استاندار گیلان در دیدار معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی:
کد خبر: ۱۱۶۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳ 17 May 2024

توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در بهبود و توسعه محصولات باغی گیلان مدنظر استتوجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در بهبود و توسعه محصولات باغی گیلان مدنظر است

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه تنوع تولید محصولات باغی راهبردی در استان نیازمند توجه ویژه و اختصاصی است، گفت: دولت سیزدهم اقدامات زیربنایی اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان و باغداران داشته است از این رو توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در بهبود و توسعه محصولات باغی گیلان بیش از گذشته مدنظر است.

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان اسدالله عباسی در دیدار با معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همراه بود، با برشمردن محصولات متنوع گیلان در حوزه باغی و لزوم توجه و حمایت ویژه از کشاورزان این حوزه که از تولیدکنندگان سطح کشور محسوب می شوند، افزود: گیلان تولیدکننده انبوه محصولات کشور و حتی در صادرات محصولات باغی همچون کیوی، زیتون، مرکبات و چای و دیگر محصولات زبانزد است و نقش موثری در تامین محصولات باغی دارد.

وی با تاکید بر توجه دولت سیزدهم به محصولات راهبردی کشاورزی در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان تصریح کرد: در دولت سیزدهم زیتون جزو کالاهای اساسی قرار گرفت به طوری که سالانه ۱۵ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید و بخشی از آن با مجوز صادر شده، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

استاندار گیلان همچنین از تولید نیمی از کیوی کشور در گیلان خبر داد و گفت: سالانه ۴۴۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می شود که سهم گیلان ۲۲۰ هزار تن است لذا در راستای توسعه باغات کیوی برای نخستین بار ایستگاه تحقیقات کیوی در این استان ایجاد شد.

وی همچنین خواستار توجه بهتر به بهبود وضعیت تولیدکنندگان مرکبات در استان شد و گفت: قطع یقین حمایت های دولت سیزدهم مایه دلگرمی بیشتر کشاورزان عزیز است.

*رونمایی از کلکسیون ارقام زیتون در گیلان

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی؛ گیلان را قطب تولید زیتون کشور دانست و گفت: برای نخستین بار ریاست شورای بین المللی زیتون برعهده ایران است و در همین راستا توانستیم باغ و کلکسیون ارقام زیتون دنیا را در رودبار رونمایی کرده و در حال پیگیری برای ورود و کارگیری یک‌هزار ارقام زیتون از کشورهای دیگر در گیلان هستیم.

مهدی برومندی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی، دامی و گوشتی برای کشور ارز آور است، گفت: در طی ۲ و نیم سال گذشته در حوزه باغبانی با توجه به تاکیدات ریاست‌ محترم جمهوری و شخص استاندار، اقدامات خوبی در گیلان انجام شد.

وی با اشاره به نقش مهم گیلان در تولید مرغ گوشتی کشور افزود: سالانه بخش اعظمی از مرغ استان تهران در گیلان تولید می‌شود که این امر نشان دهنده ظرفیت این استان در حوزه‌های مختلف است.

وی با اشاره به معرفی چند رقم جدید کیوی در گیلان افزود: دانشگاه گیلان چند رقم کیوی را معرفی کرد که یکی از این ارقام در فصل تابستان برداشت می‌شود که در نوع خود بی سابقه است.

وی با بیان اینکه با تلاش دولت سیزدهم موانع صادرات کیوی به کشورهای همسایه و دیکر کشورهای جهان از جمله هند برداشته شده است، تصریح کرد: کیوی محصولی صادراتی است ولی در گذشته با مشکلاتی در حوزه صادرات مواجه بودیم که در این دولت صادرات به کیوی مورد توجه قرار گرفت و درآمد باغداران کیوی از سه هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

برومندی چای را دیگر محصول استراتژیک گیلان معرفی کرد و گفت: بیش از ۵۰ هزار خانوار معیشت مستقیم آنان از چای است و با توجه به اینکه چای در سفره ایرانیان است و در این دولت تولید چای از ۲۵ هزار تن به بالای ۳۴ هزار تن ارتقا پیدا کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار