کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بیش از ۶۰ گونه از ۸۰ گونه گیاهان دارویی در کشور معادل ۷۵ درصد در استان اصفهان کشت می‌شود.
کد خبر: ۹۸۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳ 25 July 2021

آیت پارساییان افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان سه هزار و ۲۰۰ هکتار است که با تولید ۴۸ هزار تن  جایگاه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: سطح زیر کشت گل محمدی استان سه هزار و ۶۵۰ هکتار است که با تولید ۱۱ هزار تن رتبه سوم کشور و سطح زیر کشت زعفران در استان، هزار و ۶۱۴ هکتار است که با ۹ تن تولید رتبه چهارم کشور را دارد.

پارساییان اضافه کرد: سطح زیرکشت گیاهان دارویی زعفران و گل محمدی در استان اصفهان هشت هزار و ۲۹۰ هکتار در سال ۹۸ بوده که در سال ۹۹ به ۹ هزار و ۵۶ هکتار رسیده است.

به گفته وی میزان تولید گیاهان دارویی در سال ۹۸ معادل ۶ هزار تن بوده و در سال ۹۹به ۶۵ هزار تن رسیده است.

وی همچنین گل محمدی، زعفران، موسیر، زیره سبز، سیاه دانه، بابونه شیرازی، باریجه ، آنغوزه را از گیاهان دارویی شاخص در استان اصفهان برشمرد و افزود: بیش از ۱۲ هکتار گیاه آلوئه ورا نیز به‌صورت گلخانه ای در اصفهان کشت می‌شود.

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در سال ۹۹،حدود ۴۲ هزار تن انواع گیاهان دارویی، اسانس گلاب و عرقیات گیاهی به ارزش بیش از ۱۳ میلیون دلار صادر شده است.

وی گفت: به‌تازگی نیز کارخانه فراوری آلوئه ورا در مبارکه با ظرفیت بیش از ۲۰ هزارتن در سال راه اندازی شده و با تولید کنندگان بصورت قراردادی همکاری می‌کند.

پارساییان با بیان اینکه افزون بر ۱۰ هزار بهره بردار در بخش گیاهان دارویی گل محمدی و زعفران استان مشغول به‌کار هستند، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۳۰ هزارتن گیاه دارویی به ارزش ۳۰ میلیون ریال صادر شود.

وی اضافه کرد: شیرین بیان، گلاب و عرقیات، موسیر، زعفران، سیر، صمغ، باریجه و آنغوزه به وزن ۲۴ هزار تن و ارزش ۱۳ میلیون دلار در سال ۹۹ به کشورهای هدف از جمله آلمان، پاکستان، کویت، امارات، افغانستان، چین، سوئد، عراق، قطر،عمان و بحرین صادر شده است.

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: همچنین سالانه به طور معمول برخی اقلام گیاهان دارویی مانند آویشن، کتیرا، موسیر، زعفران، غنچه گل محمدی، اسانس وعرقیات، گلاب،باریجه، پنیرک، زرشک و ترخون به کشورهایی مانند کویت، اسپانیا، چین، هند، آلمان، انگلستان، کانادا و ژاپن صادر می‌شود.

به گفته وی، اکنون بیش از ۱۵۰۰ واحد فعال در استان اصفهان بصورت سنتی و صنعتی در فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی مشغول به کارهستند.

این کارشناس به پرداخت تسهیلات ۴ درصدی سامانه سیتا (صندوق کارآفرینی امید) به فعالان بخش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸۵ طرح گیاهان دارویی در استان به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال به دفتر ملی گیاهان دارویی ارسال شده است.

پارساییان به سابقه کشت و پرورش گیاهان دارویی در اصفهان اشاره و بیان کرد: پیشینه کشت سیاه دانه و زیره سبز به بیش از ۱۰۰ سال در شهرستان‌های سمیرم و مبارکه بر می‌گردد که با آغاز به‌کار کارخانه‌هایی در این زمینه در شهرستان‌های اصفهان و کاشان که در زمینه بسته بندی و فرآوری داروهای گیاهی فعالیت دارند؛ کشاورزان به کشت انواع گیاهان دارویی مورد نیاز گرایش پیدا کردند، به طوریکه حدود ۴۰ سال به صورت جدی به رونق کشت و کار در این زمینه پرداخته اند.

وی اضافه کرد: با راه اندازی کارخانه‌های و واحدهای بسته بندی فرآوری و صادرات گیاهان دارویی، عرصه‌های منابع طبیعی یارای تامین منابع گیاهی را نداشت، از این رو کشت و کار گیاهان دارویی به‌سرعت در اراضی زراعی کشور و استان توسعه یافت.

پارساییان ایجاد مزارع الگویی و کلکسیون گیاهان دارویی با بیش از ۲۵۰ گونه گیاهی، ایجاد رشته های گیاهان دارویی در دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی فنی و حرفه ای، برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدهای علمی در خصوص گیاهان دارویی، اعطای تسهیلات کم بهره و یارانه برای توسعه این حوزه، تشکیل ستاد گیاهان دارویی، راه اندازی مراکز تولید بذر و نشاء نهال گیاهان دارویی، فراهم کردن مقدمات بازار صادرات، توسعه مکانیزاسیون در کشت و برداشت و راه اندازی واحدهای بسته بندی و فرآوری را از جمله اقدامات صورت گرفته برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار