کد خبر: ۹۳۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 03 February 2021
براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، چک‌های برگشتی تا پایان آذر سال جاری در کشور افزایش پیدا کرده است. این امر نشان‌دهنده تاثیرات کرونا و کاهش فعالیت بخش‌های اقتصادی در 9 ماهه سال جاری است .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بر‌اساس اعلام این نهاد پولی در آذر ماه 893 هزار فقره چک برگشت خورده که نسبت به آبان بیش از 31 درصد افزایش داشته است. کاهش رشد اقتصادی کشور و باقی ماندن آن در محدوده منفی برای 3 سال باعث شده که عملا فعالیت‌های اقتصادی در کشور به‌شدت افت کند که البته شیوع گسترده کرونا در کنار رشد اقتصادی منفی نیز شرایط کشور را بدتر کرد. بر‌اساس گزارش‌های رسمی تا پایان پاییز سال جاری حدود یک میلیون و 30 هزار نفر در کشور بیکار شدند که این امر می‌تواند به افزایش تعداد چک‌های برگشتی در ماه‌های آتی بینجامد. افزایش تنش‌ها و نزاع‌ها یکی از مهم‌ترین پیامدهای اجتماعی چک‌های برگشتی است. 
افزایش تعداد چک‌های  برگشتی
با استناد به گزارش بانک مرکزی کل چک‌های مبادله شده کشور در آذر سال جاری 9 و نیم میلیون فقره بوده که 185 هزار میلیارد تومان ارزش داشته است. با وجود اینکه از نظر تعداد 18 درصد بیشتر از آبان ماه است اما از نظر ارزش کاهشی 2.2 درصدی نسبت به دومین ماه پاییز داشته است. تعداد و ارزش چک‌های مبادله‌ای در آذر 99 نسبت به آذر 98 به ترتیب افزایشی 18.7 و 88 درصدی داشته است. با توجه به اینکه تعداد چک‌ها افزایش زیادی نداشته به نظر می‌رسد عمده افزایش ارزش در خرید یک کالا یا مشخص به قیمت بیشتر به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم بوده باشد. از کل 9 و نیم میلیون فقره چکی که در آذر ماه مبادله شد 8 میلیون و 568 هزار فقره یا 90.8 درصد آن وصول و مابقی برگشت خورد. کل ارزش چک‌های وصولی 162 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که 87.5 درصد از کل ارزش چک‌های مبادله‌ای را شامل می‌شود. نکته دیگر در آمارهای بانک مرکزی،کاهش 3.2 درصدی ارزش و افزایش 16.7 درصدی تعداد چک‌های وصولی است. تعداد چک‌های برگشتی در آذر سال جاری از نظر تعداد و ارزش نسبت به آبان ماه 31.1 و 5.6 درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد پس از پاندمی کرونا و افزایش جمعیت غیرفعال، فعالیت‌های مولد در کشور به خصوص در بخش‌های خدمات و صنعت که بیشترین تعداد شاغلان را دارند و از سویی بیشترین آسیب از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های چند باره را دیدند،کاهش شدیدی یافته باشد. هر چند کاهش فعالیت‌های مولد در کنار تضعیف قدرت خرید خانوارها همچنین سرمایه در گردش و نقدینگی بنگاه‌ها نیز می‌تواند از مهم‌ترین دلایل افزایش تعداد چک‌های برگشتی باشد.

کسری و فقدان موجودی، مهم‌ترین دلیل برگشت چک‌ها
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ماه مورد بررسی 864 هزار فقره چک به ارزش 22 هزار و 400 میلیارد تومان به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده که 96.8 درصد از کل چک‌های برگشتی در ماه مورد بررسی است. با وجود اینکه در استان تهران دو میلیون و 883 هزار فقره چک مبادله شد که 30 درصد کل چک‌های مبادله‌ای کشور در ماه آذر را به خود اختصاص داده اما نسبت تعداد چک‌های برگشتی به دلایل فقدان یا نبود موجودی به کل چک‌های برگشتی به استان‌های خراسان جنوبی، لرستان و اردبیل اختصاص داشت. بین 97 تا 98.5درصد از کل چک‌های مبادله‌ای در این استان‌ها برگشت خورده است. در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری نیز نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلیل فقدان یا نبود موجودی به ارزش کل چک‌های برگشتی بین 98.7 تا 98.2 درصد اعلام شده است. / اعتماد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار