دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه:
صادقی گفت: تلاش ما شناسایی تمام افراد و دارایی های این مکتب بوده و اموال را حفظ و به صاحبان آن برگردانیم.
کد خبر: ۳۴۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 22 December 2016

به گزارش تابناک، دادستان جدید کرمانشاه، در خصوص پرونده متهم کلاهبرداری ۲ هزار میلیاردی در کرمانشاه با بیان اینکه آغاز این پرونده قبل از انتصاب من بوده و دادستان سابق آن را تعقیب کرده و اقدامات لازم را انجام داده اند، گفت: یکی از موضوعات مورد اولویت از زمان پذیرش این مسئولیت همین موضوع بود و حفظ حقوق مردم دغدغه ما است.

محمد حسین صادقی با بیان اینکه، متهم این پرونده، سوابق متعدد کیفری داشته و جدای از آن در زمینه اقتصادی هیچ گونه فعالیت موفقی نداشته  و در پروژه های قبلی ناکامی هایی داشته ادامه داد: این فرد در ساختار خود هیچ دفتر و حساب و کتابی نداشته و همه چیز در این مکتب منبعث بر فرد است. هم چنین از ابتدایی ترین اصول حسابداری بی بهره است و هیچ دفتری برای حساب و کتاب دارایی های اینها وجود ندارد و همین امر علت تاخیر در رسیدگی و کارشناسی این پرونده شده است.

وی با تاکید بر اینکه این مکتب ساختار کارشناسی نداشته نمی توان میزان دارایی ها و تعداد سرمایه گذاران را شناسایی کرد، گفت: تمام توان این بوده که این افراد و دارایی ها را شناسایی کنیم و اموال را حفظ و به صاحبان آن برگردانیم.

به گفته صادقی این فرد در سال ۹۴ مجوزی از سازمان صنعت معدن را مبنی بر کارگاه غیرمتمرکز فرش بافی گرفته است و حتی مجوز کارگاه متمرکز نداشته است.

دادستان کرمانشاه تصریح کرد:  وی کار را از مسیر اصلی منحرف کرده و به این وسیله مانند توسعه شرکت های هرمی اقدام به جمع آوری سرمایه مردم کرده است که در موارد متعدد تذکرهایی نیز به این فرد از سوی بانک مرکزی مبنی بر اینکه  شما مجوزها را دارید نقض می کنید، داده شده است. اما این فرد با ادعای اینکه دارم کارآفرینی می کنم اصرار بر ادامه مشی غیرقانونی خود داشت.

این مقام قضایی گفت: پس از بررسی های متعدد، از سوی دستگاه قضا قرار تعقیب این فرد صادر شد- چیزی که الان سرمایه گذاران خواستارآن هستند که به وی مهلت داده شود تا سرمایه مردم را بازگرداند- دستگاه قضا و دادگاه کیفری شرایط فوق را برای وی فراهم کرد که جذب سرمایه را از اردیبهشت ۹۵ متوقف و سرمایه مردم را بازگرداند اما بعد از این مهلت، جذب سرمایه او نه تنها کاهش نیافت بلکه بعد از تذکر ما با شتاب و شدت بیشتری و حدود ۱۳۸ میلیارد جذب کرد.

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه متهم در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد کرده است، گفت: طبق نظام اقتصادی کشور، وصول وجوه کلان به شکل سرمایه ای یا مضاربه ای که باعث تضییع حقوق مردم و اخلال نظام اقتصادی کشور شود، جرم است و این فرد مرتکب جرم شده است.

به گفته صادقی حتی اگر شکات هم از حقوق خود دست بردارند پرونده بسته شود، این فرد به خاطر اخلال در نظام اقتصادی کشور محاکمه می شود.

دادستان کرمانشاه گفت: براساس قوانین اقتصادی کشور این فرد به خاطر اخلال در نظام اقتصادی متهم است. وی هم چنین وعده هایی که به مردم می داده، وعده های واهی بوده و در این زمینه متهم است.

صادقی تاکید کرد: طبق اذعان کارشناسان ما، کارهایی که انجام می داده چنین سودی را به همراه ندارد، اما این فرد با پرداخت سود به صاحبان سهام از محل سرمایه های جدید جذب شده باعث جلب اعتماد مردم  شده و هیچ کار اقتصادی با چنین سودی را نمی توانیم در کارنامه این فرد پیدا کنیم. هم چنین کارهای ایشان توجیه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: ایشان فرش های گران قیمتی را خریداری کرد که قیمت خرید آن با قیمت فروش آن در زمان خرید مطابقت نداشته است. ایشان توجیه می کرده که می خواهم بازار فرش را مدیریت کنم و قیمت در دست من باشد و ۱۴ میلیون فرش در یک روز خریداری کرده و بازار فرش ایران را با چالش مواجه کرده است.

صادقی خاطر نشان کرد: این متهم ادعا داشت که یک فعالیت اقتصادی بزرگ را آغاز کرده ام که هنوز به ثمر ننشسته است. وی اقدام به خرید کالاهایی چون اسب گرانقیمت و ماشین های لوکس نیز می کرده است. او علی رغم تفکر مردم هیچ صادراتی به اسم خود نداشته است و یک دفتر گرانقیمت در کشورهای حاشیه خلیج فارس با هزینه بالا اجاره  و تعدادی از فرش ها را منتقل کرده که این نیز هزینه ایجاد کرده است. ایشان تنها تعداد معدودی فرش با سود بسیار پایین و کارت بازرگانی فرد دیگری صادر کرده است.

این مقام قضایی گفت: وی برای نمایشگاه فرش در تهران، مکانی را اجاره کرده که ۳ سال کرایه آن را از قبل پرداخته و هم اکنون درب آن بسته است. در تولید فرش نیز فرش هایی با هزینه بالاتر از قیمت تولید کرده است. وی حاتم بخشی های زیادی نیز کرده و بدون سند بسیاری از اموالش را بخشیده که در حال جمع آوری آنها هستیم. تعدادی ماشین لوکس نیز با نام اشخاص ثالث به کشور وارد کرده  که  برای  برگرداندن اموال فوق از این افراد باید زمان زیادی صرف شود و حتی ممکن است با ادعای مالکیت این افراد نسبت به اموال فوق مواجه شویم.

صادقی گفت: همچنین اموال توقیفی نیز ما را دچار مشکل کرده است و وی کمترین شرایط نگهداری را برای فرش های فوق نیز رعایت نکرده است و این فرش ها در معرض آسیب قرار داشت. لذا ما تدبیر کرده و فرش ها را به جای امن و با اصول کارشناسی منتقل کرده و می کنیم که هم از دستبرد و هم آسیب محفوظ بماند.

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: حتما تدبیر لازم شده و مدیریت می کنیم و در صورت فروش سعی بر این است به قیمت واقعی به فروش برسد تا سرمایه مردم بازگردد. تمام تلاش ما این است که از همه ظرفیت های قانونی برای بازگشت اموال مردم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فعلا نمی توان رقم دقیقی از اموال جمع آوری شده ارائه داد، گفت: زمان رسیدگی هم نمی توان اعلام کرد اما یک تیم کارشناسی با رعایت دقت و اولویت حق مردم کار می کنند که ان شاء الله در کمترین زمان بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به آزادی افرادی که همراه متهم دستگیر شدند، گفت:  تنها فرد تحت تعقیب و بازرسی متهم است که اخیرا نیز همکاری می کند.

صادقی تاکید کرد: فرد قبل از دستگیری با ایجاد مدارک جعلی قصد خروج از کشور را  با مستندات غیر واقعی داشت و این واهمه که وجود داشت که به دلیل عدم توان پاسخگویی قصد خروج از کشور را داشته باشد  یک پیشنهاد غیر کارشناسی نبود.

وی با اعلام اینکه ۱۰ هزار نفر از این فرد تاکنون شکایت کرده اند، گفت: تعداد محدودی هم از استان های دیگر سرمایه گذاری کرده اند که به کثرت استان نمی رسد. تعداد قراردادهای مالی با این فرد حدود ۲۴ هزار قرارداد است و مبنای کار ما نیز همین تعداد قرارداد است و فردی ممکن است بیش از یک قرارداد به نام خود داشته باشند.

وی گفت: در پاسخ به مردم در خصوص اینکه خود فرد را اجازه بدهید در فروش اموال نقش داشته باشد، باید گفت که یکبار به او اجازه داده شده و تنها باعث افزایش جذب سرمایه بیشتر شد.

دادستان کرمانشاه در خصوص تبلیغات این مکتب به عنوان یکی از فاکتورهای جاذب مردم در این زمینه گفت: متاسفانه در عرصه تبلیغات چهارچوب لازم وجود نداشته است و ما در پی این هستیم که سازو کاری تعریف شود که بتوان نظارت کرد و ساماندهی شود تا از ظرفیت رسانه ها در این زمینه ها سو استفاده نشود.

این مقام قضایی در خصوص مجوز سازمان صنعت، معدن، تجارت به این فرد علی رغم محکومیت های متهم مذکور گفت: هر دستگاهی که پروانه صادر می کند یک بخش نظارتی هم دارد، لذا باید مسئولی که در این زمینه مسئول بوده حتما  پاسخگو باشد.

صادقی در ادامه گفت: اینکه این فرد علی رغم محکومیت های ذکر شده مجوز گرفته، حتما باید تحت بررسی قرار گیرد و مطمئنا با افراد متخلف یا اینکه افرادی که سهل انگاری کرده باشند، برخورد می شود.

وی گفت: خلا اطلاعاتی و غفلت از روشنگری به موقع یکی از دلایل این اتفاق می تواند باشد.

وی از برگزاری نشست هایی با نمایندگان مردم خبر داد و گفت: توان ما مصروف به حل مسائل است و از مردم می خواهیم در پازل افراد مغرض بازی نکنند. تمام توان ما استیفای حق مردم است.

دادستان کرمانشاه با اشاره به حدود ۱۴۰ میلیارد سرمایه گذاری مردم در ۵ ماه گفت: چرا مردم این حجم از سرمایه را در بخش های دولتی و اقتصادی سرمایه گذاری نمی کنند تا منجر به اشتغال شود.

وی گفت: دادگستری مردم را ملزم به شکایت نمی کند، ممکن است کسی حقی دارد و نمی خواهد آن را تعقیب کند و اعراض کرده که به ما ربطی ندارد. اما هر کس حقی دارد از طریق مراجع انتظامی و با ارائه مستندات ورود کند.

دادستان کرمانشاه در خصوص افراد سودجو در این زمینه گفت: از زمان ورود ما به این مسئله، کم و زیادی در کار نبوده و این محل تحت نظارت بوده و کسی نمی تواند چیزی به این پرونده ها اضافه کند، اما موارد قبلی نیز به شدت مورد برررسی قرار می گیرد. هم چنین سودهای دریافتی توسط مردم  نیز توسط کارشناسان امین مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به اینکه هم اکنون دکه ای در شهر با بیلبورد این مکتب را تبلیغ می کند و یا گروه تلگرامی ای نیز برای حمایت از این فرد تشکیل شده است گفت: رسانه ها در این زمینه روشنگری کنند و سواد حقوقی مردم را در این زمینه ارتقا دهند و موارد فوق نیز حتما رصد می شود و برخورد می کنیم. رسانه ها چشم و گوش ما هستند و چنین مواردی را به ما اطلاع دهند، حتما برخورد می کنیم.

واکنش به قضایای توهین به مقدسات در دانشگاه رازی

صادقی همچنین در خصوص قضایای دانشگاه رازی نیز گفت: ساحت انبیای الهی و مقدسات دینی، هرگز نباید دستمایه طنز یا رفتارهای خارج از عرف و اخلاق اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: محیط دانشگاه ها باید از ایجاد چنین فضایی مبرا بوده و فضای نشاط، دانش، پویش، فرهنگ و اخلاق باشد و برای دیگران نیز چنین فضایی شناخته شود.

این مقام قضایی در پایان گفت: افرادی که چنین فضایی را اشتباه گرفته اند باید هشیار باشند و حتما برخورد می شود و این مسئله نیز تحت تعقیب قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار