علی اکبر مرادی، استاد تنبورنوازی ایران در نامه ای از آنچه که غیبت سازها و آواهای ایرانی در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر خواند، انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۸۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷ 22 February 2016
علی اکبر مرادی، استاد تنبورنوازی ایران در نامه ای از آنچه که غیبت سازها و آواهای ایرانی در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر خواند، انتقاد کرد.

این نوازنده در این نامه که روز دوشنبه در اختیار ایرنای کرمانشاه قرار گرفت، آورده است: مسئولان در آیین اختتامیه از تحول سخن گفتند اما آنچه نشان داده شد، تحول مناسبی نبود.

وی افزوده است: به جز اجرای زیبای گروه قوالان و گروه بزرگ کامگاران، هرچه بود موسیقی هنری نبود و در اختتامه جشنواره نیز از هیچ یک از موسیقی نواحی ایران از جمله کردی، لری، آذری، بلوچی، ترکمنی، گیلکی، مازندرانی، قشقایی، خراسانی، بختیاری، بوشهری و حتی موسیقی سنتی خبری نبود.

این استاد تنبورنواز افزوده است: همچنین از هیچ ساز ایرانی مانند تار، سه تار، بربط، کمانچه، سنتور، دوتار خراسانی، دوتار کتولی، دوتار مازندرانی، دوتار ترکمنی و قوپوز آذری، سازهای بادی ایران مانند نی، دوزله، شمشال، نی انبان، دونلی، سرنا و قوشمه و سازهای کوبه ای مانند دهل، دف، دایره، تنبک و سایر سازهای کوبه ای خبری نبود؛ علاوه بر اینها از آواز ایرانی و قومیت های ایرانی نیز در جشنواره خوانده نشد.

مرادی در نامه خود عنوان کرده است: در قسمتی از برنامه که من تشخیص ندادم راک است یا پاپ، تنبوری را در حال تغییر هویت نشان دادند که ناله می کرد و نمی پذیرفت؛ ما آغاز تحول را این گونه دیدیم؛ به فراموشی سپردن تمامی موسیقی های ایرانی و آنچه را با عنوان فرهنگ موسیقی ایران می شناسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار