عضو هیات رییسه نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: مزارع شرق این خطه به دلیل تخصیص ندادن آب برای کشت و کار در سال‌های مختلف خشک شده‌اند و در خطر تبدیل به کانون انتشار ریزگرد قرار دارند.
کد خبر: ۹۷۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲ 20 June 2021

حسین محمدرضایی افزود: تخصیص نیافتن حقآبه‌های کشاورزان  و استفاده آن در سایر بخش‌های از جمله صنایع سبب خشکی بیش از حد زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان شده است و در صورت ادامه این روند شاهد ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار و ریزگرد خواهیم بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خشکی تالاب بین المللی گاوخونی در شرق منطقه خطر انتشار ریزگردها را دوچندان می‌کند و طبق گفته کارشناسان شعاع انتشار ریزگردهای حاصل در شرق اصفهان بیش از ۵۰۰ کیلومتر است که تهدیدی برای سایر استان‌ها نیز خواهد بود.

محمدرضایی اضافه کرد: این جدا از کانون‌های بیابانی تولید و انتشار ریزگردها  در شمال و شرق استان اصفهان است که تبعات آن در روزهای مختلف را در قالب آلودگی هوا دیده می‌شود.

عضو هیات رییسه نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان اینکه خشکی رودخانه زاینده رود با وجود  تمامی مشکلات معیشتی کشاورزان و باغداران و تبعات زیست محیطی از مهر سال قبل همچنان ادامه دارد تصریح کرد: آبهایی که در بالادست سد زاینده رود از رودخانه و سر شاخه‌های آن وجود دارد به‌صورت غیرقانونی برای مصارف کشاورزی و صنعتی در اصفهان و استان بالادست برداشت می‌شود.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: برخورداری از حقابه به‌عنوان بک حق طبیعی مطالبه اصلی کشاورزان و باغداران در سال‌های گذشته تاکنون است اما با این وجود با خشکی رودخانه حدود ۱۰ ماه است که موفق به کشت محصول نشده ایم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر اجرای تصمیمات شورای عالی آب و پایبندی کامل به مصوبه ۹ ماده‌ای زاینده رود از دیگر مواردی است که کشاورزان همواره به تحقق نیافتن بوده‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار