عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: آلودگی هوای اراک از دو جنبه عام و خاص مورد تأمل است و می توان مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 10 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر رضا درویش چشمه سلطانی افزود: عوامل عام، عمومی یا جنرال که در همه کلانشهرها مشاهده می شود، وسایل نقلیه شخصی است که سهم عمده آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند به طوریکه در مطالعات مختلفی که نتایج آن در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده موجود است.
وی یادآورشد: در این راستا باید عرصه و شرایط را برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی مهیا کنیم که شهرداری ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند.
وی تاکید کرد: موارد خاص شهر اراک که مربوط به استقرار صنایع مختلف در شهر و حومه شهری است که باید شناسنامه ای از صنایع مختلف و آلاینده های آنها تهیه کنیم و برای کنترل آنها دو رویکرد به ترتیب پیشگیرانه و تصفیه ای (حذف) در نظر بگیریم.
دکتر درویش ادامه داد: ارتباط بین آلاینده های مختلف با بیماری‌های مختلف در متون علمی موجود است پس بهتر است علاوه بر بیان مشکل برای آن راه حل نیز در نظر بگیریم.
عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه برون رفت از مشکل آلودگی هوا نیاز به همکاری ارگان های مختلف تصمیم ساز در شهر دارد، افزود: رفع آلودگی و در قدم اول کاهش منابع آلاینده به یک برنامه جامع کنترل آلودگی (Integrated plan for pollution control) نیاز دارد که در شهرهای مختلف دنیا مورد استفاده واقع شده و تجربیات موفقی نیز داشته است.
دکتر درویش گفت: آنچه که به دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان متولی سلامت شهروندان‌ مربوط است، راه اندازی هسته پژوهشی با بکارگیری از اساتید مرتبط برای طرح مشکل است که در نهایت امر با مطالعات منسجم (نه پراکنده و موازی) هم در قالب مطالعات پایه و هم کاربردی ارائه راهکار نمود؛ این مهم نیاز به تشریک مساعی و دغدغه مندی دارد که البته در مسئولین که خود شهروند این کلانشهر هستند وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این کار و تلاش برای کاهش آلودگی هوای اراک، نیاز به کار گروهی و تفکر جمعی و اقدام همگانی دارد و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی قادر به انجام این هم نیست، گفت: این مهم نیاز به تشریک مساعی و دغدغه مندی حتی در بین مسئولین که خود شهروند این کلانشهر هستند، دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار