نظارت بهداشتی دامپزشکی کرمانشاه در تاسوعا و عاشورا بر دام‌های قربانی

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در ایام تاسوعا و عاشورا با بکارگیری 30 اکیپ ثابت و سیار بر دام های قرانی نظارت بهداشتی و شرعی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 22 October 2015
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در ایام تاسوعا و عاشورا با بکارگیری 30 اکیپ ثابت و سیار بر دام های قرانی نظارت بهداشتی و شرعی می‌شود.

دکتر نادر پرور با اشاره به اهمیت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی بر دام های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دامهای قربانی و تامین بهداشت عمومی جامعه، اداره کل دامپزشکی استان با بکارگیری 30 اکیپ ثابت و سیار(شامل کارشناسان دامپزشکی و روحانیون ناظر شرعی) آماده خدمت رسانی به خیرین و نیکوکاران استان است.

پرور توصیه کرد: در صورت امکان ذبح دام در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی انجام شود، زیرا ذبح دام در مکانها ومعابر عمومی ضمن ناخوشایند بودن در انظار عمومی  باعث سرایت بیمارهای قابل انتقال از دام به انسان می گردد.

وی افزود: در صورت  ذبح دام در محلی غیر از کشتارگاه، باید لاشه دام های قربانی توسط کارشناسان دامپزشکی مورد معاینه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گوشت دام قربانی نباید بلافاصله پس از ذبح مصرف گردد، گفت: لازم است به منظور تامین سلامت گوشت آن را  حداقل به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد (دمای یخچال) نگهداری کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و ... برای ذابحان موجبات عدم انتقال بیماریهای مشترک  در هنگام ذبح می شود.

پرور افزود: به منظور جلوگیری از انتقال و انتشار بیماریهای مشترک بین انسان و دام لازم است نهایت دقت در رعایت توصیه های بهداشتی به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه - از خرید تا ذبح دام قربانی- انجام شود تا بر اثر کشتار دام بیمار و آلوده سبب سرایت بیماری های قابل انتقال از دام به انسان فراهم نشود.

 وی با بیان اینکه در تمام شهرستان های استان کشیک  تاسوعا و عاشورای حسینی برقراراست، گفت: هم استانی ها می توانند با سامانه ارتباطی 1512 اداره کل دامپزشکی استان تماس گرفته و از راهنمایی های لازم در این خصوص بهرمند شوند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار