دردسر کلاس های تابستانی؛
تابناک: برنامه هفتگی اش این گونه است. روز های زوج از صبح تا ظهر کلاس عربی،زبان و ریاضی؛ بعد از ظهرها کلاس ورزش؛روزهای فرد صبح ها کلاس رباتیک و نجوم و بعد از ظهرها موسیقی و هنر.
کد خبر: ۲۵۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 11 July 2016
تابناک اصفهان: برنامه هفتگی اش این گونه است. روز های زوج از صبح تا ظهر کلاس عربی،زبان و ریاضی؛ بعد از ظهرها کلاس ورزش؛روزهای فرد صبح ها کلاس رباتیک و نجوم و بعد از ظهرها موسیقی و هنر.آن هم در شرایطی که تابستان فرا رسیده و دانش آموزان توقع دارند در این ایام بیش از پیش استراحت کنند؛ اما سالهاست تب کلاس های تابستانی به شدت داغ شده و والدین با صرف هزینه های میلیونی فرزندانشان را در این کلاس ها ثبت نام می کنند.
 چاره ای نداریم
مادر یکی از نوجوانانی که پسرش را در چنین کلاس هایی ثبت نام کرده، به خبرنگار نسل فردا می‌گوید:اولا فرزندم اگر در کلاس شرکت نکند، تمام وقتش را در فضای مجازی سپری می‌کند که قطعا بدون آسیب نیست.ثانیا وقتی همه همکلاسی هایش تابستان در کلاس‌های درسی شرکت می کنند، اگر فرزندمان را از این کلاس ها محروم کنیم، در طول سال تحصیلی از همکلاسی‌هایش عقب می افتد.وی می افزاید:اما قبول دارم فرزندم از شرایط فعلی ناراضی است و از تابستانش لذت نمی برد، اما چاره ای نداریم.
 ضرورت توجه به کیفیت
در همین راستا مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه نیاز است در برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزان به کیفیت‌بخشی توجه کنیم، گفت: حجم انبوه برنامه‌ها بدون محتوای غنی منجر به هیچ نتیجه‌ای نمی‌شود.
علیرضا کمرئی اظهار داشت: هدف برگزاری اردوها و فعالیت‌های تابستانی، غنی‌سازی اوقات فراغت و اعتلای شخصیت دانش‌آموزان است.وی ادامه داد: نظام آموزشی رسمی باید در کار آموزشی خود تجدید نظر کند و در راه تربیت دانش‌آموزان، نهادهای مختلفی تاثیرگذار هستند؛ اما واقعیت این است که امروز مشخص شده است خانواده، محیط مدرسه را مطلوب می‌داند.
کمرئی با بیان اینکه نظام آموزشی هشدار می‌دهد که قادر نیست همه این بار را به دوش بکشد، گفت: این برداشت غلط که خانواده، دانش‌آموز را به کل مدرسه بسپرد، منسوخ است و باید انتظارات جامعه را از آموزش و پرورش به سمت تعدیل کردن ببریم. وی تصریح کرد: معلمان باید در توسعه حرفه‌ای خود گام بردارند و وقتی در فرصت‌هایی مثل اوقات فراغت دانش‌آموزان قرار می‌گیریم، باید تلاش‌های خود را هدفمند کنیم.مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اضافه کرد: اوقات فراغت تابستان در 8 هفته است. در این مدت دانش‌آموزان در اختیار ما هستند که اهداف آن ناظر به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است؛ اما اگر بدون توجه به کیفیت برنامه‌ها، به آن بپردازیم، شاهد اتلاف امکانات خواهیم بود.کمرئی با بیان اینکه آنچه نیاز است در برنامه‌های تابستانی به آن بپردازیم، تلاش برای کیفیت بخشی به برنامه‌هاست، خاطرنشان کرد: حجم انبوه برنامه‌ها بدون محتوای غنی و کیفیت منجر به هیچ نتیجه‌ای نخواهد شد.وی بیان داشت: در فعالیت‌های تابستانی باید تمرکز در ابعاد و رشد شخصیتی دانش‌آموزان شود تا اثر آن را بعد از 8 هفته از برنامه‌ها دیده و آن را اندازه گیری کنیم. وی با بیان اینکه در ابعاد ظاهری نوع پوشش دانش‌آموز در مدرسه مورد تمرکز و توجه است، گفت: این ابعاد بیرونی است؛ اما در ابعاد درونی دانش‌آموز، نگرش، اعتقاد، باورها و تمایلات دانش‌آموزان اهمیت فراوانی دارد. مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه 200 هزار دانش‌آموز در برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در شهرستان‌های استان تهران شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: 100 هزار دانش‌آموز نیز برای اردوهای یک روزه هدف‌گذاری شده‌اند.
  نتیجه دلزدگی است
ناهید عباس پور روانشناس در این‌باره در گفت وگو با نسل فردا گفت:متاسفانه روندی که در شرایط کنونی در کلاس های تابستانی اجرا می شود، اشتباه است و نتیجه ای به جز دلزدگی دانش‌آموز به جای شکوفایی استعدادهای وی ندارد. وی افزود:در حال حاضر  کلاس‌های تابستانی ادامه روند مدرسه و آموزش است؛ چه ضرورتی دارد که دانش آموز دروس سال آینده تحصیلی را به صورت فشرده در تابستان فرا گیرد؟آن هم با این حجم وسیع و کلاس‌های فشرده؛ این روانشناس اظهار داشت:حجم بالا و تنوع زیاد کلاس‌ها و نیز طیف گسترده‌ای از مهارت‌های هنری، ورزشی، درسی و ... به جای تقویت استعدادها و مهارت‌های کودکان موجب دلزدگی، سرخوردگی و پژمردگی آنها می‌شود. باید توجه داشت هدف از این کلاس‌ها تولید نابغه برای جامعه نیست؛ بلکه قرار گرفتن کودک در مسیر بالفعل‌سازی استعدادهای خود و خودشکوفایی او است.از سوی دیگر بارها دیده شده بچه‌ها نه از سر علاقه، بلکه به خاطر فشار والدین به کلاس‌های ورزشی تابستانی می‌روند که این کار نتیجه‌ای ندارد. بنابراین ورزش در اوقات‌فراغت با چشم و همچشمی همسایگان و فامیل یا سبقت‌جویی در شهریه‌های بالا منافات دارد و اگر خانواده‌ها برای اوقات‌فراغت بچه‌ها این برنامه را نیز تکلیف بدانند، نتیجه چندانی به بار نمی‌آید؛ زیرا مهم‌ترین نکات در اوقات‌فراغت، برنامه‌ریزی مناسب خانواده‌ها برای فعالیت بچه‌هاست.

نویسنده : ماهور سنایی. نسل فردا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار