تابناک: صنایع دستی اصفهان یکی از برندهای شاخص نصف جهان در ایران و جهان است، هنرهایی که زیر دست استادکارهای موسفید اصفهانی به ما ارث رسیده است اما حالا در میان انبوه مشکلاتی که سالها گریبان هنرهای اصفهان را گرفته بود، نامرغوبیت و عدم دلسوزی برای این هنرها، صنایع دستی را با آینده ای نه چندان خوش مواجه میکند.
کد خبر: ۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ 02 March 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، اصفهان 196 رشته صنایع دستی را توانسته با دست های هنرمندان این دیار بر پیشانی خود به ثبت برساند، صنایعی که با هنرمندی 14 هزار هنرمند اصفهانی رنگ و لعاب هنر و آرامش را به خود میگیرد.

صنایع دستی اصفهان به سبب تنوع و کیفیتی که همواره از آن برخوردار بوده است و کاربردی بودن انواع آن در زندگی روزمره ، از استقبال خوب خریداران به ویژه گردشگران داخلی و نیز خارجی روبرو بوده است.

شاید در کنار نام اصفهان کمتر شهری را بتوان یافت که این تعداد رشته صنایع دستی را توانسته باشد به ثبت برساند و هنوز هم 9 هزار کارگاه صنایع دستی آن در این رشته ها فعال باشد.

گرچه حال و روز برخی از صنایع دستی اصفهان به واسطه ماشینی شدن زندگی و ادامه نیافتن راه آن هنر از سوی جوانان، در گوشه تاریخ اصفهان خاک میخورد اما بسیاری از صنایع دستی شاخص اصفهان هنوز هم جایگاه خود را در ایران و جهان حفظ کرده است.

میدان نقش جهان از دیرباز قلب تولید و توزیع صنایع دستی در نصف جهان بوده است. میدانی که همواره برترین و با کیفیت ترین صنایع را می توان در غرفه ها و حجره های آن سراغ گرفت.

اما دست گرانی ها در سال های اخیر به جان صنایع دستی اصفهان هم افتاد و توانست تقریبا برخی از صنایع دستی اصفهان را نیمه جان و بی کیفیت کند به گونه ای که اکنون پیدا کردن صنایعی که زمانی در همین میدان نقش به اصل بودن و کیفیت شهر بود، کار سختی است.

از یک سو، افزایش تعداد مغازه ها و کارگاه ها در زمینه صنایع دستی نوید، تولید و حیات آن را می دهد اما از سوی دیگر دغدغه کیفیت را در مورد آن دوچندان می کند.

با افزایش کارگاه های تولید صنایع دستی ، افزایش نرخ مواد اولیه و دستمزد کارگر در بسیاری از این صنایع، سبب شد طی سالهای اخیر کیفیت در صنایع دستی رو به تنزل گذارد.

از طرفی، قاچاق، یکی از معضلاتی بود که گریبان بازار صنایع دستی اصفهان را هم گرفت. بازاری که تا همین چند دهه پیش نشان قدرت و برند اصفهان به شمار میرفت با قرار گرفتن در کنار صنایع دستی قاچاق از هند و پاکستان و چین، جایگاه خود را از دست داد تا جائیکه حتی برخی گردشگران خارجی نیز از اینکه صنایع دستی قاچاق و بی کیفیت در بازار میدان نقش جهان اصفهان به فروش می رسد گله منداند.

گرچه کیفیت صنایع دستی اصفهان از سوی بازرسان صنف اتحادیه صنایع دستی مورد بررسی قرار میگرد و میراث فرهنگی اصفهان هم از برخورد شدید با اجناس قاچاق در این بازار خبر داده است اما فراوانی و تعدد بازارهای صنایع دستی در سال های اخیر بر نظارت ها پیشی گرفته است.

غلامعلی فیض اللهی عضو هیئت مدیره صنایع دستی استان اصفهان درهمین رابطه اخیرا از تاسیس یک دفتر با همکاری صنایع دستی برای رسیدگی به کنترل قیمت و کیفیت اجناس صنایع دستی در عالی‌قاپو خبر داده است.

با این وجود یکی از مشکلاتی که این روند ایجاد کرده است عدم قیمت‌گذاری شفاف بروی صنایع دستی است. با اینکه فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از زدن برچسبهای قیمت به دو زبان انگلیسی و فارسی بروی صنایع دستی خب خبر داده بود اما مشاهدات ما در مغازه های صنایع دستی میدان نقش جهان چیز دیگری را نشان می دهد و اغلب صنایع دستی بدون برچسب قیمت حتی به زبان فارسی به فروش می رسند.

به همین علت، یک قلم صنایع دستی با مشخصات یکسان با قیمت های متفاوت در این میدان به فروش میرسد و فروشندگان صنایع دستی، تفاوت در کیفیت جنس خود را دلیل بر قیمت گزاف تر می دانند.

به هر روی امید است، میدان نقش جهان که ویترین صنایع دستی اصفهان است در ایامی که میزبان میهمانان داخلی و خارجی بیشتر در ایام نوروز است، نمای زیباتری از هنر اصفهانی ها را به نمایش بگذارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :