " ما در خوزستان حق کاشتن برنج را نداریم اما در اصفهان برنج کاشته می شود!" از نو ورق خورد و فصل تازه ای را آغاز کرد.

پس از این صحبت ها، اسفندیار امینی، رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان با تأکید بر اینکه این صحبت ها تنها خوراک رسانه ای است، عنوان کرد: وقتی راجع قشر کشاورزان صحبت می‌شود باید با علم و با مستندات همراه باشد، این مسئول در یک سفر تفریحی چندین عکس از رودخانه زاینده‌رود گرفته است که تا کنون چندین بار آن را رسانه‌ای کرده است.

امینی در گفت و گو با یکی از رسانه های اصفهان تأکید داشته که این تصاویر مربوط به یک دوره هشت روزه‌ای است که آب برای بخش باغات لنجانات باز بوده که پس از مدت اعلام شده، بسته شد.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: با نگاهی به تاریخ گذشته، منطقه لنجان محل برنج‌کاری بوده و در دورترین نظام‌نامه در اختیار که به زمان "کسری اردشیر بابکان” در یک هزار و ۶۷۰ سال بر می‌گردد، دست نوشته‌ای موجود بوده که این منطقه محل برنج‌کاری است.

امینی تأکید کرد: پیرو صحبت‌های این مسئول و ادعای مطرح شده باید گفت،این میزان آب از خوزستان از چه زمانی منتقل، چه مقدار و برای چه کاری بوده است، در حالی که برنج‌کاری در منطقه لنجان برای همیشه ۱۲ ماه را حق‌آبه داشته است.

وی اضافه کرد: تونل اول کوهرنگ که حدود ۶۰ سال پیش احداث شده است، به صورت نرمال ۲۹۰ میلیون متر مربع در سال و در حداکثر آب‌دهی خود را انتقال می‌دهد که باید از این مسئول پرسید در این سال‌های گذشته برنج‌کاران با چه منبع آبی برنج می‌کاشتند.

کشت برنج در اصفهان یک هفتم کشت واقعی است و خوزستان دو برابر حد معمول

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان اضافه کرد: موضوع مهم دیگر سطح برنج‌کاری در مناطق لنجان به طور معمول ۲۱ تا ۲۲ هزار هکتار در سال بوده است که اکنون کمتر از ۳ هزار هکتار و نزدیک یک‌هفتم کشت واقعی است.

وی بیان کرد: در استان خوزستان سطح کشت نزدیک دو برابر شده است و برنج‌کاری هم از ۵۰ هزار هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار توسعه پیدا کرده است.

امینی گفت: وقتی برنج‌کاری اصفهان به یک هفتم تقیل پیدا کرده است یعنی ۸۵ درصد کشت کم شده در حالی که برنج‌کاری خوزستان ۱۳۰ درصد اضافه شده است.

مدعیان کم‌آبی در خوزستان به تعداد سدهای سرشاخه کارون نگاهی بیندازند

وی خطاب به رئیس انجمن صنفی کشاورزان تصریح کرد: اگر مدعی کم‌آبی برای خوزستان هستید یک نگاهی به تعداد سدهای که روی سرشاخه کارون زده شده توجه کنید ، در حالی این ادعا مطرح می‌شود که نزدیک ۱۳ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه سدهایی که بر روی سرشاخه های کارون ساخته شده است، آب دارد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان تأکید کرد: این مسئول خوب می‌داند، عکس از ۱۰۶حوزه زاینده‌رود و این ادعا بسیار در مقوله صنفی کار نادرستی است در حالی که آمارها نشان می‌دهد که رودخانه طبیعی زاینده‌رود به طور میانگین در سال‌هایی که آب‌آوری نرمال داشته باشد حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: تونل اول کوهرنگ، اولین تونلی است که در سال ۱۳۳۲ افتتاح شد و از کارون آب را به زاینده‌رود انتقال داد که این تونل اکنون ظرفیت انتقال ۲۹۰ میلیون آب را در سال دارد که معمولاً این انتقال آب را انجام نمی‌دهد.

امینی اضافه کرد: تونل دوم کوهرنگ آب را از کارون به اصفهان انتقال و در سال ۱۳۶۴ افتتاح شد که حداکثر قابلیت انتقال آن ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال است.

کم‌آب شدن برخی از مناطق جنوب خوزستان ربطی به اصفهان ندارد

وی با بیان اینکه مشکل چطور بعد از گذشت ۶۰ سال از احداث تونل اول کوهرنگ و گذشت ۳۰ سال از تونل دوم کوهرنگ، کشاورزان خوزستان از چهار سال پیش تاکنون مشکل پیدا کرده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: مشخص است که دلیل کم آب شدن برخی از مناطق جنوب خوزستان ارتباطی به اصفهان ندارد و یک دلیل بسیار مهم دیگر حجم آبی مطرح است که از دو تونل به اصفهان وارد می‌شود که از حدود هفت استان وارد خوزستان می‌شود.

وی بیان کرد: به طور میانگین تا قبل از اینکه تعدادی سد روی سرشاخه کارون احداث شود، ۲۵ میلیارد متر مکعب وارد استان خوزستان شده است که حدود ۲٫۵ میلیارد مترمکعب آب از استان اصفهان وارد خوزستان شده است، اما از دو تا تونل، نیم میلیارد مترمکعب(۵۲۰) میلیون مترمکعب بوده است که ۲۰ میلیارد در مقابل ۲۵ میلیارد حدود دو درصد می‌شود.

مابقی حق‌آبه کشاورزان اصفهان معلوم نیست به کجا می‌رود

امینی تأکید کرد: این میزان بسیار برای استان اصفهان کم و برای کشاورزی و حتی تالاب گاوخونی نمی‌رسد و خود حق‌آبه کشاورزان نیز کمتر از ۳۰ درصد است که بقیه معلوم نیست کجا می‌رود و منظور خارج از کشاورزی استان برای مصرف و شرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه شورای عالی آب در جلسه سیزدهم خود در تاریخ ۱۸فرودین سال ۹۳ این موضوع را روشن و دربندهای دو و سه مصوبات آورده است، اظهار کرد: در این مصوبات آمده است که، آورده عادی رودخانه طبیعی زاینده‌رود و حق آبه‌داران زاینده‌رود،محیط‌زیست،تالاب گاوخونی و تونل دوم چشمه لنگان با سرمایه دولت احداث‌شده است و برای مصارف شرب، صنعت و توسعه استان چهار محال و بختیاری، یزد و اصفهان باید استفاده شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان تصریح کرد: اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و باید در حوزه حق آبه‌دار در ۱۲ ماه سال آب در اختیار داشته باشد.

دعاهای کمبود آب در خوزستان ریشه جریان‌سازی سیاسی و انتخاباتی دارد

وی اضافه کرد: علاوه بر ادعاهای مطرح شده، استدلالات دیگری هم داریم که اثبات می‌کند برخی با نزدیک شدن به انتخابات یک سری جریان سیاسی را دنبال و حتی مأموریت بر جریان‌سازی دارند و این مسئله را نیز قبول دارند که مأموریت انجام می‌دهند، چرا که اگر به دنبال واقعیت هستند، باید مستند حرف بزنند.

امینی افزود: صحبت‌های ما مستند و همراه به آمار است اما یک نکته را باید متذکر شد که در شهرستان باغ‌ملک چهار محال و بختیاری دو برابر کل برنج اصفهان کشت برنج شده است، در حالی که برنج‌کاری اصفهان در حاشیه رودخانه قرار گرفته و طی قرن‌ها برنج‌کاری بخش قابل توجه‌ای از آب کشت به رودخانه بر می‌گردد.

وی در پایان گفت: میزان مصرف آب در برنج‌کاری نسبت به میزان آب مصرفی در خوزستان کمتر یک سوم است و اسناد آن موجود و به صورت علمی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
((صحبت‌های ما مستند و همراه به آمار است اما یک نکته را باید متذکر شد که در شهرستان باغ‌ملک چهار محال و بختیاری دو برابر کل برنج اصفهان کشت برنج شده است، ))
سلام شهرستان باغملک در محدوده استان خوزستان قرار داردنه چهارمحال بختیاری حتما الباقی اطلاعات و امار اقای امینی رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان نیز همین گونه است !!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار