رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون رایگان نیمی از جمعیت دامی استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۰۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 12 April 2017
به گزارش  خبرگزاری تابناک ،دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران ، با بیان اینکه تا قبل از سال 95 معمولا سالانه حدود  300 تا 400 هزار راس دام در استان علیه این بیماری واکسینه می شد، افزود: طی سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 380 هزار راس دام شامل دام های عشایر و بره ها و بزغاله ها به صورت رایگان مایه کوبی شدند.

این مقام مسئول تصریح کرد: یک بار تزریق این واکسن ایمنی مادام العمر و یا حداقل سه ساله را به همراه دارد و در حال حاضر نیز پوشش واکسیناسیون بیشتر شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تصریح اینکه این بیماری کاندیدای ریشه کن شدن است، افزود: سازمان بهداشت جهانی به دنبال ریشه کنی این بیماری در اورآسیا است که کشور ایران هم به عنوان سرگروه این ریشه کنی در منطقه انتخاب شده است. 

دکتر همتی خاطرنشان کرد: بیماری ppr یک بیماری ویروسی مختص نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند، بز، گوزن و آهو بوده و به دلیل درگیری حیوانات محیط زیست حائز اهمیت است. 

این مقام مسئول اظهار داشت: در چند سال گذشته کانون هایی از این بیماری در کشور و نیز استان مشاهده شده که به صورت کانونی و تا شعاع 3 کیلومتری هر کانون واکسیناسیون انجام گرفته است.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون علیه این بیماری در فصل تابستان گذشته، گفت: امسال سعی در افزایش پوشش واکسیناسیون داریم و در کنار واکسیناسیون مراقبت و اقدامات تشخیصی برای تفکیک این بیماری از بیماری های مشابه داریم.

دکتر همتی همچنین یادآور شد: این بیماری اولین بار در سال 1942 در قاره آفریقا و در ایران سال 1373 در استان ایلام تشخیص داده شد و معمولا در منطقه غرب و استان های زاگرس نشین و دارای جمعیت زیاد دام سبک شایع تر است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد علاىم این بیماری نیز بیان داشت: بیماری به صورت ناگهانی و با تب بالا بروز می کند که با ترشحات غلیظ و چسبناک موجب چسبیدن چشم ها می شود.

دکتر همتی افزود: تورم و زخم های ایجاد شده در دهان و لثه ها از دیگر عوامل این بیماری است که با تب برفکی، اکتیمای واگیردار و بلوتانگ اشتباه گرفته می شود، همچنین درگیری دستگاه تنفسی اتفاق میافتد که ممکن است در زمان تشخیص با بیماری پاستورلوز و پنومونی اشتباه می شود و اسهال از دیگر علائم بیماری است که با سایر بیماریها که با اسهال همراه هستند اشتباه گرفته می شود که به همین دلیل تلاش برای ارتقاء اقدامات تشخیصی نیز در کنار واکسیناسیون انجام می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار