مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: پروژه مرمتی بنای تاریخی عالی‌قاپو اصفهان رو به اتمام بوده و داربست‌های عالی‌قاپو نیمه نخست امسال باز می‌شود.
کد خبر: ۳۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 05 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، فریدون اللهیاری با اشاره به مرمت عالی‌قاپو اظهار داشت: مرمت‌های اساسی این بنا تمام شده و اقداماتی که در حال حاضر روی این بنا صورت می‌گیرد مرمت‌های ساده بوده و کار کمی سبک‌تر شده است.

وی افزود: پس از اتمام این پروژه همراه با مرمت بناهای دیگر بام، گوشواره‌ها و ناودان این بنای تاریخی مورد مرمت قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: بام عالی‌قاپو مشکل داشته و سال گذشته با یک کار ضربتی نفوذ رطوبت به داخل را مهار کردیم؛ البته این کار موقتی بود اما امسال به طور اساسی روی بام آن کار می‌شود و بام عالی‌قاپو اصلاح می‌شود.

وی تصریح کرد: به محض اینکه بارش‌های بهاری تمام شود مرمت اصولی بام عالی‌قاپو شروع می‌شود.

به گزارش تسنیم، کاخ عالی‌قاپو ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده‌ و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون‌دار به آن افزوده شد.

این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است ارتفاع آن 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید؛ آنچه سبب شده عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی هست که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز نامیده می‌شود.

این بنا چندسالی است که در حصار داربست‌های فلزی قرار دارد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار