با نزدیک شدن به روزهای آخر هر سال ما شاهد برگزاری مراسم ها چهارشنبه سوری و شب نوروز هستیم که مردم در این دو شب به روشن کردن آتش این مراسم ها را برگزار خواهند کرد و از آمدن سال جدید و نوروز دیگر و همچنین از اینکه زندگی به آنها یک فرصت دیگری را داده است شادی و خوشحالی خودشان را نشان می دهند،اما چرا مردم این مراسم ها اشتباه و غلط را انجام می دهند؟ اینکه در آن شب ها پول زیادی را برای تهیه مواد منفجره هزینه می کنند و بعد از چند ساعت به چه چیزی دست پیدا می کنند؟ بعضی ها برای این مراسم ها می گویند این یک سنت قدیمی از اجداد و نسل ها گذشته است که باید نسل جدید به ان سنت ها احترام بگذارند و برگزاری آن نشان از احترام به نسل گذشتگان است.
کد خبر: ۹۴۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲ 17 March 2021
به گزارش تابناک کردستان، این دلیل اینقدر ما را قانع نمی‌کنند که این مراسم‌های را برگزار کنیم، زیرا مسئله احترام به نسل گذشتگان در انجام موی به موی کار‌های آن‌ها نیست بلکه در انجام کار‌های خوب و انسانی آن‌ها است و نسل گذشتگان هم مسلما کار‌های اشتباه و غلط زیادی را انجام داده است و ما باید در انجام سنت‌های نسل گذشتگان مراقب باشیم. اما نکته بعدی اینست که انسان نباید سنت‌ها غلط و اشتباه نسل گذشتگان را به بهانه احترام به آن‌ها انجام داد و نکته جالب اینجاست که غیر دینداران وقتی به یک فرد دیندار می‌رسد به او می‌گوید"التماس تفکر" در حالی که همین آقایان در انجام کار‌های نسل گذشتگان یک ذره تفکر انجام نمی‌دهند و با کنایه به دینداران می‌گویند التماس تفکر.
ما اگر این گونه مراسم‌های را قبول نمی‌کنیم بخاطر وجود تفکر و اندیشه در ماست نه مثل شما برای مبارزه با حقیقت خودتان را به آب و آتش می‌زنید تا در برایر حقیقت تسلیم نشوید و ادعا تفکر کردن هم دارید. دین اسلام یک دین تسلیم بودن در برابر حقیقت است و برای رسیدن به آن نیاز به علم داشتن و شناخت از مسائل را دارد و وقتی به حقیقت دست پیدا کرد دیگر توجیه کردن و خودت را زدن به آب و آتش معنی و مفهوم ندارد بلکه باید تسلیم شد، ولی جریان‌ها غیر دینی با وجود اینکه ادعا تفکر و روشنفکری دارند، ولی هیچ وقت در برابر حقیقت تسلیم نیستند و می‌گویند" ما هنوز به حقیقت دست پیدا نکردیم".
پس شما چه وقتی به حقیقت دست پیدا می‌کنید؟ برای بعضی از این آقایان دست پیدا کردن به حقیقت به معنی نابودی هستی و زندگی افراد است، زیرا این‌ها یک عمر حرف غلط و اشتباه را زدند و امروز اگر قبول کنند که این حرف غلط و اشتباه است مثل یک کابوس بزرگ و وحشتناک برای آنهاست، از طرف دیگر غیر دینداران به اقشار دینداران می‌گویند "انسان نباید کاری را انجام داد که هیچ سودی برای او نداشته باشد".
ما هم این سخن را قبول داریم که یک فرد مسلمان نباید زمان و عمر خودشان به کار‌های بی سود و بی فایده مشغول کند بلکه باید کار‌های مفید انجام داد و ما از این آقایان سوال داریم آیا مراسم‌های چهارشنبه و شب نوروزی فایده‌ای برای انسان دارد؟ آیا این کار‌ها ستم و ظلم به عمر انسان نیست؟
شما که نماز خواندن مسلمانان را کار بی فایده می‌دانید و همیشه زبان انتقاد نسبت به دینداران را دارید، چرا در مورد مراسم‌های چهارشنبه سوری انتقاد نمی‌کنید؟
شما که می‌گویند که انسان باید به دنبال کسب سود و پول باشد و اعمال مسلمانان را فاقد سود و پول می‌دانید، در حالی که مراسم چهارشنبه سوری به جای منفعت دادن به جامعه متاسفانه پول را از جیب مردم بر می‌دارد و خیلی از خانواده‌ها بخاطر این سنت غلط و اشتباه شما مجبور است در آن شب هزینه زیادی را انجام دهد تا مبادا مورد تمسخره دیگران قرار نگیرند و همین شما‌ها اولین کسانی خواهید بود که این خانواده‌ها را مورد تمسخره قرار می‌دهید و از عناوین از جمله"خسیس"ارتجاع"، "بی کلاس استفاده خواهید کرد.
اما مسئله بعدی اینست که این آقایان در یک پارادوکس اسیر شده اند، از یک طرف می‌گویند انسان نباید تابع نسل گذشتگان باشند و خودشان باید تفکر کند و از طرف دیگر در برگزاری مراسم‌های چهارشنبه سوری از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد و از نظر ما دلیل این پارادوکس در این نکته نهفته است که این آقایان بین سنت‌های درست و اشتباه نسل گذشتگان تفاوتی قائل نیستند و اگر به این نکته خوب توجه کنند مسلما درک خواهند کرد که کار‌های درست نسل گذشتگان خودش نشان از داشتن تفکر و اندیشه است.
به عنوان مثال نسل گذشتگان نسبت به امروز بیشتر به فکر کمک کردن به دیگران بودند و دلیل آن نگاه دینی و انسانیت به انسان بود و این یک سنت درست و صحیح است که خوشبختانه هم دین آن‌ها را قبول کرده است و هم عقل انسانی؛ و نسل امروز اگر دنبال نسل گذشتگان هستند میتوانند از چنین کار‌های استفاده کنند و در مقابل بعضی از کار‌های نسل گذشتگان هم متاسفانه اشتباه و غلط است و نمونه آشکار آن همین برگزاری مراسم چهارشنبه سوری است و نسل گذشته این طور تصور می‌کردند که این آتش بعد از سرما سخت زمستان باعث گرمای وجود خانواده‌ها آن‌ها خواهد شد و همه سختی‌ها و بدبختی‌ها سال گذشته را بوسیله این آتش از بین خواهد رفت و سال جدید مسلما سال پر از خوبی و نیکی خواهد بود و امیدوار بودند که این آتش باعث گرمای زندگی آن‌ها در سال جدید باشد.
ما این گونه استدلال و نگاه کردن نسل گذشتگان را قبول نداریم و این کار ما یک نوع بی احترامی به نسل گذشته نیست بلکه نشان از تفکر کردن ما دارد که غیر دینداران همیشه دینداران را به ارتجاع بودن و سنتی بودن لقب می‌دادند در حالی که امروز تنها اقشاری که نسبت به این کار‌های اشتباه و غلط نسل گذشته واکنش نشان می‌دهند و نسبت به آن تفکر دارند همین قشر دینداران است که آن را بر خلاف عقل و دین می‌دانند، زیرا دین این گونه استدلال نسل گذشتگان نسبت به بدبختی و احساس خوشبختی در سال جدید را قبول ندارد و روشن کردن آتش دلیل بر این نیست که سال آینده همه بدبختی‌ها و مشکلات ما از بین خواهد رفت بلکه باید به تلاش و کوشش انسان هم توجه کرد که در سال آینده می‌خواهد چکار کند؟ نباید اینقدر جبری زندگی کرد بلکه عنصر اختیار و مختار بودن هم مدنظر قرار داد.
اما نکته مهم اینجاست که غیر دینداران همیشه دینداران را به جبری بودن اراده خداوند متهم می‌کنند و می‌گویند"مسلمانان اینقدر جبری هستند و همیشه در همه کار‌های به اراده خداوند اشاره دارند و معلوم نیست که عنصر اختیار در نزد آن‌ها کجاست؟ "این مسئله خوبی است که باید در مورد آن حرف زد، ولی در اینجا مجال آن نیست، ولی بصورت خلاصه میتواند گفت که اراده خداوند به معنی تلاش نکردن انسان نیست بلکه به این معنی است که انسان باید تلاش و کوشش کند و در اینجاست که انسان در مسیر اراده خداوند قرار گرفته است، به عبارت دیگر اراده خداوند دارای نظام و اسباب علت و معلول است و اگر کسی در جهت اراده خداوند حرکت نکند مسلما از نتایج اراده خداوند بی نصیب خواهد بود. انشالله در آینده این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.
اما همین آقایان همانند نسل گذشتگان متاسفانه خودشان را در جبری به نام آتش اسیر کرده اند که عامل خوشبختی آن‌ها در سال آینده خواهند بود و عنصر اختیار بودن را از خودشان سلب کرده اند. از طرف دیگر این گونه مراسم‌های توجیه و دلیل عقلی ندارند و عقل انسان این استدلال را قبول ندارد که یک عنصر به نام آتش خوشبختی و بدبختی ما را در سال آینده رقم خواهد زد، هر چند عقل انسان توانایی بسیاری از کار‌های را از جمله توضیح قیامت و مسئله مرگ را ندارد، ولی در خصوص مراسم چهارشنبه سوری باید توانای بررسی و توضیح مراسم چهارشنبه سوری را داشته باشد که متاسفانه این گونه مراسم‌ها نه دلیل دینی دارد و نه دلیل عقلی و در اینجا مشخص شد که غیر دینداران به معنای واقعی کلمه کار‌های غیر عقلی زیادی را انجام می‌دهند، و در مقابل دینداران بوسیله دو عنصر عقل و ایمان مسائل‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و از این دو عنصر به درک واقعی و همه جانبه دست پیدا خواهند کرد، در حالی که این آقایان هر کاری که دلیل عقلی و انسانی نداشته باشند فوری دست رد به سینه آن کار خواهند زد، ولی برای ما معلوم و مشخص نیست که چرا هنوز این آقایان دست رد بر سینه مراسم‌های چهارشنبه سوری و شب نوروز نزده اند؟ و خیلی جالب است هر سال تلاش و کوشش می‌کنند که این گونه مراسم‌ها غلط و اشتباه را نسبت به سال گذشته باشکوه‌تر برگزار کنند و شاید دلیل اصلی تکرار این مراسم غلط و اشتباه همین قبول نکردن حقیقت و نداشتن روح تسلیم در وجود این آقایان باشند که هر گونه تسلیم در برابر حقیقت به معنی نابودی وجود و هستی آنهاست.
مختار سلیمانی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار