در نشست شورای اداری استان مسئولین استان اینبار شکوائیه خود از بی مهری مسئولین ارشد دولتی کشور را نزد محسنی اژه‌ای بردند تا شاید این آخرین تیر ترکش قبل از مراجعه به دفتر رهبری چاره ساز شود و دولت رئیسی مجاب به توجه به درخواست و حق مشروع مردم کهگیلویه شود.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ 16 May 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در سفر رئیس قوه قضائیه به این استان و در شورای اداری یکبار دیگر موضوع سد آبریز مطرح شد تا نشان دهنده این موضوع باشد که مسئولین استان از احقاق حق مردم به شیوه‌های مرسوم و قانونی مانند رایزنی و درخواست و حتی لابی گری ناامید شده اند.
در نشست شورای اداری استان مسئولین استان اینبار شکوائیه خود از بی مهری مسئولین ارشد دولتی کشور را نزد محسنی اژه‌ای بردند تا شاید این آخرین تیر ترکش قبل از مراجعه به دفتر رهبری چاره ساز شود و دولت رئیسی مجاب به توجه به درخواست و حق مشروع مردم کهگیلویه شود.
قوه قضائیه به مساله سد آبریز ورود کند
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضاییه به مساله سد آبریز ورود کند و نگذارید حق مسلم این مردم ضایع شود.
حجت الاسلام سید محمد موحد در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس قوه قضاییه با اشاره مطالبات مردم استان بخصوص حوزه انتخابیه کهگیلویه افزود: فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در استان‌های همجوار به دلیل اینکه با آن‌ها به عنوان غیربومی نگاه می‌شود، نمی‌توانند استخدام و به کارگیری شوند و بعضاً اگر در کار‌های مقدماتی و ساخت پتروشیمی نقش داشتند و کار کردند هنگام بهره‌برداری و افتتاح با آن‌ها گفته می‌شود که غیر بومی هستید و دیگر به شما نیازی نداریم، این مردم به چه کسی باید متوسل شوند؟
وی اظهار کرد: با ساخت سد آبریز کهگیلویه ۳۵ هزار هکتار زمین در دو شهرستان کهگیلویه و چرام از دیم به آبی تبدیل می‌شوند و حداقل برای ۳۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده بابیان اینکه چرا نباید از حقابه قانونی خود برخوردار شویم؟ تاکید کرد: می‌گویند اگر این سد احداث و ساخته شود گاومیش‌ها در شادگان از بین می‌روند. این مردم هر جا نظام به آن‌ها نیاز داشت حضور پرشور داشتند و معمولاً رتبه اول را دارند، نبود توجه به این مسئله مصداق بارز ظلم به این مردم است.
حجت الاسلام موحد خطاب به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: به عنوان رئیس قوه قضاییه به این مسئله سد آبریز ورود کنید و نگذارید حق مسلم این مردم ضایع شود.
وی ادامه داد: بیشترین مراجعات به اینجانب به عنوان نماینده مردم درخواست کار و اشتغال است در حالی که همین مردم بیشترین مشارکت در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ را در سطح کشور رقم زدند.

سالهاست مردم چشم انتظار هستند!

سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت : سد «آبریز» در استان کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را سیراب و کم آبی چهار شهرستان را بر طرف کند، سال‌هاست که مردم استان چشم انتظار ساخت این سد هستند.
وی اظهار کرد: عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات به حق مردم استان سد آبریز کهگیلویه است که سبب تحول در کشاورزی و معیشت مردم خواهد بود.
احمد زاده تصریح کرد: مطالعات سد آبریز تمام شده و مجوز زیست محیطی آن صادر شده است.
وی ادامه داد: با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول ۶ هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این سد منافع زیادی برای استان دارد و به رونق و توسعه این منطقه کمک خواهد کرد، حتی استان‌های همجوار نیز از مزیت‌ها و قابلیت‌های این سد بهره‌مند خواهند شد.
البته احمدزاده با هوشیاری و به نوعی بیان تفاوت در توجه مسئولین کشور در خصوص مطالبات به موضوع احداث یک سد دیگر که بر منابع کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود و هیچ سودی هم برای این استان ندارد اشاره و تاکید کرد: ایجاد سد خرسان ۳ سبب مهاجرت ۸۰۰۰ نفر از مردم استان می‌شود که این موضوع ایجاد حاشیه نشینی را نیز در پی‌خواهد داشت.
وی عنوان کرد: ۴۷ درصد آب خرسان ۳ متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد است و ۱۷ روستای این استان نیز مجبور به جا به جایی هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی منطقه سادات محمودی در صورت احداث خرسان ۳ زیر آب می‌رود، اظهارکرد: این مسئله حاشیه‌نشینی در شهر یاسوج را به همراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار