محمد حسین نیکتاش در گفتگو با تابناک:
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: دواطلبان در ماه های آخر منتهی به آزمون نباید از کتاب های متفرقه استفاده کنند،بلکه باید با خلاصه نویسی و مطالعه ی نکات مهم برای حضور در آزمون در خود آمادگی لازم را به وجود آورند.
کد خبر: ۴۰۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 12 April 2017
 محمد حسین نیکتاش امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت:رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه  می توان دواطلبان کنکور سراسری به دو گروه تقسیم کرد، گفت: گروه اول داوطلبانی هستند که قبل از تعطیلات نوروز با برنامه ریزی و حضور در کلاس های تقویتی به شکل برنامه ای جامع مطالعه کرده، و گروه دوم داوطلبانی هستند که اخیرا برای شرکت در کنکور تصمیم به مطالعه گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: به داوطلبان گروه اول توصیه می شود، که داشتن برنامه درسی و منظم پیش روند و از پربرنامه گی و شلوغ کاری پرهیز کرده چرا که  آنان براین باورند که از دیگر داوطلبان جامانده و دچار هیجانات شدید شده و این امر باعث اضطراب آنان در جلسه ی کنکور می شود.

ایشان با اشاره به اینکه  اصلا نیاز نیست، که  این داوطلبان  پربرنامه گی کنند بلکه با آرامش بیشتر و با خواندن گام به گام و تدریجی برنامه ی خود را پیش ببرند، افزود: به داوطلبان توصیه می کنیم  که از خرید کتاب های متفرقه و از مراجعه به معلمان خصوصی فراوان، گستردگی ساعت های مطالعه بدون برنامه دوری کنند.

 رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش و‌پرورش استان کرمانشاه  گفت:  عوامل گفته شده سبب تداخل یادگیری،ضعف جسمی - روانی،اضطراب در کنکور می شود، بنابراین باید مطالعه ی خویش را منظم و دقیق شروع کنند تا بی نظمی ذهنی برای آنان ایجاد نشود که به این اتفاق شلوغ کاری «بی نظمی ذهنی » گفته می شود که فرد به دنبال ثبت نام در کلاس های تقویتی مختلف است، در صورتی که این عمل لازم نیست.

 نیکتاش تصریح کرد: در ماه های باقی به شروع کنکور سراسری  داوطلبان نیاز به برنامه ریزی مدون و شرکت در آزمون های آزمایشی جامع دارد، چراکه با شرکت در این آزمون ها به خود شناختی از خویش دست یافته و می توانند نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کند.

 وی ادامه داد:  توصیه می شود که داوطلب از مقایسه خود با دیگران بپرهیزد، چراکه هر فردی دارای توانایی خاصی بود،  و بهتر است که با استفاده از ساعت هایی که در پیش رو دارد به طور منظم استفاده کند، همچنین هماهنگی میان اعضای خانواده لازم است.

نیکتاش اظهار داشت:  خانواده ها باید از رفت و آمدهای مکرر که باعث تداخل در برنامه ریزی فرزندشان شده دوری کرده  و با ایجاد شرایط مناسب فرزند خویش را با آرامش خیال برای حضور در جلسه ی کنکور آماده کنند، 

وی هم چنین به رژیم غذایی مناسب داوطلبان نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت باید از غذاهایی استفاده کنند که انرژی مورد نیاز را برای مدت باقی مانده فراهم کند، و لازم نیست این رژیم  غذایی ویژه ای که متخصص تغذیه تجویز می کند ، باشد که باید از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و ویتامین ها به طور متناسب استفاده به گونه ای که ضعف بدنی در او ایجاد نکند.

 نیکتاش خاطرنشان کرد: به داوطلبانی که به تازگی تصمیم به مطالعه برای شرکت در این آزمون گرفته اند، توصیه می کنیم که با کاستن از توقعات خود، دروسی را مطالعه کنند که نسبت به آن مسلط بوده و یادگیری قبلی داشته اندو نیاز نیست در این ماه های باقی مانده بنا به کمبود زمان  درس هایی را که ضعف دارند را مطالعه کنند چون موجب تداخل در یادگیریشان می شود.

 او گفت: معمولا دوره برنامه ریزی برای کنکور یک ساله بوده و استفاده از برنامه ی ۶ ماهه برای مطالعه بستگی به بنیه علمی فرد دارد و هیچ اصراری نیست که برنامه ریزی یک ساله باشد، و دررصورتی که کلاس های تقویتی  و‌مطالعه  ی کتاب های باعث افزایش یادگیری شان می شود، می توانند از آن استفاده ی مفید داشته باشند.

 رئیس مرکز مشاوره  و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش و پرورش استان  خلاصه نویسی  و یادداشت برداری در حین مطالعه برای یادگیری بهتر  موثر دانست و گفت: با توجه به اینکه در هر ساعتی می توانند از سئوالات تستی استفاده کنند که مرور نمونه  تست کنکور سال های قبل در تسلط و یادگیری آنان موثر است.

 نیکتاش در ادامه تصریح کرد: زمان مطالعه براساس رشته های مختلف با توجه به گستردگی کتاب های آنان متفاوت است، و چون   رقابت بین شرکت کنندگان هر ساله افزایش می یابد، پاسخ به یک سئوال  می تواند آنها را از سایر رقبا به جلو بکشاند، بنابراین از پاسخ  حدسی به سئوالاتی که شک دارند، بپرهیزند.

وی تاکید کرد: بهتر است  داوطلبان به سئوالاتی که مسلط تر هستند. پاسخ بدهند و سئوالاتی را شک دارند یا نمی توانند جواب بدهند علامت بزنند، و از برای هر درس سئوال های ساده  به مشکل را جواب داده، همچنین روز قبل از کنکور از ارتباط با دیگران که تا چه میزان مطالعه کرده اند ، دوری کرده چون موجب افزایش استرس در آنان می شود.

گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار