اصفهانی ها بیشتر از استانداردهای جهانی شیرینی مصرف می کنند
تابناک: بر اساس آمار ارائه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، میزان تکرار مصرف شیرینی شامل انواع شیرینی، کیک و بیسکویت در شهرستان اصفهان در هفته سه مرتبه گزارش شده است.
کد خبر: ۲۵۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 13 July 2016
تابناک اصفهان: بر اساس آمار ارائه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، میزان تکرار مصرف شیرینی شامل انواع شیرینی، کیک و بیسکویت در شهرستان اصفهان در هفته سه مرتبه گزارش شده است. نوشین محمدی فر، مسوول واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در این خصوص به اصفهان زیبا گفت: این میزان مصرف زیاد است. وی ادامه داد: سرانه استاندارد مصرف کربوهیدرات های ساده مانند شیرینی ها بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی باید 15 کیلوگرم باشد. محمدی فر افزود: میزان سرانه مصرف قند و شکر سالیانه در کشور و استان 33 کیلوگرم گزارش شده که سه کیلوگرم بیشتر از سقف استاندارد است.

مرگ زودرس
از آنجا که معمولا لفظ اعتیاد برای مصرف مواد مخدر به کار می رود،‌ شاید باورش کمی سخت باشد که بخواهیم این لفظ را برای مصرف شیرینی استفاده کنیم، ولی تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد به مصرف انواع و اقسام شیرینی جات واقعیتی انکار ناپذیر است؛ اعتیادی که آثار سو آن گاهی کمتر از سایر اعتیادهای معروف نیست. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که اعتیاد به شیرینی‌جات در مواردی می‌تواند بدتر از اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشد و عوارض بیشتری داشته باشد. امروزه شیرینی جات با تنوع زیادی که پیدا کرده اند، در مدل ها، قالب ها و بسته بندی های جذاب در فروشگاه ها نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند. غافل از اینکه با افزایش مصرف مواد قندی و انواع و اقسام کیک، بستنی،‌ دسر، بیسکویت و شکلات، ابتلا به بیماری های خطرناک نیز به همان اندازه در جامعه افزایش یافته است. نتایج تحقیقات اعتیاد به مصرف زیاد قند و شیرینی می ‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال کاهش دهد. بیماری قلبی و عروقی، چاقی، اختلال در عملکرد مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قند خون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه از دیگر عوارض ناشی از مصرف زیاد شیرینی است. خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد که برخی موارد معتادان آن قادر به تشخیص آن نیستند، افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت.

      500 هزار دیابتی در اصفهان
 یکی از عوارض اصلی مصرف زیاد شیرینی که در سال های اخیر قربانیان زیادی از ایرانیان گرفته، فوت بر اساس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت است. این در حالی است که بنا به گفته غلامرضا اصغری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طبق آخرین آمار 10 درصد اصفهانی ها یعنی حدود 500 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که نیمی از این جامعه از بیماری خود نیز بی خبر هستند. نوشین محمدی فر، مسوول واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا  در این خصوص اظهار داشت: بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی باید حدود 10 درصد از کالری های مصرفی هر فرد از کربوهیدرات های ساده مانند مواد قندی و شکری تامین شود که بر اساس میانگین استاندارد جهانی هر فرد باید در طول سال حدود 15 کیلوگرم کربوهیدرات های ساده مصرف کند.  وی افزود: مصرف قند و شکر در کشور و استان حدود 33 کیلوگرم در سال است که این میزان از سقف مصرف استاندارد که 30 کیلوگرم است فراتر رفته است.   وی با بیان اینکه اصفهانی ها هفته ای سه مرتبه انواع شیرینی جات مصرف می کنند، ادامه داد: این تنها بخشی از مصرف و جذب قند و شکر است و باید به این میزان مصرف سایر مواد قندی را نیز افزود. محمدی فر  در ادامه تاکید کرد: باید شیرینی، کیک و بیسکویت در هفته نهایتا یک تا دو بار مصرف شود.

      شیرینی های جایگزین
این کارشناس تغدیه ادامه داد:گذشته از مصرف قند، شکر نبات در طی روز در سال های اخیر تنوع مواد دارای ترکیبات کربوهیدرات ساده و قندی بسیار زیاد شده است که این افزایش بیش از اندازه مصرف مواد قندی را  نیز به همراه دارد. مسوول واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با تاکید بر اینکه باید الگوی مصرف غذایی شهروندان اصلاح شود، در خصوص جایگزین های شیرینی و شکر اظهار داشت: شهروندان استفاده از میوه های تازه مغزها، خشکبار تازه و دانه های روغنی فاقد نمک مانند تخمه، نخودچی و کشمش را به عنوان میان وعده در سبد تغذیه خود قرار دهند. محمدی فر در ادامه مصرف کیک را بهتر از بیسکویت ارزیابی کرد و افزود: در تهیه کیک از روغن مایع استفاده می شود، ولی بیسکویت با روغن جامد تهیه می شود، ضمن اینکه بیسکویت حاوی سدیم نیز هست. این کارشناس تغذیه مصرف زیاد شیرینی جات و مواد قندی را یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت عنوان کرد.  مسوول واحد تغذیه پژوهشکده قلب و عروق اصفهان به بیماران دیابتی نیز  توصیه کرد که از قند های تولیدی شرکت های دارای مجوز سازمان غذا و دارو که با قندهای مصنوعی شیرین شده است به عنوان جایگزین استفاده کنند. این کارشناس تغذیه با اشاره به قند بالای نوشابه در ادامه افزود: بر اساس تحقیقات این پژوهشکده در شهرستان اصفهان، اصفهانی های بزرگسال هفته ای یک مرتبه معادل 300 سی سی نوشابه مصرف می کنند، با این حساب اصفهانی ها سالیانه 15 لیتر نوشابه مصرف می کنند و این در حالی است که مصرف نوشابه در جهان 12 لیتر است. محمدی فر به تناسب میزان کالری مصرفی و کالری دریافتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند تحرک و ورزش منظم به تناسب کالری مصرفی و دریافتی کمک زیادی می کند،‌ اما توصیه کارشناسان این است که تا حد امکان از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی پرکالری جلوگیری شود.
نویسنده: حسین اسدی. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار