در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه آفتاب
تابناک: رئیس شورای اسلامی شهر اراک: در روزهایی که هوا آلوده است میزان مراجعه مردم به بیمارستان ها دو برابر می شود و این به این معنا است که هیچ مسئولی وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است.
کد خبر: ۱۵۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴ 05 January 2016

به گزارش تابناک مرکزی، برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه آفتاب با رویکرد بررسی عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک در کاهش آلودگی هوا با حضور عباسی شهردار و تاج آباد رئیس شورای اسلامی شهر اراک از ساعت 20:15 امشب بر روی آنتن رفت.

تاج آباد در این برنامه به نقد عملکرد سایر دستگاه ها در کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: طبق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که در سال 86 مصوب شده است وظیفه اجرای برنامه بر عهده دادستان است اما وقتی در کارگروه کاهش آلودگی هوا از دادستان دعوت نمی شود هیچ جای توجیهی وجود ندارد. این دادستان است که می تواند با بازخواست کردن از دستگاه هایی که وظیفه خود را به خوبی انجام نداده اند مهم ترین نقش را در کاهش آلودگی هوا اجرا کند.

وی ادامه داد: در برنامه دوم توسعه اراک به عنوان شهری آلوده معرفی شده است و متاسفانه اکنون که در پایان برنامه پنجم همچنان با این مشکل مواجه هستیم.

تاج آباد به تشریح عوامل ایجاد آلودگی هوا در استان مرکزی پرداخت و گفت: از جمله مهم ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا بحث معاینه فنی خودروها است. در صورتی که خودروها از نظر فنی مورد معاینه قرار بگیرند 10 درصد در کاهش آلودگی هوا نقش خواهند داشت.

تاج آباد ادامه داد: به طور متوسط 150 هزار خودرو در شهر تردد می کنند که از این بین تنها 37 هزار دستگاه برای معاینه فنی خودروی خود مراجعه کرده اند که جا دارد دستگاه های نظارتی با جلوگیری از تردد این خودروها در سطح شهر از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کنند.

وی افزود: شهرداری و شورای شهر اراک این آمادگی را دارد که در طول سال، ایامی را برای معاینه فنی رایگان خودروها اختصاص دهد و مردم به طور رایگان معاینه فنی خودروهای خود را انجام دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه دوستانی در شهر با چشم دوختن به تهران منتظر حل این مشکل هستند و تا وقتی این نگاه حاکم باشد ما هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت گفت: تلاش دوستان در وارونه جلوه دادن عوامل آلاینده هوای شهر اراک ظلم به مردم است.

تاج آباد افزود : اگر از دولت قطع امید کنیم و خودمان به فکر چاره ای برای راه حل باشیم مشکل زودترحل خواهد شد. بر اساس برنامه مصوب، دولت باید برای کاهش آلودگی هوا هزار دستگاه خودرو به استان مرکزی اختصاص می داد که متاسفانه پنج سال است حتی یک خودرو نیز دریافت نکرده ایم این در حالی است که عمر متوسط وسائل نقلیه ما نزدیک به هفت سال است و نیازمند تحولی عظیم در این حوزه هستیم.

وی افزود: از بودجه مردم چهل دستگاه تاکسی توسط شهرداری اراک خریداری شده است تا تجهیزات و تکنولوژی جدیدی مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین 15 دستگاه اتوبوس با هزینه ای بالغ بر هفت و نیم میلیارد تومان تهیه شده که در این ارتباط سازمان همیاری ها و شهرداری ها هیچ نقشی نداشته است.

تاج آباد داشتن هوای پاک را حق مسلم مردم دانست و تصریح کرد: به دلیل ارتفاع در زمستان و پاییز پدیده وارونگی را شاهد هستیم که باعث می شود هوا جریان نداشته باشد و سوغات کارخانه هایی که در اطراف شهر احداث کرده ایم تنها آلودگی باشد.

تاج آباد خاطرنشان کرد: باد خاطر نشان کرد: آی   در روزهایی که هوا آلوده است میزان مراجعه مردم به بیمارستان ها دو برابر می شود و این به این معنا است که هیچ مسئولی وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است.

رئیس شورای شهر اراک در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست به طور مستمر گزارش های خود را درباره چرایی آلودگی هوا ارائه می کند گفت: امروز اگر شاهد هوایی پاک هستیم نه به خاطر اقدامات ما که تنها بر اساس لطف خداوند در تغییر شرایط جوی است و گرنه ما هیچ اقدام مثبتی را انجام نداده ایم

در ادامه برنامه محمد ابراهیم عباسی عملکرد شهرداری را بر اساس آنچه مکلف به انجام آن بوده است قابل قبول خواند و گفت: از سال 86 که طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصوب شده است بیش از 10 تقاطع توسط شهرداری اراک احداث شده است که 5 تقاطع در زمان دوره چهارم شورای شهر به بهره برداری رسیده و در حال حاضر نیز 5 تقاطع در حال اجرا داریم که این تعداد سه برابر تعهد شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: شش تقاطع نیز در برنامه سال 94 مصوب شده که قرارداد آن با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده است.

شهردار اراک بهره برداری از دو پارکینگ طبقاتی را از دیگر خدمات شهرداری اراک خواند و گفت: در بخش اتوبوسرانی مقرر بوده است 82 درصد از سهم خرید هر اتوبوس را دولت و مابقی را شهرداری پرداخت کند اما دولت تعهد خود را اجرایی نکرده است که این امر در افزایش میزان آلودگی هوا نقش داشته است.

وی ادامه داد: 25 تا 30 هزار خودرو روزانه از شهر ما عبور می کنند که از این بین 10 هزار خودرو دیزلی هستند و باید با راهکار مناسب در جهت تردد این خودروها از کنار گذرهای اراک ارائه شود.

عباسی به انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر اراک و پیشرفت 20 درصدی این پروژه اشاره کرد و گفت: با همکاری دو شرکت مشاور،  پیشنهادی برای مناسب ترین وسیله حمل و نقل شهری به شورای ترافیک استان ارائه و مصوب شده است، طرح پیشنهادی برای تایید نهایی به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شده است و به محض گرفتن تاییدیه اجرایی خواهد شد.

شهردار اراک احداث 300 هکتار فضا سبز و بازسازی فضای سبز موجود را در جهت کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: عمر سرویس های مدارس و کارخانجات ما که تردد می کنند 25 تا 30 سال است که این امر باید برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار