رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه مطرح کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: طولانی بودن فرآیند اعطای تسهیلات بانکی و چالش‌های تامین تضامین در بانک‌های عامل از جمله تهدیدات و مشکلات بخش کشاورزی استان است.
کد خبر: ۳۲۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 06 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از فارس،خسرو شهبازی امروز با اشاره به فرصت‌‌ها و ظرفیت‌های بخش کشاورزی به ویژه در خصوص تدوین برنامه‌های ششم توسعه در کمیته کشاورزی کرمانشاه اظهار داشت: تنوع اقلیم آب و هوایی، امکان توسعه محصولات زراعی، باغی و دام، وجود اراضی مستعد شیبدار برای توسعه باغات، و ... از جمله فرصت‌های بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: ظرفیت منحصر به‌فرد منابع آبی استان به ویژه گرمسیری و سردسیری، رودخانه‌های مرزی، سراب‌ها، چشمه‌ها و... دارای زمینه توسعه منطقه‌ای با محوریت کشاورزی و پرورش آبزیان است.

این مسؤول گفت: سال گذشته استان کرمانشاه 45 درصد محصولات کشاورزی را به سایر کشورها صادر کرده و در عرصه صادرات بخش کشاورزی به کشور عراق فرصت‌های خوبی برای استان کرمانشاه فراهم شده است.

شهبازی یادآور شد: قابلیت برداشت محصولات فرعی جنگلی (حدود 100 تن سقز) و مرتعی (10 تن کتیرا) و سایر تنوع‌های گیاهی در استان کرمانشاه دارای اهمیت است.

وی با اشاره به برخی تهدیدات موجود در بخش کشاورزی استان، عنوان کرد: کم‌آبی و کاهش نزولات جوی (خشکسالی)، بروز پدیده ریزگردها (به ویژه تاثیر در کاهش تولید عسل)، وجود برخی ویروس‌ها و عوامل خطرناک قرنطینه‌ای در کشور همسایه، بیماری لورانتوس در جنگل‌ها، گسترش مهاجرت از روستا به شهر و... را می‌توان ازجمله این موارد برشمرد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، پایین آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی به دلیل برداشت نامتعارف از منابع آب و... نیز جزو شاخص‌های تهدید کننده در بخش کشاورزی است.

وی دیرپذیری ایده‌های نوین در برخی کشاورزان را از جمله تهدیدات این بخش دانست و گفت: در این بخش سایر تهدیدها شامل پایین بودن سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی (با وجود درآمد خوب شغل پیشه‌وری اسرار بر مسؤولیت ناظر طرح از سوی جوانان) و بالا بودن سن بهره‌برداران در بخش کشاورزی می‌شود.

شهبازی گفت: شرایط نامناسب بهداشت دام در کشورهای همجوار به ویژه عراق با 370 کیلومتر مرز مشترک که به گفته مسؤولان دیالی از 2014 تاکنون یک‌ریال اعتبار در این زمینه تخصیص نداشتند، قرنطینه نباتی داخلی و خارجی و... در بخش تهدیدات موجود در تدوین برنامه‌های توسعه ششم کمیته کشاورزی است.

وی تاکید کرد: ضعف در تهیه تجهیزات و امکانات پرسنلی و معیوب بودن زنجیره تولید (کمبود صنایع جانبی و تبدیلی) در دسته‌بندی تهدیدات بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به عدم تمایل سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل خطرپذیری و سود بالای تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی گفت: طولانی بودن فرآیند اعطای تسهیلات بانکی و چالش‌های تامین تضامین در بانک‌های عامل از جمله تهدیدات و مشکلات بخش کشاورزی استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار