مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون 12 هزار قلاده سگ صاحب‌دار در استان علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند، از مردم خواست هرگونه تغییر رفتار در حیوانات و دام را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۵۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 30 December 2015
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون 12 هزار قلاده سگ صاحب‌دار در استان علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند، از مردم خواست هرگونه تغییر رفتار در حیوانات و دام را جدی بگیرند.

دکتر نادر پرور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، هاری را یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست که ناکنون هیچ راه درمانی نه در انسان و نه در حیوان برای آن کشف نشده است.

وی ادامه داد: این بیماری می‌تواند همه حیوانات و حتی دام‌های سبک و سنگین را آلوده کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه علائم هاری را متفاوت دانست و افزود: برخی از حیوانات علائم "هاری خشمگین" دارند و حالت تهاجمی پیدا می‌کنند، اما دسته دیگر "هاری آرام" دارند و اگر قبلا پر جنب و جوش بودند بی‌تحرک می‌شوند و در یک گوشه آرام می‌گیرند.

به گفته این مسئول، سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند هاری را به صورت حمله و تهاجم نشان دهند و دام‌ها نیز با ایجاد صداهای غیرطبیعی آن را بروز دهند.

پرور با بیان اینکه هاری در حیات وحشی هم دیده می‌شود، تاکید کرد: بسیاری از حیواناتی که بدون ترس به زیستگاه‌های انسان نزدیک می‌شوند و تغییر رفتار بی پروایی دارند، ممکن است دچار هاری باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هاری می‌تواند از طریق گزش حیوانات هار به انسان هم منتقل شود، از مردم خواست از تماس نزدیک با حیوانات خودداری کنند و هرگونه تغییر رفتار را در حیوانات جدی بگیرند.

پرور بیان کرد: اگر این تغییر رفتار در حیوانات خانگی رخ داد باید حیوان را به نزدیک‌ترین کلینیک دامپزشکی منتقل کنند و اگر حیوانی مشکوک به هاری انسان را گاز گرفت باید بلافاصله محل گزش را با آب و صابون شست و شو داد و سپس برای درمان بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کرد.

وی در ادامه مهمترین راه مقابله با این بیماری را پیشگیری دانست و تاکید کرد: خوشبختانه ما در استان کرمانشاه مشکل حادی در خصوص هاری نداریم.

به گفته این مسئول، با توجه به اینکه کرمانشاه حیات وحش گسترده‌ای دارد و با کشور عراق نیز هم مرز است، پایش و مراقبت در برابر هاری همواره در استان انجام می‌شود و هر ساله حدود پنج تا شش کانون بیماری در استان شناسایی و به سرعت کنترل می‌شود.

پرور از تشکیل کمیته‌ای در این خصوص با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست خبر داد و افزود: دامپزشکی هم در این حوزه پای کار است و سالانه حدود 13 هزار قلاده سگ صاحب دار به صورت کاملا رایگان در استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 12 هزار قلاده سگ صاحب‌دار را در استان واکسینه شده‌اند.

وی گفت: برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد نیز برنامه ریزی لازم انجام می‌شود، اما امکان واکسیناسیون آنها وجود ندارد.

پرور عنوان کرد: هرگونه تلفاتی که به ما گزارش شود را نیز نمونه‌گیری کرده  و به انستیتو پاستور تهران می‌فرستیم و اگر نتیجه مثبت باشد بر اساس نوع حیوان و شدت بیماری، دام‌ها و حیوانات اطراف را از شعاع سه تا 10 کیلومتری واکسینه می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار