کد خبر: ۶۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 29 July 2015
خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر اینکه تسهیلات در حوزه صنعت و معدن برابر با سایر استان‌ها در نظرگرفته شده است گفت: این درحالی‌است که مشکلات معدنی گیلان نسبت به سایر استان‌ها دو چندان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، علی منتظری در سیزدهمین اجلاس سالیانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران که صبح امروز در دهکده ساحلی  بندرانزلی و با حضور مسئولان معدن سراسرکشوربرگزارشد، با بیان اینکه گیلان با مساحت تقریبی 14 هزار کیلومترمربع از کوچک ترین استان های کشور است و از نظر زمین‌شناسی هم محدودیت‌هایی دارد اظهار داشت: در گیلان تمام مشکلات در حوزه معدن دو برابر است و این استان نیز باید مانند سایر استان‌ها تجهیز شود تا بتواند عملیات معدنی را به روز داشته باشد.

وی با بیان اینکه با مقررات و قانون کنونی معادن، نه می‌توانیم معادن شن و ماسه را خوب نظارت کنیم و نه می‌توانیم عملیات اجرایی داشته باشیم خواستار بازبینی واصلاح این قانون و مقررات شد و خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم جمعیتی و همچنین پوشش جنگلی و رودخانه ای در گیلان، در انجام عملیات معدن به ویژه در برداشت شن و ماسه با سختی بیشتری مواجه هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید براینکه ضعف‌هایی در صنعت و معدن و تجارت وجود دارد که حتما" باید تکلیفی برایش مشخص شود گفت: درحال حاضر مجوزهای برداشت از معادن  به صورت موقت داده می‌شود که آن هم شرایط خاص خود را دارد و این برداشت‌های موقت نیاز به بازبینی دارند و تا دیر نشده باید مورد بازبینی قرار بگیرند.

منتظری علاوه بر رسیدگی جدی در زمینه نظارت برفعالیت‌های معدنی تصریح کرد: کارشناس معدن نیز باید به اندازه کافی وجود داشته باشد تا با اصولی پیش بردن اهداف،گرفتار پرونده‌های قضایی نشویم؛ چه بسا همکارانی که دچار پرونده قضایی شدند و اگر حمایت‌های بی دریغ استاندار و دیگرمسئولین نباشد با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تسهیلات در حوزه صنعت و معدن برابر با سایر استان‌ها در نظرگرفته شده است گفت: این درحالی‌است که مشکلات  معدنی گیلان نسبت به سایر استان‌ها دو چندان است و به دلیل بالا بودن هزینه‌های معدنی گیلان، هنوز بخش عمده ای از استان را نتوانستیم تحت اکتشاف قرار دهیم.

وی همچنین درمورد واگذاری تفویض اختیار در حوزه شن و ماسه گفت: این تفویض اختیار برای گیلان صورت گرفته اما هیچ امکانات سخت افزاری ویا نرم افزاری برای این بخش اضافه نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان  خاطر نشان کرد: درحال حاضر حدود 110  معدن در استان داریم که 60 درصد از آن فعال هستند و بیش از350 محدوده برداشت شن و ماسه نیز در این استان مشغول فعالیت هستند.

منتظری استخراج مواد معدنی را بالغ بر10 میلیون و800 هزار تن اعلام کرد که درمقایسه با مدت مشابه در سال92 در فعالیت‌های معدنی با  رشد 30 درصدی حرکتی رو به جلو داشت و گفت: 100 درصد حقوق دولتی درزمینه استخراج موادمعدنی نیز تاکنون پرداخت شده است و افزود: با وجود اینکه از داشتن معدن فلزی محروم هستیم اما ذخایرمعادن گیلان بالغ بر یک و نیم میلیارد تن است که  اغلب  این معادن نیز در قالب مصالح ساختمانی است.   

به گزارش تسنیم در این مراسم، محمدعلی اصغریان به نیابت از استاندار، حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بندرانزلی به نیابت از نماینده ولی فقیه  استان گیلان و سایر مسئولین کشور و استانی به ایراد سخن پرداختند و  از حامیان برگزاری این اجلاس تجلیل به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار