تابناک: اخیرا دامپزشکی اصفهان با اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی برای دام‌ها اگر چه دام‌ها را ازاین بیماری محفوظ داشته اما به گفته دامداران حساسیت‌هایی همچون شوک را به دام وارد کرده است.
کد خبر: ۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲ 02 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، طرح واکسیناسیون تب برفکی به دام ها در سال بین ۲ تا ۳ بار از سوی دامپزشکی استان اصفهان انجام می گیرد به گونه ای که در یک دوره سه، چهار یا شش ماهه انجام می گیرد.

رسول کهلانی یکی از گاوداران اصفهان در تماس با خبرگزاری مهر استان با گلایه از عوارض شدید و متعدد واکسن ایرانی تب برفکی به دام گفت: صبح دیروز طرح واکسیناسیون تب برفکی به دام در حالی انجام گرفت که به علت اجرای این واکسیناسیون، گاو ها حساسیت پیدا کرده و به حالت شوک رفته اند.

وی با بیان اینکه سه ماه پیش نیز دامپزشکی اصفهان با اجرای این طرح باعث شد که بسیاری از گاوها با سقط جنین مواجه شوند، اعلام کرد: دامپزشکی به گاوداری ها اعلام کرده در صورت استفاده از واکسن های خارجی باید هزینه بپردازند و هزینه هر واکسن برابر ۱۰ هزار تومان است و مثلا برای گاوداری من که نزدیک به یک هزار گاو دارد باید ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود.

کهلانی با اظهار اینکه واکسن های ساخت ایران چند سویه است و تاکنون عوارض زیادی را برای گاوها داشته است، گفت: این واکسن ها علاوه بر اینکه باعث سقط جنین می شود همچنین گاوها را دچار حساسیت نیز می کند.

وی گفت: سه ماه پیش که واکسن های تب برفکی ایرانی را به دام زدند تاکنون نزدیک به ۶ تا ۷ مورد سقط جنین داشتیم.

کهلانی اظهار داشت: در گذشته که واکسن خارجی برای دام استفاده می ‌شد گاو پس از یک تب کوتاه، به حالت عادی بر می گشت اما اکنون ضمن اینکه دام ها حساسیت پیدا می کنند و دچار سقط جنین می شوند دامدار نیز زیر بار هزینه برای تهیه داروهای ضد حساسیت می رود تا بتواند دام خود را نجات دهد.

وی گفت: در ۲۴ ساعت پس از تزریق واکسن ایرانی تب برفکی ۲ مورد تلفات داشتیم.

زدن واکسن ایرانی بهتر از نزدن آن است

رضوانی که یکی دیگر از گاوداران شهر اصفهان است و خود نیز دامپزشک است در خصوص کیفیت واکسن های ایرانی تب برفکی به خبرنگار مهر اظهار کرد: تا دو سال پیش واکسن های تب برفکی ساخت فرانسه از سوی دامپزشکی برای دام ها استفاده می شد اما در سالهای اخیر واکسن های ایرانی جایگزین آن شده است.

وی با اعلام اینکه شاید تحریم ها و کمبود واکسن خارجی دلیل استفاده از واکسن داخلی شده است، گفت: واکسن های داخلی تب برفکی تاکنون عوارض زیادی برای دام ها داشته است به طوری که اگر قبلا از هر ۱۰۰ دام یک دام دچار حساسیت و تلفات می‌شد امروز از هر ۱۰۰ دام ۱۰ دام با حساسیت مواجه می شود.

رضوانی آمار تلفات را در گاوداری خود کم دانست و اعلام کرد: بسیاری از دامداران از واکسن ایرانی ابراز نگرانی کردند و آمار تلفات دام خود را پس از واکسن ایرانی زیاد اعلام کرده اند.

وی با اعلام اینکه به احتمال زیاد فرمولاسیون واکسن مشکل پیدا کرده است یا اینکه حلال آن استاندارد نیست، اعلام داشت: تا جایی که می دانم واکسن تب برفکی ساخت اصفهان نداریم و در سایر استان ها ساخته می شود.

رضوانی ادامه داد: زدن واکسن ایرانی بهتر از نزدن آن است زیرا که اگر دام گرفتار تب برفکی بشود معلوم نیست چه میزان تلفات به بار بیاورد و تا چه زمانی گرفتار این بیماری شود.

درصد ناچیزی شوک در اثر تزریق واکسن طبیعی است

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان در خصوص واکسن ایرانی تب برفکی گفت: درصد ناچیزی ایجاد شوک در اثر تزریق واکسن یا ماده بیولوژیک اجتناب ناپذیر بوده و طبیعی است. لذا هوشیاری دامدارها و آموزش نیروهای واکسیناتور و اطلاع رسانی سریع و به موقع بهترین راه پیشگیری و جلوگیری از عوارض ناخواسته است.

مرادی ادامه داد: به دنبال اجرای طرح واکسیناسیون گاو و گوساله و گوسفند و بز درسطح شهرستان اصفهان هیچگونه عوارضی از قبیل شوک، سقط جین و مرگ مشاهده نشده است.

مرادی اظهار داشت: تزریق هر ماده بیولوژیک آن هم به میزان حدود ۷۰۰ هزار دز می تواند به طور طبیعی در تعدادی از دامها ایجاد شوک کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها و کمبود داروهای خارجی دلیل استفاده از واکسن های ساخت ایران است یا اینکه درجهت حمایت از تولیدات دارویی ایران اجازه استفاده از داروهای خارجی داده نمی شود، گفت: خیر، از کشور فرانسه علیرغم تحریم‌ها با تلاش‌های سازمان دامپزشکی کشور واکسن تب برفکی مریال به وفور توسط شرکت های خصوصی وارد و امسال در دامداری ها استفاده شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان بیان داشت: واکسن خارجی مریال برای هر راس دام (گاو و گوساله) ۵ هزار تومان بوده است و هزینه واکسیناسیون با واکسن خارجی ارتباطی با موضوع بیمه ندارد.

وی ادامه داد: تزریق واکسن توسط نیروهای دولتی و به صورت رایگان به منظور کمک به دامدار انجام شده است.

عوارضی از واکسن تب برفکی ساخت موسسه رازی اصفهان مشاهده نشده است

مرادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عوارضی در اثر واکسیناسیون دام ها با واکسن تب برفکی ساخت موسسه رازی در شهرستان اصفهان مشاهده نشده است و آمارهای ارائه شده اشتباه است.

وی بیان کرد: شبکه دامپزشکی در ساخت واکسن دخالتی ندارد اما توسط سازمان دامپزشکی کشور بر روی کیفیت اثر واکسن آزمایشات کنترل کیفی انجام می شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان افزود: مسئولان سازمان و موسسه رازی در صورت بروز هرگونه عارضه ،سریعاً در جریان قرار خواهند گرفت.

وی بیان داشت: در اثر بروز حساسیت در دام به دنبال تزریق واکسن، توسط اکیپهای واکسیناتور، داروهای ضد شوک و ضد حساسیت استفاده می شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار