خبرگزاری شبستان:«دیپلماسی دسته چکی» عربستان، ساخت دو بلوک جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر، نیاز آمریکا به همکاری با ایران، جدیدترین آزمون اوباما در برابر ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.
کد خبر: ۲۴۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 14 June 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: «دیپلماسی دسته چکی» عربستان، ساخت دو بلوک جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر، نیاز آمریکا به همکاری با ایران، جدیدترین آزمون اوباما در برابر ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

ترکیه از تهران گرفته تا بغداد، دمشق و مسکو با همه مشکل دارد

وبگاه «رادیو اروپای آزاد» در تحلیلی در زمینه «فراز و نشیب سیاست خارجی ترکیه از نقطه بدون تنش تا رسیدن به مرز تنش آفرینی» نوشت: چند سال قبل ایده «احمد داوود اغلو» وزیر خارجه وقت ترکیه در زمینه رویکرد بدون اختلاف با همسایگان، گل سر سبد ایده‌های حزب عدالت و توسعه (AKP) به رهبری «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور کنونی این کشور بود.

 اما چند سال قبل با شروع موج اعتراض‌ها در داخل ترکیه علیه دولت، و بهارعربی در خاورمیانه و شمال آفریقا همه چیز دچار مشکل شد و آنکارا درگیری جدی را با تقریبا همه همسایگان و کشورهای منطقه و حتی قدرت‌های بزرگ آغاز کرد.

بر این اساس، امروزه «کشور مورد علاقه» ترکیه که با آن مشکلی نداشته باشد، وجود ندارد. رویکرد عدم اختلاف و تنش با همسایگان تا مدت زمانی کارایی داشت و روابط تجاری ترکیه با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در آن زمان خیلی خوب بود و حتی اردوغان روابط شخصی مناسب و معقولی با اسد بر پا کرده بود. این کشور با ایران و گرجستان نیز مشکل عمده‌ای را نداشت و حتی میانجی بین ایران و آمریکا در زمینه موضوع مورد مناقشه هسته‌ای شد. ترکیه با روسیه نیز دوست نزدیک شد و روابط صمیمانه فزاینده دو همسایه دریایی مواقعی خشم متحدان ناتوی ترکیه را برانگیخت.

 در ادامه این مطلب آمده است: اما در سال 2013 دگرگونی‌ها از‌آن جایی آغاز شد که گروهی از قضات این کشور پرونده اختلاس حزب عدالت و توسعه و مشارکت برخی وزرا و خانواده‌های مقام‌های دولتی را فاش کردند. البته اردوغان و سران حزب عدالت و توسعه این اتهام‌ها را رد کردند و اردوغان «فتح الله گولن» فرد سرشناس مخالف دولت ساکن آمریکا را عامل دسیسه بین‌المللی برای سرنگونی حزبش معرفی کرد و لفاظی‌های او علیه مخالفان داخلی و کشورهای خارجی به ویژه غرب، شدیدتر شد.

 در ادامه این گزارش آمده است: سال‌های 2012 و 2013 مصادف با آغاز بهار عربی در سوریه، مصر و تونس بود. اردوغان در آن زمان جانب نهضت‌های مخالف دولت‌های این کشور‌ها را گرفت و به شدت از آن‌ها حمایت کرد. اما در کمال تعجب گروه‌هایی که او حامیشان بود، موفقیتی در سوریه نداشتند و در مصر نیز دولت اسلامگرای تشکیل شده شکست خورد.

 در این بین اردوغان حمایت مالی و تجهیزاتی را از شورشیان ضد دولتی کشورهای همسایه چون سوریه و عراق آغاز کرد که پشتیبانی‌ها از گروه‌های تندروی اسلامگرا را نیز شامل می‌شد. مواجهه رو به افزایش با سوریه و سپس با روسیه از یک سو، و برخورد با ائتلاف سنی- شیعه عراق از سوی دیگر اردوغان را به رویکرد تهاجمی، فرقه گرایانه، با سیاست حمایت سنی‌ها همراه با لفاظی سوق داد. این رویکرد جدید قاطعانه ترکیه را هم از اقلیت علوی خود و هم از ایران شیعه دور کرد و این کشور را به سوی عربستان سعودی، متحد و دوست قدیمی ثروتمند پیش برد.

 در خاتمه این مطلب‌ با اشاره به نگرانی کشورهای غربی از اتخاذ رویکرد تهاجمی و افراط گرایانه ترکیه و مشکلاتش در زمینه رعایت حقوق بشر و آزادی مطبوعات آمده است: سال‌های عدم مداخله در امور کشوها و ترجیح دادن دوستی و داد و ستد با آن‌ها به عنوان اولویت نخست در مدت زمانی کوتاه زائل شدند. اینک از واشنگتن گرفته تا مسکو از تهران تا بغداد و دمشق شما به سختی قادرید دولتی را در همسایگی ترکیه و ورای آن پیدا کنید که رویکرد عدم اختلاف و دردسر را با این کشور داشته باشند. کار به جایی رسیده که «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس اخیرا گفته است، پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا تا سال 3000 به خاطر وضعیت کنونی و  نحوه پیشرفتش محتمل نیست. این سخنان موجب تهمت زنی اردوغان علیه غرب و دسیسه‌نامیدن آن‌ها شد. البته رییس جمهور ترکیه یک روز بعد مدعی شد غرب به سدها ، پل‌ها و متروهای ترکیه حسادت می‌کند.

عدم لغو برجام در دولت بعدی آمریکا و ترجیح انتخاب هیلاری کلینتون بر ترامپ

نتایج همه پرسی منتشر شده در شب برگزاری نشست سال 2016 هرتزیلیا نشان داد که اهالی مصر و عربستان سعودی به شدت مخالف پیشبرد معاهده صلح بین اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین هستند.

به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» شهروندان دو متحد مهم آمریکا  در جهان عرب دیدگاه مبهمی به باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا دارند اما به شدت انتخاب «هیلاری کلینتون»  دموکرات بر «دونالد ترامپ» جمهوریخواه را به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا ترجیح می‌دهند.

در این نظر سنجی صورت گرفته در موسسه «سیاست و راهبرد هرتزیلیا» 935 شهروند مصری و عربستانی در 6 هفته به موضوع‌های متفاوتی چون انتخابات ریاست جمهوری فراروی آمریکا، توافق هسته‌ای ایران، داعش و مداخله آمریکا در پیشبرد صلح خاورمیانه پاسخ دادند.

بر این اساس، 35.9 درصد شهروندان مصری و 30.2 درصد شهروند عربستانی هیلاری کلینتون را به عنوان رییس جمهور آمریکا ترجیج دادند. البته اکثر شرکت کنندگان مصری و سعودی در این همه پرسی بر این باور بودند که رییس جمهور بعدی آمریکا تغییری را در روابط با جهان عرب ایجاد نکرده و آن‌را بهتر نمی‌کند.

همچنین در زمینه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، که اکثریت شهروندان مصر و عربستان به شدت مخالف آن هستند، تعداد بسیاری از پرسش شوندگان بر این باور بودند که جانشین بعدی باراک اوباما تمایلی به فسخ قرارداد هسته‌ای با ایران ندارد. تنها 19.7 درصد مصری‌ها و 13.6 درصد سعودی‌ها نسبت به لغو توافق هسته‌ای خوشبین هستند.

همچنین تعداد بسیار اندکی از پرسش شوندگان معتقد بودند که آمریکا نیروی زمینی را برای نبرد با داعش عازم منطقه می‌نماید. تنها 17.9 درصد سعودی‌ها و 32.3 درصد مصری‌ها معتقد بودند رییس جمهور آتی آمریکا نیروی زمینی را برای نبرد با داعش عازم منطقه می‌کند.

«دیپلماسی دسته چکی» عربستان، ابزاری برای چانه‌زنی در روابط با آمریکا است

سال جاری میلادی، سال سختی برای ائتلاف هفت دهه‌ای آمریکا و عربستان به حساب می‌آید.

شبکه «بی بی سی» با این جمله به تنش‌هایی اشاره کرد که در یکسال اخیر بین عربستان و آمریکا به وجود آمده است که از آن جمله می‌توان به خشم«ریاض» از توافق هسته‌ای آمریکا با ایران، اظهارات «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص همپیمانان سواری‌ بگیر این کشور و تهدیدات سعودی‌ها برای خارج کردن 750 میلیارد دلار از اوراق قرضه خود از وزارت خزانه‌داری آمریکا و همچنین سرتیترهای صفحات نخست رسانه‌های آمریکایی در انتقاد از سعودی‌ها بعنوان «تفاله‌های سلطنتی» اشاره کرد.

در حال حاضر، جانشین ولیعهد عربستان با یک پیام متفاوت به آمریکا می آید و آن این است که شما احتمالاً ما را دوست ندارید یا دیگر به نفت ما احتیاجی ندارید اما عربستان یکی از فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری است.

بی بی سی ادامه داد، «محمد بن سلمان» پسر عجول، بلندپرواز و قدرتمند «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان ایده تعامل اقتصادی عمیق‌تر بین دو کشور را مطرح خواهد کرد و گامی غیرمتعارف در تنظیم یک دستورکار فراتر از مذاکرات با مقامات دولت اوباما در واشنگتن برمی‌دارد.

این گزارش توضیح داد که این مقام سعودی قصد دارد دیدارهایی را در «وال استریت» در نیویورک و همچنین در «سیلیکون ولی» با هدف جذب سرمایه‌گذاری صورت دهد زیرا اقتصاد کشورش در نتیجه کاهش قیمت نفت دچار پس روی‌هایی شده است.

این دیدار یک هفته بعد از آن صورت می گیرد که عربستان سعودی طرح‌های برجسته‌‌ اما به اعتقاد برخی غیرواقعی را به منظور تبدیل اقتصاد وابسته به نفت خود به اقتصادی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، مطرح کرد.

طرح تحول ملی (NTP) که معروف به «چشم‌انداز 2030» است با هدف متنوع کردن منابع درآمدی، کاهش بیکاری، تقویت گردشگری اسلامی و توسعه صنعت دفاعی عربستان مطرح شده است.

«محمد الیحیی» یک مشاور سعودی در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» اعلام کرد، اگر به دنبال برجام، بداخمی‌هایی به وجود آمده است اما محمد بن سلمان قصد دارد در سفر خود به آمریکا ثابت کند که عربستان سعودی یک سواری بگیر نیست و پیشنهادات زیادی برای ارائه کردن دارد و یک کشور بهتر در منطقه است که می‌توان بر روی آن شرط‌بندی کرد.

بی بی سی ادامه داد، مقامات آمریکایی در جلسات محرمانه به صورت گاه و بیگاه اشاره کرده‌اند که به اعتقاد آنها، در بلند مدت، ایران در مقایسه با عربستان سعودی، همپیمان طبیعی‌تری برای آمریکا خواهد بود یا اینکه در مقایسه با عربستان، دستکم شانس بیشتری وجود دارد که ایران به سوی دموکراسی ارتقا یابد.

طبق این گزارش، در منطقه‌ای که درگیر ناآرامی‌هایی است، عربستان سعودی یک بازیگر کلیدی و تنها کشور عربی است که قدرت منطقه‌ای خود را حفظ کرده است.

بی بی سی در ادامه به تلاش‌های ضدایرانی عربستان اشاره کرد و نوشت که عربستان پیشتاز حمله اقتصادی و نظامی به ایران در منطقه است و تلاش می‌کند تا ایران را به جعبه‌ای بازگرداند که آمریکا با برجام و لغو تحریم‌ها، آن جعبه را گشود.

سیاست خارجی عربستان تا حد زیادی فعال شده است و این مسئله آثار مخربی برای کشور همسایه یعنی یمن داشته است. سال گذشته، عربستان بزرگترین مصرف‌کننده تجهیزات نظامی شد و گرچه اوباما سخنان تندی علیه سعودی‌ها مطرح می‌کند اما عمل او با حرفهایش متفاوت است.

در سال 2010، دولت اوباما مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش 60 میلیارد دلار به عربستان را صادر کرد. از آن زمان، دولت آمریکا، معاهداتی برای فروش حدود 48 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را نهایی کرد که سه برابر مجموع فروش تسلیحات در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» است.

بنا به گفته «جفری گلدبرگ» از نشریه آتلانتیک، گرچه کم اتفاق می‌افتد که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا در این روزها با یکدیگر توافق داشته باشند اما ظاهراً در انتقاد از پادشاهی عربستان متحد شده‌اند. حتی در کاخ سفید نیز، مقامات گاه و بیگاه یادآور می‌شوند که اکثر هواپیماربایان حادثه تروریستی 11 سپتامبر ایرانی نبودند بلکه سعودی بودند.

سنا آمریکا لایحه ای را به تصویب درآورد که می‌توانست دولت عربستان را به دلیل هرگونه نقش در حملات 11 سپتامبر مسئول بشناسد که این مسئله تهدید سعودی‌ها برای خارج کردن اوراق قرضه خود از وزارت خزانه‌داری آمریکا را به همراه داشت.

اخیراً نیز مفسری به نام «نیکلاس کریستوف» در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نوشت: «عربستان سعودی، افراط‌گرایی و تعصب اسلامی را در سراسر جهان به رسمیت شناخته است. اگر می‌خواهید بمب‌گذاری‌های بلژیک یا سن برناردینو را متوقف کنید، باید جلوی اقدامات تحریک‌آمیز عربستان و دیگر کشورهای خلیج (فارس) را گرفت».

سعودی‌ها بار دیگر بعد از آن در مرکز توجه قرار گرفتند که «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل فاش کرد که عربستان او را تحت فشار قرار داده تا این کشور را از لیست سیاه کشتار کودکان در یمن خارج کند.

ریاض سازمان ملل را تهدید کرده بود که اگر این کشور را از لیست سیاه خارج نکند، بودجه آن را قطع می‌کند و فتوایی نیز علیه جامعه جهانی صادر کرد و همین مسئله خشم سازمانهای حقوق بشری را برانگیخت.

بی بی سی در پایان با اشاره به این موارد در پایان نوشت، اگر عربستان مجبور شده است به واسطه کاهش قیمت نفت، از دیپلماسی دسته‌چکی خود بکاهد، اما همچنان می‌تواند از ثروتش به عنوان نوعی فشار سیاسی استفاده کند و طرح‌هایش برای انجام اصلاحات را در بوق و کرنا کند تا یک روایت مثبت درباره آنچه عربستان سعودی برای ارائه دارد، بوجود آورد.

مهر:

دو بلوک جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر ساخته می شود

رئیس روس اتم از آغاز به ساخت دو بلوک جدید از نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد. بر اساس این گزارش، «سرگئی کرینکو»، رئیس شرکت دولتی روس اتم که پیش از این نیز نیروگاه بوشهر را در ایران ساخته از امضای قرارداد جدید برای ساخت دو بلوک جدید نیروگاه هسته ای دیگر در بوشهر خبر داده و زمان شروع به کار این پروژه را سال جاری میلادی اعلام کرد.

وی در اینباره گفت: در ایران، ما (نیروگاه) بوشهر را راه اندازی کرده ایم و قرارداد امضا کرده ایم. امسال ما کار ساخت بلوک دوم و سوم را نیز در بوشهر آغاز خواهیم کرد.

دو کشور ایران و روسیه پیش از این، در سال ۲۰۱۴ میلادی قراردادی برای ساخت هشت نیروگاه هسته ای جدید دیگر امضا کردند که قرار است سوخت نیروگاه های مذکور نیز به صورت مادام العمر توسط روسیه تامین شود. نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر نخستین نیروگاه هسته ای در کل خاورمیانه به حساب می آید.

گفتنی است نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس قرارداد امضا شده میان طرفین که در سال ۱۹۹۵ به امضا رسید، ساخته شد. کار ساخت این نیروگاه در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسید و راه اندازی شد. و در سال ۲۰۱۳ میلادی به برق شهری وصل شد.

واشنگتن باید اقدامات مثبت تهران را تلافی کند/نیاز آمریکا به ایران

«گری سیک» پژوهشگر ارشد مؤسسه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا و از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان به همراه «فرانک جی. ویسنر» مشاور در امور بین الملل و سفیر سابق آمریکا در هندوستان،‌ زامبیا،‌ مصر و فیلیپین از اعضای «پروژه ایران»- یک سازمان مستقل غیر دولتی- هستند که از یک رویکرد متوازن، بی طرف و دو حزبی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند. آنها روز یکشنبه دوازدهم ژوئن در مقاله ای که در سایت اینترنتی «کلیولند» انتشار یافت، به تحلیل دلایل موفقیت آمیز بودن توافق هسته ای با ایران، تعهدات دوجانبه طرفین این توافقنامه و ضرورت همکاری آمریکا با ایران برای حل موضوعات منطقه ای می پردازند. در ادامه این مقاله را می خوانیم:

«دو سال پیش، احتمال وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه بسیار بالا بود. دولت ایران برغم وضع تحریمهای سنگین بین المللی علیه این کشور همچنان بر تداوم برنامه هسته ای خود پای می فشرد. این کشور در مدت زمانی کمتر از یک دهه تعداد اندک سانتریفیوژهای خود را به حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ افزایش داد. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز با رشدی سریع همراه بود. از اینرو، به رغم تأکید ایران بر صلح آمیز بودن برنامه ای هسته ای خود، آمریکا و جهان به این موضوع با دیده شک و تردید می نگریستند. در این میان تحلیلگران نظامی اینطور نتیجه گیری می کردند که تعارض در منطقه خاورمیانه به چند حمله محدود نخواهد شد و یک جنگ بزرگ در پیش است.

این روزها با آنکه بسیاری از مشکلات خاورمیانه هنوز پابرجاست، اما خطر آغاز یک جنگ بزرگ با ایران تقریباً به صفر رسیده است. آمریکا و سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل- انگلیس، فرانسه،‌ چین و روسیه- به همراه آلمان تحت حمایت و توجهات اتحادیه اروپا مذاکره برای انعقاد یکی از پیچیده ترین و جامع ترین توافقات منع اشاعه در تاریخ را با جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند. [انعقاد] این توافقنامه هسته ای به بسیاری از نگرانیها در خصوص برنامه هسته ای ایران پایان داد و تأیید آن از سوی قدرتهای بزرگ جهان به این توافقنامه اقتدار و اعتباری استثنائی بخشید.

تحت لوای این توافقنامه، ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد و تمام مواد هسته ای خود را از سایت هسته ای «فردو» خارج ساخت. ایران همچنین ذخایر اورانیوم ضعیف شده خود را به میزان ۹۸ درصد کاهش داد و هسته رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را خارج نمود. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بطور مکرر تأیید می کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است. 

ایران همچنین یک رژیم بی سابقه راستی آزمایی از جمله نظارت مستمر بر تأسیسات هسته ای خود را پذیرفت. افزون بر این،‌ ایران اعلام کرد که به تسلیحات هسته ای دست نخواهد یافت. برخی از محدودیتهای استثنایی بر فعالیتهای هسته ای ایران ظرف ده تا پانزده سال آینده رفع خواهد شد؛ اما نظارت بین المللی و تعهدات غیرهسته ای ایران دائمی خواهند بود.

توافقنامه هسته ای با ایران موفقیت آمیز بود؛ زیرا این توافقنامه بر یک هدف واحد متمرکز است: توانایی ایران برای ساخت تجهیزات هسته ای. این توافقنامه دولت ایران را تغییر نداد؛‌ ایران را به تغییر در سیاست خارجی خود وادار نساخت؛ هدف آن تأثیرگذاری بر وضعیت حقوق بشر در ایران و یا ممانعت از توسعه موشکهای غیر هسته ای این کشور نبود.

توافقنامه هسته ای برای نخستین بار زمینه را برای گفتگوها در محیطی عاری از تهدید هسته ای فراهم ساخت. آمریکا و شرکای آن بایستی به ایران این تضمین را بدهند که از منافع اقتصادی این توافقنامه هسته ای بطور کامل بهره مند خواهد شد. از سوی دیگر، گروه «۱+ ۵» نیز بایستی برای تضمین پایبندی ایران به تعهدات خود مشوقهایی را به این کشور ارائه نماید.

ایران کشوری است در حال گذار با جمعیتی غالباً تحصیلکرده. بسیاری از مردم این کشور احترام بسیاری برای مردم آمریکا قائل هستند و بسیاری نیز خواهان حرکت کشور خود به درون جامعه بین المللی،‌ احترام به حقوق بشر، تساهل مذهبی و آزادی بیان هستند.

خاورمیانه در بحران بسر می برد و نحوه واکنش ایران به مشکلات منطقه ای برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است. از این واقعیت که آمریکا نیازمند معامله با ایران است،‌ گریزی نیست. دولت باراک اوباما دری را به سوی ایران گشود و حالا این وظیفه دولت بعدی آمریکا خواهد بود که این تلاشها را به ثمر برساند.

به همین منظور، آمریکا بایستی بر این نکته تکیه کند که ایران با همسایگان خود در صلح است و به هنجارهای پذیرفته شده بین المللی احترام می گذارد. با گذشت زمان و به تدریج،‌ آمریکا باید اقدامات مثبت ایران را تلافی کند و درهای خود را به روی تجارت،‌ سرمایه گذاری و تبادل فرهنگی و آموزشی با این کشور بگشاید.

توافقنامه هسته ای این امکان را فراهم ساخت که روابط ایران و آمریکا وارد مرحله جدیدی شود. شاید هیچوقت ایران و آمریکا به دوستان یکدیگر بدل نشوند؛ اما ضرورتی نیز ندارد که دشمن یکدیگر باشند. آمریکا برای تأثیرگذاری بر روند تحولات در منطقه بحران خیز خاورمیانه نیازمند همکاری با ایران است».

باشگاه خبرنگاران جوان:

بلومبرگ: جدیدترین آزمون اوباما در برابر ایران/ سامانه اس 300 حمله تل‌آویو به تهران را ناکام می‌گذارد

بلومبرگ در گزارشی به آزمون باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در برابر ایران پرداخت. این گزارش مدعی است: یکی از برداشت های نادرست درباره توافق هسته‌ای با ایران - به عنوان گامی تاریخی که اوباما به آن افتخار می‌کرد – این بود که ممکن است منطقه خاورمیانه ناامن‌تر شود. با این وجود، اگر واشینگتن برای توقف خرید سیستم موشکی پیشرفته روسی زمین به هوا اس 300 به وسیله ایران کاری انجام ندهد، قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: قرارداد خرید سامانه اس-300 که می تواند هواپیماها یا موشک ها را از 160 کیلومتر دورتر نشانه بگیرد، در سال 2007 منعقد شد اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده بود. مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند اکنون اولین بخش این سامانه را از مسکو تحویل گرفته اند و تجهیزات دیگر نیز تابستان امسال تحویل این کشور خواهد شد.

مقامات ایران در این باره می گویند معامله با روسیه در محدوده توافق هسته‌ای و تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار نمی‌گیرد. واقعیت آن است که توافق در خصوص خرید سامانه موشکی اس 300، پیش از سال 2010 انجام گرفت و پس از آن سازمان ملل طی قطعنامه‌ای، چنین نقل و انتقالی را ممنوع اعلام کرد.

در ادامه این گزارش مدعی است: این مسئله نباید مانع تلاش‌های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فروش این سامانه به تهران شود. حتی اگر روسیه هم این تلاش ها را وتو کند-که به احتمال قریب به یقین همین کار را خواهد کرد - ایالات متحده باز هم این قدرت را دارد که به صورت یک جانبه تحریم هایی را علیه ایران وضع کند. در حقیقت، سامانه موشکی روسیه با برنامه هسته‌ای به تعلیق درآمده ایران، ارتباط تنگاتنگی دارد. خرید این سامانه از سوی تهران می تواند سایت های موشک‌های بالستیک این کشور را در مقابله با رقبای عرب منطقه‌ای نفوذ ناپذیر کند و حتی حمله احتمالی واشینگتن و تل‌آویو را ناکام بگذارد.

این گزارش در ادامه ادعاهای واهی خود می‌افزاید: نکته نگران کننده‌تر این است که طبق اظهارات منابع جدید ایرانی و روسی، این سامانه به احتمال فراوان سبب شکل‌گیری سلسله خرید و فروش و همکاری میان ایران و روسیه خواهد شد که این امر ممکن است شامل خرید سامانه ضدموشکی نسل بعدی اس-400، جت های جنگنده و افتتاح خط تولید تانک‌های جنگی تی-90 در ایران باشد. هر کدام از این توافق‌های نظامی اگر پیش از سال 2021 به انجام برسد مفاد توافق هسته‌ای را نقض خواهد کرد. همین امر سبب سوالات مکرر کنگره از کابینه اوباما درباره برنامه آنها در واکنش به معامله اس-300 است. با این وجود، کاخ سفید تا کنون به طرز مشکوکی سکوت اختیار کرده است.

این گزارش می‌افزاید: دولت باید به کنگره توضیح دهد که قبل از اجرای کامل این معامله، چه اقدامی انجام خواهد داد. حتی اگر تلاش برای توقف این معامله در شورای امنیت شکست بخورد، این پیام را برای ایران خواهد داشت که واشینگتن در مقابله با تهران راسخ است. تحریم های آمریکا علیه روسیه یا ایران در خصوص این خرید و فروش، تاثیری بیش از یک پیام دارد. علاوه بر آن ایالات متحده می‌تواند قابلیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را افزایش دهد تا موشک های دوربرد ایران را از بین ببرد.

در پایان این گزارش مدعی است: اما قبل از تحقق هر یک از این‌ موارد، اوباما باید به کنگره و مردم اعلام کند آیا تمایلی برای واکنش در برابر این خرید و فروش دارد؟ آمریکا یک بار پس از توافق هسته‌ای هنگامی که ایران برخلاف قطعنامه شورای امنیت اقدام به آزمایش موشک های بالستیک کرد، در رویارویی با سازش ناپذیری تهران شکست خورد و به تحریم‌های نمادین بسنده کرد. این کار قطعا باعث روحیه گرفتن نظام جمهوری اسلامی شد. اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه تمام حیثیت خود را برای توافق هسته ای با ایران در میان گذاشته اند. پس عزم آن ها برای حمایت از این توافق قابل درک است. اما سوال اصلی این است که آیا توافق هسته‌ای ارزش آن را دارد که سبب نادیده گرفتن اقدامات ایران برای برهم زدن معادلات منطقه‌ای باشد؟

ایرنا:

یک مقام صربستانی: ایران کشوری بزرگ و با ثبات در منطقه است

رئیس اتاق بازرگانی منطقه ای پوژارواتس و مدیر کارخانه ماشین آلات گوشا در جنوب صربستان در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، گفت: ایران کشوری بزرگ و با ثبات در آن منطقه است و ما با چنین کشوری خواهان همکاری و حضور مشترک در بازار هستیم.

«رادیشا یوویچیچ» روز دوشنبه در نشست با «مجید فهیم پور» در شهر پوژارواتس در جنوب صربستان با توضیح فعالیت های گروه گوشا در ساخت واگن ، قطعه سازی قطار ، سازهای ریلی گفت: این کارخانه بیش از 30 سال است که با ایران همکاری بسیار نزدیکی دارد و دیدار سفیر ایران از این کارخانه گامی در جهت گسترش و افزایش همکاری های کارخانه گوشا با ایران خواهد بود.

وی همچنین از دیگر امکانات واحدهای کارخانه گوشا از جمله تولید کامیون برای حمل مخلوط کن سیمان نام برد و گفت: در آینده نزدیک برای بازار یابی به ایران سفر خواهد کرد.

«مجید فهیم پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار به گسترش همکاری ها اشاره کرد و گفت: ایران با داشتن حدود 80 میلیون جمعیت و دسترسی به بازار 400 میلیون نفری منطقه ،دارای فضای مناسب برای همکاری با شرکت گوشا و دیگر شرکت های بزرگ صربستان است.

فهیم پور همچنین به همکاری ایران با مجموعه گروه کارخانه گوشا و دیگر شرکت های صربستان در زمان یوگسلاوی سابق اشاره کرد و افزود: رئیس جمهوری ایران چندی پیش در دیدار و گفت و گو با رئیس جمهوری صربستان در تهران تاکید کرد که ایران خواهان همکاری گسترده با صربستان و احیای همکاری های گذشته خود با این کشور در سطح زمان یوگسلاوی سابق است.

سفیر ایران در بلگراد، صربستان را دوست ایران دانست و با اشاره به اینکه ایران کشورهای دوست خود را فراموش نمی کند به گسترش روابط و همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ابراز امیدواری کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در سفر خود به منطقه پوژارواتس با مقام های محلی دیدار و از شرکت بزرگ و مدرن شیرینی و بیسکویت سازی «بامبی» نیز بازدید به عمل آورد .

سفیر جمهوری اسلامی ایران و همراهان همچنین در سفر به پوژارواتس با مقام های شهرداری، منطقه ای و دیگر شرکت های تولیدی این منطقه دیدار و درباره همکاری با جمهوری اسلامی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار