مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاهی در حالی برگزار شد که دیگر از برنامه رؤیایی صادرات 10 میلیارد دلاری خبری نبود و در آن به 4 صادرکننده برتر مدال افتخار اهدا شد.
کد خبر: ۱۲۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 04 November 2015
مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاهی در حالی برگزار شد که دیگر از برنامه رؤیایی صادرات 10 میلیارد دلاری خبری نبود و در آن به 4 صادرکننده برتر مدال افتخار اهدا شد.

بعد از تأخیری 13 روزه بالاخره شامگاه سه‌شنبه صادرکنندگان برتر کرمانشاهی معرفی شدند؛ آن هم با ملاک‌هایی که برخی‌ها از آن ناراضی بودند.

دو سال قبل در چنین روزهایی بود که استاندار سابق کرمانشاه صادرات 10 میلیارد دلاری از مرزهای استان را برای 4 سال آینده وعده داد؛ وعده‌ای که با شرایط و زیرساخت‌های موجود در بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه تقریباً شبیه رؤیا بود تا واقعیت.

آن روزها تقریباً همه از موافق و مخالف به‌ویژه اگر سمتی داشتند با آن علناً موافق بودند و آن‌را دور از دسترس نمی‌دانستند و همه از برنامه‌هایشان برای تحقق آن می‌گفتند، اما امروز با رفتن استاندار سابق گویی آن برنامه‌ها هم به دست فراموشی سپرده شد.

البته این سیاست کج‌دار و مریز تقریباً همواره گریبانگیر کشور بوده و هست که با رفتن مدیری برنامه‌ها و سیاست‌هایش هم رخت بر می‌بندد و برنامه‌های جدید جایگزین می‌شوند. امروز هم دیدیم که چطور آنهایی که در دو سال قبل دم از تحقق صادرات 10 میلیارد دلاری می‌زند، هیچکدام حرفی از این موضوع نزدند.

مرزی بودن کرمانشاه موجب شده تا تجارت یکی از محورهای توسعه آن قرار بگیرد؛ محوری که مزیت‌هایی همچون اشتغال‌ و درآمدزایی و ارزآوری را به همراه دارد و اما همین فرصت در پس تصمیمات خلق‌الساعه و بدون پشتوانه فکری می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود. همان‌گونه که شد و دیدیم که سال گذشته درآمدهای صادراتی استان شاهد افول بود.

در این مراسم برای نخستین بار به چهار تن از صادرکنندگان نمونه از جمله دو تولیدکننده (مدیران شرکت‌های سیمان سامان غرب و روژین تاک) و دو بازرگان (مدیران شرکت‌های امیدآرمان کردستان و قاصد کالای الماسی) مدال افتخار اهدا شد و 13 صادرکننده برتر نیز تجلیل شدند.

اما صادرکنندگان گلایه‌هایی هم داشتند از خودتحریمی‌ها و ساختار غیرصحیح حاکم بر سازمان‌های دولتی که آنها را دچار سردرگمی کرده و دست و پایشان را بسته بود؛ از زیرساخت‌هایی که در مرزهای استان جای خالی‌اش را احساس می‌کردند؛ از سودهای بالای بانکی و مالیات‌هایی که مناسب وضعیت رکود موجود نیست.

انتقاد از عدم نگرش صادراتی، وضعیت سیستم بانکی و نامتناسب بودن قوانین صادراتی با زمان رکود و بحران هم توسط صادرکنندگانی مطرح شد که خود را بازوی دولت‌ها می‌دانستند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی فعال در امر صادرات استان و تنها صادرکننده نمونه کشوری از منطقه غرب نیز مورد تقدیر قرار گرفتند و دو نفر از صادرکنندگان برتر سال گذشته و امسال استان به بیان دیدگاه‌ها و مطالبات جامعه صادرکنندگان از مسئولان پرداختند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار