معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلاینده های نوپدید تهدیدی برای کیفیت آب آشامیدنی اصفهان در آینده است که این مساله باید با برنامه ریزی و دوراندیشی مدیریت شود.
کد خبر: ۹۹۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳ 05 September 2021

افشین ابراهیمی افزود: اکنون کیفیت آب آشامیدنی اصفهان که از طریق سد زاینده رود تامین می شود با توجه به وجود تصفیه خانه های استاندارد مطلوب است و از نظر آلاینده های متداول و متعارف و عوامل بیماری زا مشکل خاصی نداریم.

وی با اشاره به کم شدن ورودی سد زاینده رود به دلیل کاهش بارش ها و تاثیر آن بر کیفیت آب، تاکید کرد: در بالادست و حاشیه زاینده رود فعالیت های صنعتی و کشاورزی بسیاری انجام می شود که آلاینده های حاصل از آن  به چرخه مصرف آب وارد خواهد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه تصفیه خانه های فعلی فقط قابلیت حذف آلاینده های متداول را دارند، افزود: ورود ترکیبات نوپدید به منابع آب در آینده مشکل ساز می شود.

وی یادآورد شد: پژوهش ها نشان می دهد در بسیاری از کشورهای جهان که مصرف بالای دارو نیز نداشته اند بسیاری از ترکیبات دارویی، شیمیایی و ناشناخته به منابع آب وارد شده است، بنابراین بروز این چالش در کشور ما با توجه به مصرف بالای انواع داروها دور از انتظار نیست.

به گفته وی، عملکرد این ترکیبات نوظهور موجود در منابع آب، در بدن نمایان نیست و اگر به فکر راهکاری نباشیم، سلامتی ما به خطر می افتد.

ابراهیمی در خصوص استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی گفت: اکنون شرکت های متولی نظارت بر کیفیت آب، استاندارهای لازم و تعریف شده را مد نظر قرار می دهند و استفاده از این دستگاه سلیقه ای و به اختیار مصرف کننده است.

به گفته وی، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی، در زمان حاضر نیاز نیست مگر اینکه درآینده استانداردهای لازم برای کیفیت آب آشامیدنی تامین و بروز نشود، ضمن اینکه مصرف آبی که فاقد هر گونه املاح باشد به دلیل خاصیت اسیدی آن توصیه نمی شود.

معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به رویکرد استفاده از پساب فاضلاب در کشورها اشاره و بیان کرد: در گذشته به دلیل استفاده از پساب خام فاضلاب  در اصفهان و کشور آمار بیماری های انگلی فراوان بود، اما امروز با توجه به ارتقای سطح دانش و سلامت همچنین با اضافه کردن ترکیبات کلر و ضد عفونی کننده، تغییرات زیادی در این زمینه ایجاد شده است واکنون موارد نادری در نتیجه آزمایش های انگلی آب مشاهده می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه اکنون شهرداری اصفهان با خریداری پساب و انجام عملیات تصفیه بر روی آن بخش هایی از فضای سبز را آبیاری می کند، افزود: با این حال همچنان مشکلات و تهدید هایی در استفاده از پساب فاضلاب وجود دارد و در بخش هایی از اصفهان آبیاری و کشت محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب انجام می شود که هنوز استاندارهای لازم در آن رعایت نشده است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و سنگاپور از پساب فاضلاب با طی مراحل زیاد و هزینه بر، به عنوان آب آشامیدنی استفاده می شود و در این خصوص فرهنگسازی شده است.

به گفته وی، پساب همان آب شیرینی است که استفاده می کنیم و فقط یک درصد آن آلاینده دارد که همه بیم ها و تهدید ها بخاطر همین مقدار آلودگی است.

معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تغییر اقلیم را تهدیدی دیگر برای کاهش کیفیت آب دانست و افزود: کمبود اولیه آب و خشکسالی به عنوان نخستین پیامدهای تغییر اقلیم در اصفهان و کشور در حال نمود است.

وی هشدار داد: تعیر اقلیم علاوه بر آب، بر جنبه های مختلف زندگی بشر نیز تاثیر خواهد گذاشت به طوری که گاهی نیاز به کوچ اجباری است.

معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نمی توان از تغییرات اقلیمی فرار کرد، هشدار داد: مطالعه، برنامه ریزی و اتخاذ راهکارهای موثر برای سازگاری با تغییرات اقلیم ضروری است.

وی افزود: باید با رعایت الگوی مصرف وانجام دقیق دستورالعمل ها با این پدیده سازگاری پیدا کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :