تابناک: امروز نه تنها تصادفات بلکه آلودگی هوا هم مزید بر علت شده است و مردم اصفهان را یکی پس از دیگر از پای در می آورد.
کد خبر: ۳۳۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 19 November 2016
تابناک اصفهان: مرگ 46 نفر در ماه های اخیر بر اثر بیماریهای تنفسی و ریوی در استان اصفهان اعلام خطر بزرگ و هشداری برای آلودگی هوا است.
 
رشد بیماریهای تنفسی و ریوی در اصفهان که علت مستقیم آن آلودگی هوا است و بارها و بارها جامعه پزشکی بر آن تاکید کرده است امروز قاتل جان مردم این استان شده است.
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: در ماه‌های اخیر 46 نفر در استان اصفهان بر اثر بیماری‌های تنفسی و ریوی جان خود را از دست داده‌اند.
 
علی سلیمان‌پور با اشاره به افزایش مرگ و میر بر اثر بیماری‌های ریوی در سال 95 خاطرنشان کرد: در 7 ماهه نخست سال 95 در استان اصفهان 46 نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی و ریوی جان خود را از دست داده‌اند.
 
تعیین و اعلام آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، کاری بطور تقریبی غیر ممکن است هرچند می توان گفت که آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی می شود.
 
کیانوش جهانپور، سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن سخنان بالا درباره برخی مباحث مطرح شده در زمینه اعلام آمار تلفات و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، اظهار کرد: هنگامی که فردی در روزهای آلوده فوت می کند نمی توان با قطعیت گفت که وی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده است.
 
وی افزود: تشخیص چنین چیزی نیاز به کارهای تحقیقاتی وسیع و کالبد شکافی فرد متوفی دارد که برای آن باید ساز و کارهای مشخص و نظام مند تعیین کرد و همه افراد متوفی در پزشکی قانونی، تشریح شوند.
 
وی یادآوری کرد: تا جایی که اطلاع دارم تا کنون چنین طرح تحقیقاتی در کشورمان تعریف و اجرا نشده است.
 
جهان پور گفت: برای تعیین میزان تلفات ناشی از آلودگی هوا باید مرگ و میر در روزهای آلوده با شاخص کیفی بالای 150 (AQI) را با روزهای سالم ( شاخص کیفی زیر 100) مقایسه و بررسی کرد که آیا تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد.
 
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: انجام این کار نیز در صورتی میسر است که همه افراد متوفی در پزشکی قانونی، کالبد شکافی شوند تا علت مرگ آنها بطور دقیق مشخص شود.
 
جهان پور با تاکید بر اینکه تعیین مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیاز به نظام جامع پژوهشی و اطلاعاتی دارد، گفت: در زمان حاضر چنین نظامی در کشور نداریم.
 
وی افزود: اما در روزهای آلوده به نظر می رسد که شاخص مرگ و میر بطور نسبی نسبت به روزهای عادی تفاوت دارد.
 
جهان پور تصریح کرد: بیشتر نگرانی دانشگاه علوم پزشکی از آلودگی هوا درباره اثر مزمن ( بر جای مانده و دیرینه ) آن است.
 
وی با بیان اینکه اثرهای آلودگی هوا در سال های آینده بیشتر نمود می کند، افزود: این موضوع خود را در سال های آینده در قالب افزایش بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و ریسک بیماری های تنفسی نشان می دهد.
 
کلانشهر اصفهان هفته گذشته از 22 تا 27 آبان، روزهای آلوده ای را پشت سر گذاشت و شاخص کیفی هوا در وضعیت ناسالم برای افراد حساس و همچنین در روز چهارشنبه، 26 آبان ناسالم برای عموم مردم بود.
 
تعدادی از مسئولان و کارشناسان اصفهان نیز بدنبال آلودگی هوای این کلانشهر، خواهان اعلام آمار دقیق تلفات ناشی از مرگ و میر شده و نسبت به آن اظهار نگرانی کردند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار