بورس منطقه ای کرمانشاه 16 آبان سال 1384 به عنوان نوزدهمین تالار منطقه ای با هدف فرهنگ سازی و گسترش سطح آگاهی مردم در مورد بازار سرمایه افتتاح شد و امروز بعد از گذشت 11 سال از فعالیت این تالار، شاهد تاثیرات آن در رونق بخشی اقتصاد منطقه هستیم.
کد خبر: ۲۹۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ 11 September 2016
به گزارش به نقل ازایرنا در علم اقتصاد،بورس به بازاری اطلاق می شود که قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می پذیرد و در یک طبقه بندی کلی شامل بورس کالا و اوراق بهادار است.
بورس، در اصطلاح علم اقتصاد، مکانی است که کار قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می گیرد و به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار است.
بورس بازاری است که در آن سهام شرکت ها و ابزارهای مالی دیگر از قبیل اوراق مشارکت، صکوک، تسهیلات مسکن و... خرید و فروش می شوند.در این بازار صاحبان پس انداز حتی پس اندازهای کوچک می توانند پس انداز خود را از طریق ساز و کاری که بورس فراهم می کند در اختیار واحدهای اقتصادی از جمله شرکت های تولیدی که نیاز به منابع مالی برای افزایش تولید و گسترش فعالیت های خود دارند قرار می دهد
شرکت ها با استفاده از این منابع اقدام به تولید کالاها و خدمات مورد نیاز جامعه می کنند و بدین ترتیب امکان مشارکت عمومی در فرآیند تولید و توسعه اقتصادی جامعه فراهم می شود.

در باره فعالیت های بورس منطقه ای کرمانشاه گفت و گویی با مدیر بورس این منطقه انجام داده که ماحصل آن را در زیر با هم می خوانیم.
** معامله سه میلیارد و 381 میلیون سهام در طول یک سال
مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حجم معاملات تالار بورس کرمانشاه از مرداد سال 94 تا مرداد امسال گفت: در این مدت سه میلیارد و 381 میلیون سهام و حق تقدم به ارزش هفت هزار و 742 میلیارد ریال در تالار بورس کرمانشاه معامله شد.
 زهرا دفتری همچنین تعداد کُدهای تالار بورس کرمانشاه را دو هزار و 926 مورد و تعداد کارگزاری ها را نیز 24 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد کارگزاری دو مورد نیمه فعال است. به گفته او 46 نفر نیرو در این تعداد کارگزاری اکنون مشغول فعالیت هستند.
 او از توسعه سهند، آگاه، بهمن، سرمایه و دانش، راهنمای سرمایه گذاران، بانک صادرات، آبتین استاک، شاخص سهام، تالار اختصاصی آگاه، مهر آفرین، تامین سرمایه نوین، مفید، حافظ، آراد ایرانیان، تالار اختصاصی شاخص سهام، بانک ملت، آرمان تدبیر نقش جهان، تالار اختصاصی مهرآفرین، بانک آینده، بانک دی، نواندیشان بازار سرمایه، اقتصاد بیدار، مبین سرمایه و تالار اختصاص شاخص سهام 3 به عنوان کارگزاری های تالار بورس کرمانشاه نام برد. 
وی برگزاری کلاس های آموزشی و بازدید را یکی از برنامه های تالار بورس کرمانشاه ذکر کرد و گفت: در طول یک سال اخیر ( مرداد 94 تا مرداد 95) کلاس آموزشی با حضور 250 نفر از عموم مردم برگزار شد و همچنین کارگاه آموزشی برای 150 نفر از اعضای هنرستان فنی حرفه ای شهرستان روانسر، کارکنان شیر و لبنیات روانسر، شهرداری صحنه، مقرری بگیران اداره کار پاوه و کارکنان شرکت نفت کرمانشاه برگزار شد
.به گفته او همچنین در این مدت 45 نفر از اعضای مرکز علمی کاربردی کرمانشاه، دانش آموزان هنرستان دکتر شریعتی سنقر و کلیایی از تالار بورس کرمانشاه بازدید کردند.
** معامله بیش از سه هزار میلیارد ریالی در سال جاری 
مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنین گفت: امسال سه هزار و 250 میلیارد ریال معامله در بورس منطقه ای کرمانشاه انجام شده است.
دفتری اظهار کرد: آمار معاملات بورس در سال گذشته پنج هزار و 820 میلیارد ریال بوده که این میزان در سال جاری روند افزایشی داشته است.
وی گفت: هم اکنون 20 کارگزار در بورس منطقه ای، چهار تالار اختصاصی و سه شعبه آفلاین در بانک ها وجود دارد که در سال 94، هفت کارگزاری در دیگر شهرها فعال شده است.به گفته دفتری، در گذشته بورس کلمه ای ناآشنا بوده که از سال های گذشته شاهد رشد محسوسی در این زمینه هستیم.
** فرهنگ سازی و آشنایی مردم با بورس در اولویت تالار بورس منطقه ای 
مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنین ارایه خدمات در قالب اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به منظور آشنایی مردم با فعالیت بورس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در تالار منطقه ای کرمانشاه از ابتدای راه اندازی تاکنون فعالیت هایی در راستای فرهنگ سازی و گسترش فرهنگ سهام داری و در کل آشنا کردن اقشار مختلف مردم استان با بورس، ساز و کار معاملات و نحوه سرمایه گذاری در بورس و خرید و فروش سهام و حق تقدم انجام شده است.
دفتری برگزاری دوره های آموزشی مقدماتی در بورس برای عموم، دعوت از سازمان ها و نهادهای مختلف استان برای فراهم کردن امکان بازدید مدیران و کارکنان از بورس و برگزاری دورۀ آموزشی برای آنها، برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با بورس برای دانشجویان، دانش آموزان و معلمان استان، ارایه کتاب های آموزشی و لوح های فشرده آموزشی، تهیه آمارهای هفتگی و ماهانه، ارایه آمار و اطلاعات فعالیت های بورس به روزنامه های محلی و سراسری و صدا و سیمای کرمانشاه را از جمله خدمات ارایه شده به مردم ذکر کرد
وی همچنین تماس با واحدهای اقتصادی فعال در استان و برگزاری جلسه با مدیران آنها به منظور بررسی شرایط آنها برای پذیرش در بورس و حضور در سمینارها و جلسات در استان و ارایه آمار و اطلاعات فعالیت بورس و مطالبی در ارتباط با بازار سرمایه و بورس را از دیگر خدمات ارایه شده در تالار بورس کرمانشاه دانست. 
دفتری ارتباط با نشریات محلی و صدا و سیمای استان به صورت ارایه آمار معاملات و مقالات و مطالبی برای آشنا کردن مخاطبان آنها با مفاهیم بورس و بازار سرمایه، نحوه خرید و فروش اوراق بهادار و حقوق و تعهدات سهام داران و شرایط پذیرش شرکت ها را نیز از دیگر خدمات تالار بورس کرمانشاه در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عنوان کرد





منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار