تابناک: جشنواره بومی حسنات که در سالهای گذشته به یکی از نقاط قوت عرصه فرهنگ اصفهان در زمینه فیلم سازی تبدیل شده بود، دو سالی است که به دلایل مختلف، از حمایت های سازمان های استانی محروم مانده و این محرومیت زمینه ساز کم فروغ شدن جشنواره حسنات در نصف جهان شده است.
کد خبر: ۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶ 03 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، از سال 1389 بود که چراغ جشنواره ای در اصفهان روشن شد که هدف آن ترویج فرهنگ نیکوکاری و خیر اندیشی در بین مردم و هنرمندان بود. جشنواره ای که به نسبت جشنواره های برگزار شده در اصفهان از زمینه و محتوایی متفاوت برخوردار بود.

این جشنواره درست در شهری رشد کرد که مردمانش از دیرباز به فرهنگ خیرخواهی و نیکوکاری آراسته اند و این جشنواره هم بهانه ای برای تکریم این اخلاق مردم اصفهان و نیز راهی برای ترویج هرچه بیشتر آن در بین دیگران بود.

قالب برگزاری این جشنواره فیلم های کوتاه بود و از همان ابتدا توانست نظر بسیاری از فیلم سازان و هنرمندان بزرگ کشور را به خود جلب کند. گرچه در سالهای ابتدایی برگزاری این جشنواره کم و کاستی هایی مانند هر برنامه نوپای دیگری وجود داشت اما با گذشت این جشنواره از زمان و تلاش شورای سیاست گذاری برای ورود به موضوعات جدید و افزایش گستره جشنواره، فیلم کوتاه حسنات توانست به نقاط بلندی در اهداف خیراندیشی خود برسد.

از نکات جالب توجهی که در این جشنواره طی سالهای برگزاری آن به چشم می خورد، حضور فیلمسازان جوان کشور حتی از دورترین روستاهای ایران در آن بود که حضور آنها منجر به دریافت رتبه های برتر جشنواره نیز شده بود.

حضور پیرزن 80 ساله به عنوان یکی از فیلمسازان در یکی از سالهای برگزاری جشنواره حسنات از دیگر نکات جالب بود که از تمامی این نکات می توان دریافت، حسنات توانسته بود جای خود را در میان اقشار مختلف مردمی همانگونه که هدف گذاری شده بود، باز کند.

نمیتوان از جشنواره حسنات سخن گفت و نامی از زاون قوکاسیان به زبان نیاورد.

وی از سیاست گذاران اصلی این جشنواره از ابتدای آغاز به کار آن تا آخرین روز حیاتش بود.

جشنواره حسنات با همت بخش خصوصی و با کمک های اندک شهرداری و بدون کمک مالی سازمانهای مرتبط، یا دیگر ارگان های مربوطه به کار خود در این سال ها ادامه میداد تا اینکه از سال گذشته به دلیل اینکه ابعاد کاری خود را گسترش داده بود، با مشکل اعتباری مواجه گردید.

به رغم تاثیرگذاری این جشنواره، و در زمانی که جشنواره حسنات به کمک های سازمان های مختلف نیاز داشت، هیچ یک از ارگان های مربوطه در اصفهان دست یاری به سوی این جشنواره جوان دراز نکردند و جشنواره حسنات با وجود استقبال فیلم سازان و مردم با شور و هیجانی کمتر از سال های گذشته برگزار شد.

این درحالی است که به قول حسین ملایی، رئیس جشنواره فیلم ملی کوتاه حسنات از اینکه با وجود استقبال فراوان تمامی استان های کشور از جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات، امسال این جشنواره برگزار نمی شود، اظهار تاسف کرد چراکه وی اعتقاد دارد این مطلب خسارت فرهنگی بزرگی برای شهر اصفهان است.

وی افزود: با توجه به سمت هایی که در دوره های مختلف در سازمانهای دولتی و غیردولتی گوناگون داشته ام شاهد هزینه های مختلف این سازمانها بودم که هزینه های جشنواره حسنات نسبت به آنها بسیار کم بوده است.

رئیس جشنواره فیلم ملی کوتاه حسنات با بیان اینکه این جشنواره توسط یک موسسه خصوصی از جنس خیریه طرح ریزی شده است، بیان داشت: در سال های نخست ما پیش‌بینی این همه استقبال را نمی کردیم اما برگزاری با کیفیت این جشنواره در سال های اخیر و حضور هنرمندان موثر و نامی کشور در سال های گذشته در ارتقا و پیشرفت جشنواره تاثیر زیادی داشت.

وی ادامه داد: در واقع این موسسه خیریه و خصوصی جشنواره حسنات را باکیفیتی برگزار کردند که وزارت ارشاد و سازمان های مشابه با ۱۰ برابر هزینه جشنواره های مشابه را انجام دادند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار