رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان خبر داد
تابناک: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: صحن حضرت فاطمه زهرا (س) با وسعتی بالغ بر 220 هزار مترمربع در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در حال ساخت و توسعه است.
کد خبر: ۹۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 16 September 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، علی حیدری عصر امروز در آئین رونمایی از روپوش ملیله‌دوزی شده قبور مطهر دو طفلان حضرت مسلم (ع)، کتیبه ملیله‌دوزی شده ضریح مقدس امامین جوادین (ع) و فرش نفیس دستباف حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات اصفهان از اواخر سال 1381 با عنوان مؤسسه «کوثر» فعالیت امدادی خود را آغاز کرد.

وی افزود: از سال 1382 مجموعه‌ای تحت عنوان ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت خود را رسماً شروع کرد و پس از گذراندن دوران جنگ و ناآرامی‌های شهرهای عراق توانست بخش زیادی از حرمین مطهر ائمه اطهار (ع) را بازسازی و گسترش دهد.

*اتمام 150 پروژه بازسازی و توسعه‌ای عتبات عالیات

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان خاطر نشان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که با حمایت‌های مردمی و مدیریت‌های انجام شده، 150 پروژه بازسازی و توسعه‌ای عتبات عالیات به اتمام رسیده و پروژه‌های جدید توسعه حرم آغاز شده است.

وی با اشاره به شرایط سخت کشور عراق برای بازسازی حرمین عسگریین، اظهار داشت: بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر اهل بیت (ع) در جغرافیای ناسازگاری یک حکومت پس از سقوط یک دولت و استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در آن کشور با مشکلات زیادی همراه است و اگر حمایت‌های مردمی نبود نمی‌توانستیم هیچ ‌کاری را پیش ببریم.

*ساخت صحن 220 هزار متری در جوار حرم حضرت علی (ع)

حیدری تصریح کرد: صحن حضرت فاطمه زهرا (س) با فضایی خاص و معماری اصیل اسلامی و با وسعتی بالغ بر 220 هزار مترمربع در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که 8 برابر کل فضاهای قبلی بوده، اکنون با همت مردم در حال ساخت و توسعه است که خوشبختانه دو سال از زمانبندی مقرر جلوتر هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی، هنری و فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان نیز تأکید کرد: سازه بناهای جدید در بازسازی حرمین عسگریین یکی از توانمندی‌های مهندسی فعالان کشورمان را به رخ کشیده که این فعالیت‌ها ضمن رعایت موارد امنیتی در عمق و سطح از بهترین نوع مصالح و هنر معماری صورت بهره‌ می‌گیرد.

*ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلا

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان اذعان داشت: ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلای معلا نیز از دیگر افتخارات دیگری است که بالغ بر 70 هزار مترمربع مساحت دارد.

وی اضافه کرد: با افتخار بیان می‌کنم که استان اصفهان از دیرباز در امر احیا و بازسازی حرمین اهل بیت (ع) دخیل بوده و اجداد ما بدون استفاده از تکنولوژی‌های روز و فراصنعتی آثار را خلق کرده‌اند که اکنون با بهترین اساتید و به‌کارگیری بهترین مصالح در حال مرمت و بازسازی است که این نشان دهنده معنویت در تولید این آثار هنری است.

حیدری بیان داشت: گلیم دور گنبد حرم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از جمله دیگر آثار است که منقش به اشعاری به سه زبان است و توسط یک هنرمند اصفهانی در 350 سال قبل از خود به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: رژیم منحوس بعثی تلاش زیادی داشته تا تغییرات اساسی در ترکیب معماری و هنر به کار رفته در حرمین ایجاد کند که از جمله این تغییرات حذف نام زیبای علی با جابجایی برخی از قطعات میناکاری شده بوده است و فرهنگ خود را به کلی نفوذ دهند که با دقت و تلاش هنرمندان اصفهانی از ریزترین آثار هنری تا بالاترین و مشخص‌ترین آنها مورد بازرسی، دگرسازی و نوسازی قرار گرفته است.

*بافت 10 هزار مترمربع فرش دستباف اصفهانی

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان افزود: ساخت سرویس بهداشتی مجهز در شهر سامرا با کمک سازمان نظام مهندسی و دفترفنی و مهندسی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات دیگر انجام شده می‎‌توان به قلم‌زنی درب‌های حرمین شریفین، دوخت روپوش‌های قبور ائمه اطهار، ساخت لوسترهای بالاسر ضریح مطهر و ده‌ها طرح هنری، معماری و عمرانی دیگر اشاره کرد.

حیدری اظهارداشت: استفاده از توانمندی‌های نانوتکنولوژی در تولید آثار هنری از دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری و انجام است؛ همچنین بافت 10 هزار مترمربع فرش دستباف توسط هنرمندان و قالی‌بافان اصفهانی در حال پیگیری است.

*بازسازی ایوان شرقی حرمین مطهر عسگریین

وی تصریح کرد: بازسازی ایوان شرقی حرمین مطهر عسگریین یکی از دیگر پروژه‌های ستاد استان اصفهان است که با کاشی‌کاری معرق خاصی در حال انجام است؛ همچنین ترمیم کاشی‌های قدیمی ایوان باب‌القبله و نماکاری صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا (س) در حرم حضرت علی (ع) بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تأکید کرد: در ماه‌های آینده چندین پروژه هنری دیگر به پایان خواهد رسید که امیدوارم بتوانیم با حضور همه مردم نسبت به رونمایی و ارسال این آثار هنری اقدام کنیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در پایان گفت: از مردم، مسئولان، شهرداران و ... برای فراهم آوردن فضای فعالیت‌های هنرمندان جهت ترمیم و بازسازی عتبات عالیات کمال تشکر و قدردانی را دارم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار