معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری: به زودی در حوزه معادن استان شاهد یک تحول خواهیم بود.
کد خبر: ۱۶۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 14 January 2016
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری: به زودی در حوزه معادن استان شاهد یک تحول خواهیم بود.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ رضا رحیمی در نشست کاری خود با مهندسین و کارشناسان قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)؛ با اشاره به کاهش عمده قیمت نفت و نیز اعمال تحریم های ظالمانه بر علیه جمهوری اسلامی؛ اظهار داشت: مدیریت استان در یک تدبیر هوشمندانه تصمیم دارد که از ظرفیت های قابل توجه قرارگاه خاتم الانبیاء برای توسعه و آبادانی استان در شرایط پساتحریم به خصوص در جهت احیای حوزه معادن این دیار استفاده نماید.

وی در ادامه گفت: با تدبیری که استاندار محترم اتخاذ کرده و اجرای برخی از مگا پروژه های تاثیر گذار را به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار نموده است، به زودی شاهد شتاب بخشی به توسعه علمی و دانش افزای حوزه معادن کرمانشاه خواهیم بود.

معاون اقتصادی استاندار در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون ایران از نظر ذخایر معدنی رتبه نخست خاورمیانه را دارد ؛ اظهار داشت: 68 نوع ماده معدنی غیر نفتی و حدود 57 میلیارد تن ذخایر بالقوه معدنی باعث شده است که ایران در میان 15 کشور برتر از لحاظ ذخایر معدنی جای گیرد.

رحیمی همچنین گفت: کرمانشاه نیز با داشتن 17 نوع ماده معدنی و همچنین 7/1 میلیارد تن ذخیره قطعی مواد معدنی، جزء استان های متوسط کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه معادن قیر طبیعی، سنگ تزیینی، فلدسپات، منگنز، آهن، مس ، سیلیس، خاک صنعتی، سنگ گچ، دولیمیت و ... از مهمترین معادن کرمانشاه هستند، تاکید نمود که کرمانشاه دارای رتبه نخست استخراج قیرطبیعی در کشور است.

این مقام ارشد استان در ادامه از اینکه با تمام این قابلیت ها و پتانسیل های حوزه معدن، هنوز نتوانسته ایم که وظایف حاکمیتی خود را در حمایت از فعالان عرصه معدن ایفاء نماییم ؛ اظهار تاسف کرد و گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را یگانه راهکار برون رفت از مشکلات کنونی کشورمان تبیین نموده اند و همواره از آن بعنوان نقشه راه سیاست های کلان نظام یاد کرده اند، بخش معدن و سرمایه گذاری در این حوزه می تواند بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی باشد.

وی ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌ها و فضای کسب‌وکار بازدارنده، همچنین عدم وجود شفافیت مناسبات میان دولت و بخش‌خصوصی و نیز نبود فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری که نتیجه آن عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش فرآوری بوده است، باعث رکود بسیار و حتی رشد منفی در بخش معدن در چند سال اخیر شده است.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید مجدد بر اینکه حدود 75 درصد از ذخایر قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد ؛ عنوان داشت که با وجود این ظرفیت عظیم؛ متاسفانه این نعمت خداوندی بدون فرآوری و به صورت خام فروشی عرضه می گردد و لذا نمی تواند آنگونه که باید در افزایش ارزش افزوده و درآمدهای پایدار و در نتیجه اشتغالزایی این بخش موثر باشد .

مهندس رحیمی سپس با اشاره به نشست هفته گذشته خود با مسوولین ارشد قرارگاه خاتم الانبیاء در تهران برای تسریع در اجرایی شدن تفاهم نامه منعقده که منجر به اعزام این گروه ازکارشناسان و مهندسین مشاور قرارگاه شده است ؛ گفت : انجام مطالعات اکتشاف معادن استان، استخراج و فرآوری معدن گچ و بیتومین قصرشیرین، استخراج و فرآوری قیر طبیعی، فرآوری منیزیم از دولومیت اسلام آبادغرب از عرصه هایی دانست که قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)می تواند در انجام پروژه های مرتبط فعالیت نماید .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار