تابناک: قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد : 11 قنات ایران در فهرست ثبت جهانی قرار دارد.
کد خبر: ۹۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 13 September 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حسن طالبیان روز یکشنبه در بازدید از قنات دو طبقه «مون» اردستان اظهار داشت: از این تعداد قنات که برای ثبت جهانی دردستور کار قرار دارد ، سه قنات در استان اصفهان است که یکی از آنها قنات دوطبقه مون اردستان است.

وی افزود: یکی از شاخصه های مهم قنات دو طبقه مون اردستان این است که این دو قنات با ارتفاع سه متر، روی هم قرار گرفته است.

به گفته وی آب قنات طبقه پایین سبک و از املاح کمتری برخوردار است، اما آب قنات پایین سنگین و مقداری شور است.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عبور مسیر قنات دوطبقه مون اردستان در داخل شهر را از دیگر ویژگی های این قنات برشمرد و خاطرنشان کرد: مادر چاه های قنات دو طبقه
مون اردستان بطور مجزا در فاصله سه متری از هم قرار دارند.

طالبیان تصریح کرد: عمق مادر چاه قنات بالایی 27 متر و مادر چاه قنات پایینی نیز 30 متر است.

وی قدمت قنات دوطبقه مون اردستان را بیش از 800 سال به طول سه کیلومتر دانست.

در جریان بازدید از قنات دوطبقه مون اردستان یاموچی کازویا کارشناس یونسکو که برای بازدید و ارزیابی از این قنات و ثبت آن در فهرست جهانی به اردستان سفر کرده است، حضور داشت.

قنات دو طبقه مون اردستان که یکی از شاهکارهای مهم علم مهندسی قدیم است، تنها قنات دو طبقه جهان و یکی از پیچیده ترین قنوات منحصر بفرد جهان است.

این قنات که دارای 28 حلقه چاه است به فاصله سه متر، دو تونل بر روی هم و به صورت دو طبقه ساخته شده است.

منحصر بفرد بودن این قنات به علت جریان دو طبقه آب بر روی همدیگر در مسیری به طول 2.5 کیلومتر است، بنحوی که آب قنات بالایی به قنات زیرین نفوذ نمی کند.

خاک هر دو قنات بلحاظ سختی و نرمی معتدل و از جنس رس چسبنده است که این مهم باعث شده آب از قنات بالایی به زیرین نفوذ نکند، میزان آبدهی قنات فوقانی و زیرین به ترتیب 35 و 45 لیتر بر ثانیه است.

قنات دوطبقه اردستان که ساخت آن را به دوران قبل از اسلام نسب ت داده اند در محله مون این شهر قرار دارد، این اثر تاریخی در سال 82 با شماره 9023 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان اردستان با حدود 45 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری اصفهان واقع است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :