استاندار اصفهان:
تابناک: استاندار اصفهان گفت: متاسفانه اختیارات شوراها در کشور به دلیل نوپا بودن این نهاد محدود است، با همه این محدودیات، تصمیم‌گیری شوراها تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.
کد خبر: ۲۸۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 27 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، رسول زرگرپور ظهر امروز در جمع اعضای شورای استان به مناسبت روز ملی شوراها اظهار داشت: شوراها از یک طرف ارتباط نزدیکی با مردم داشته و در پیشرفت کارها دخالت داشته و از سوی دیگر خدمات و فعالیت‌هایشان سبب دلگرمی و رضایت مردم می‌شود. امسال بیش از هر موقع دیگری نیاز به همدلی و همزبانی داشته و باید این 2 انتخابات سرنوشت ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را با صلابت و باشکوه برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اداره اکثر شهرهای جهان بر عهده شوراها بوده، افزود: به جز کشورهای معدودی با سیاست خاص، اکثر شهرهای جهان شوراها با رای مردم انتخاب شده و شهرداری نیز به عنوان متولی امور شهری در این راستا فعالیت می‌کند، در قانون اساسی کشور نیز شوراها به عنوان مجلس محلی در سطح شهرها مطرح بوده و انتخاب شهردار، تصویب بودجه شهر به صورت سالیانه و نظارت بر عملکرد شهرداری از جمله وظایف شوراها است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه براساس قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام است، تصریح کرد: هر چند شوراها به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیری و نظارتی در جامعه قلمداد شده ولی متاسفانه اختیارات شوراها در کشور به دلیل نوپا بودن این نهاد محدود است، با همه این محدودیات، تصمیم‌گیری شوراها تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع و آگاهی شهروندان از شان نظارتی شوراها از اهمیت ویژه‌ای قرار داشته و مردم با داشتن آگاهی‌های لازم در این راستا باید بدانند تا چه حد انتظاراتی از شوراها و عملکرد آنها داشته و نهادینه و آشنا کردن مردم و جامعه به این موضوع بسیار مهم است، یکی از علل توقعات فراتر مردم از شوراها به دلیل تبلیغات نامناسب برخی کاندیداها در این عرصه بوده که سبب بدبینی در جامعه می‌شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه جایگاه، اختیارات و مسئولیت شوراها به طور کامل شفاف و تبیین نشده است، افزود: براساس قانون، اداره امور شهر به شوراها سپرده شده و این نهاد موظف بوده که امور اجرایی را به شهرداری‌ها واگذار کند، از این منظر شوراها حلقه ارتباطی مردم و مدیران اجرایی مناطق خود بوده و شهروندان با تعیین شورای شهر بر عملکرد آنها نظارت و حتی می‌توانند بازخواست کنند.

وی با بیان اینکه نظارت تنها، ملاک نیست، تصریح کرد: پیگیری امور به عنوان بخشی از نظارت مطرح بوده و شوراها باید به این موضوع توجه ویژه کرده که نظارت قانونی را در دخالت غیر قانونی ذبح نکنند، مرز نظارت و دخالت بسیار نزدیک بوده و خروج از شان نظارتی، سرمنشا بروز اختلافات و شکاف عمیق بین شوراها و شهرداری‌ها و در نهایت سبب نارضایتی مردم می‌شود.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بر حسب ظاهر روابط شوراها و شهرداری‌ها آنچنان در هم آمیخته که تفکیک آنها به نظر دشوار می‌رسد، هیچ یک از اقدامات شهرداری و شوراها بدون یکدیگر امکان‌پذیر نبوده، هر چند که وظایف شهرداری و شورا هم راستا ولی جداگانه است، هر کدام در سمت قانونی خود ایفای نقش کنند و از ورود به حیطه کار دیگری به شدت اجتناب کنند، در صورت ایجاد چنین فضایی این موضوع سبب فرو ریختن دیوار اعتماد در مردم می‌شود، بنابراین شوراها وارد میدان عملیاتی و اجرایی نشوند.

وی پیرامون 3 پیشنهاد خود به شوراها افزود: شوراها در جلسات خود این 3 موضوع را به صورت ویژه بررسی و اجرا کنند، نحوه و چگونگی همدلی و همزبانی بین اعضای شوراها که این موضوع به عنوان یک معضل مطرح است، نحوه و چگونگی ایجاد همدلی و همزبانی بین شوراها با شهرداری‌ها، دهیارها و بخشدارها، در این راستا طرح استیضاح کردن شهردارها نباید در دستور کار شوراها قرار بگیرد که این موضوع از همدلی و همزبانی به دور بوده و در آخر چگونگی تحقق شعار سال را در دستور کار خود قرار دهند.

زرگرپور تصریح کرد: مجموعه شوراها در سطح کشور از متخصص‌ترین، باتجربه‌‌ترین و هماهنگ‌ترین مجموعه‌ها در کشور بوده و می‌توانیم اعلام کرده که شعار همدلی و همزبانی را در سیستم‌های خود اجرایی کرده‌ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار