راز هايي كه حالا بعد از رفتن مربي بر ملا مي شود؛
تابناك اصفهان: ایگور استیماچ سرمربی سابق سپاهان با این که چند هفته ای است از جمع زردپوشان اصفهانی جدا شده اما هنوز از اتفاقاتی که برایش در این تیم رقم خورده متعجب است.این که اسطوره یک باشگاه چوب لای چرخ سرمربی گذاشته و دردسر آفرینی کند شاید برای مربیانی ایرانی عادی به نظر برسد اما مربیان خارجی را دچار بهت و حیرت می کند.
کد خبر: ۲۲۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳ 08 May 2016
تابناك اصفهان: ایگور استیماچ سرمربی سابق سپاهان با این که چند هفته ای است از جمع زردپوشان اصفهانی جدا شده اما هنوز از اتفاقاتی که برایش در این تیم رقم خورده متعجب است.این که اسطوره یک باشگاه چوب لای چرخ سرمربی گذاشته و دردسر آفرینی کند شاید برای مربیانی ایرانی عادی به نظر برسد اما مربیان خارجی را دچار بهت و حیرت می کند. استیماچ هم در جدیدترین مصاحبه ای که انجام داده، همین کار غیر حرفه ای را زیر ذره بین برده است.

البته استیماچ به نکات جالب توجه دیگری هم اشاره کرده که قابل بحث و بررسی است.به هر حال سرمربی کروات سابق سپاهان از اروپا به فوتبال ایران ورود پیدا کرده و انتظار داشته محرم نوید کیا به عنوان بزرگتر تیم در مشکلات او را همراهی کند نه این که خودش به بزرگترین معضل تیم تبدیل شود.استیماچ می گوید« در تمام دنیا وقتی بازیکنان سن بالا و اسطوره یک تیم ، فوتبالشان یا تمام می‌شود یا به سوی تمام شدن است از آنها در کادرفنی یا مدیریتی باشگاه آرام آرام استفاده می‌شود اما این بدان معنا نیست که بلافاصله پس از اتمام فوتبال یا در حین فوتبال بازی کردن در سال های آخر بازیکن به خودش این اجازه را بدهد که به صورت مستقیم در کار مدیریتی و یا فنی باشگاه دخالت کند. بازیکنانی به مراتب بزرگ‌تر از بازیکنان ایرانی. به عنوان مثال رایان گیگز، توتی، زانتی، دل‌پیرو و ... اینها سوپر استارهای جهانی و بین الملل هستند اما هیچکدام به خودشان اجازه ندادند با تمام بزرگی‌شان به مسائلی وارد شوند که به آنها ربطی نداشته ، چرا که آنها جایگاه خودشان را می‌دانستند و اگر هم می‌خواستند به کادرفنی یا مدیریتی اضافه شوند مراحل درست را انجام داده و کلاس های مربیگری و مدیریتی را سپری کرده تا در آینده با شیوه‌ای درست به تیم محبوب خود خدمت کنند اما متاسفانه در ایران برخی چیزها حالت طبیعی و نرمال ندارد و بیشتر یک امر روزمره و روتین است.»

به طور واضح مشخص است که فرد مورد اشاره استیماچ کسی نمی تواند باشد جز محرم نوید کیا. نوید کیایی که حتی گفته شد پیش از بازی هفته بیست و پنجم سپاهان در برابر استقلال زمانی که ترکیب نهایی تیم مشخص شده، به شدت بر آشفته و گفته است که اجازه نمی دهد تیم با ترکیب مورد نظر استیماچ وارد زمین ورزشگاه آزادی شود.

اتفاقی که شاید در جهان فوتبال نتوان نظیری برایش پیدا کرد. استیماچ هم این اتفاق عجیب را تایید می کند و می گوید: « بله . این حرف‌ها درست است. در حقیقیت این رفتارها برای من مثل یک شوک بود و شما می‌توانید تصور کنید که این مسائل قبل از یک بازی مهم در تهران و مقابل تیمی بزرگ که صدر جدول را در اختیار دارد شب بازی اتفاق افتاد. آنها سعی کردند که با جلسه گذاشتن با بازیکنان ، من را مقابل بازیکنان بی‌احترام و بی شخصیت جلوه دهند. در صورتی که در حقیقت این طور نشد و خودشان بی احترام و بی شخصیت شدند و من مفتخرم که بازیکنانم روز بعد با آن اتفاقاتی که افتاده بود طوری بازی کردند که ما با تقریبا 6 بازیکن جوان که همانطور که گفتم شاید اسم آنها را خیلی‌ها نمی‌دانستند، توانستیم استقلال را در آزادی اسیر کنیم و اگر خوش‌شانس بودیم باید با تفاضل گل این تیم را می‌بردیم و این چیزی بود که هدف من به شمار می‌رفت.».

با این حساب باید ناکامی محض سرمربی کروات سپاهان را تا حدودی به حساب ناسازگاری محرم نوید کیا و یکی دو ستاره دیگر تیم همچون هادی عقیلی و محمد رضا خلعتبری نوشت که حضور او را بر نتابیدند و تا توانستند سنگ جلوی پای سرمربی تیمشان انداختند تا جایی که او عطای کار در اصفهان را به لقایش بخشد و پروژه نو سازی یا بازسازی سپاهان را متوقف کرد تا نان برخی در باشگاه سپاهان آجر نشود« آدم نباید حسرت گذشته ها را بخورد چون هرگز انسان نمی تواند آینده را پیشگویی کند و نمی داند که چه اتفاقاتی برایش رخ خواهد داد. از نظر من مربی مثل یک معلم است، وظیفه ای اصلی‌اش این است که نیرو پرورش بدهد و در آموزش چیزی کوتاهی نکند. من همین هدف را در سپاهان داشتم و می‌خواستم کارهای بزرگی در تیم انجام بدهم و ستاره‌های جوانی را به فوتبال ایران معرفی کنم که در خدمت فوتبال باشگاهی و ملی ایران باشند، که متاسفانه این هدفم نیمه تمام ماند. البته هنوز هم معتقدم سپاهان باید فلسفه‌اش را تغییر بدهد. آنها باید بدانند که فقط با قهرمانی نمی‌توانند به ثبات نهایی برسند چون همیشه قهرمانی نمی تواند ملاک اصلی برای انجام یک برنامه ریزی و استراتژی بلند مدت باشد. فوتبال ورزشی هست درباره ایده‌های شفاف و روشن که چطور یک تیم موفق بسازی برای بازدهی زمانی طولانی. از سوی دیگر من این قدر خوش شانس نبودم که مثل همکاران قبلی با شرایط مالی خیلی خوب در سپاهان کار کنم و بازیکنان گران و ستاره‌های دیگر را بخرم. ولی شاید این به نوعی خوش‌شانسی من بود که بتوانم یک ایده جدید را در باشگاه برنامه‌ریزی کنم. ایده و شیوه‌ای که مطابق با شرایط مالی باشگاه و کارخانه بود.»
اصفهان امروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار