مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آغاز اجرای طرح غربالگری سرطان سینه برای زنان در شهر اصفهان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۰ هزار زن در این طرح مورد غربالگری قرار گیرند.
کد خبر: ۹۳۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵ 29 January 2021

زهرا روانخواه افزود: تومورهای بدخیم سینه، شایع ترین سرطان در بین زنان اصفهان است بهمین دلیل غربالگری گسترده این بیماری در دستور کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه غربالگری به تشخیص زود هنگام انواع بیماری ها از جمله سرطان کمک بسیاری می کند، تصریح کرد: اگر سرطان زود تشخیص داده شود، می توان اقدامات پیشگیرانه و درمانی را به موقع انجام داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

روانخواه با اشاره به اینکه در این طرح جلسه های آموزشی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در همه مراکز شهری و اداره ها برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه درباره سرطان سینه برگزار می شود، اضافه کرد: پس از این جلسه ها، افرادی که دارای علائم اولیه یا مشکوک هستند به مراکز بهداشتی و ماماها برای غربالگری و معاینه معرفی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه خدمات ارایه شده در این طرح در مراکز بهداشت رایگان است، از زنان خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت یا جامع سلامت برای غربالگری سرطان سینه اقدام کنند.

روانخواه خاطرنشان کرد: تا کنون استقبال زنان ساکن در کلانشهر اصفهان از برنامه های غربالگری و مراکز بهداشت نسبت به سایر شهرها کمتر بوده است و با توجه به اینکه بیشترین جمعیت استان در این شهر زندگی می کنند بهمین دلیل این منطقه برای اجرای طرح غربالگری سرطان سینه مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته وی در صورت مراجعه زنان به مراکز بهداشت اصفهان علاوه بر غربالگری سینه ، غربالگری سرطان روده و دهانه رحم نیز برای آنها انجام می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه سرطان با خود مراقبتی مانند فعالیت بدنی، اصلاح سبک زندگی و کاهش وزن، قابل پیشگیری است، گفت: تومورهای بدخیم سینه شایعترین سرطان در استان اصفهان با سهم ۱۵ درصدی از همه سرطان هاست که میزان ابتلای زنان به این بیماری در مقایسه با مردان بسیار بیشتر است.

مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سایر سرطان های شایع در این استان را پروستات و پوست اعلام و اضافه کرد: شایع ترین سرطان در بین زنان، سینه و در بین مردان پروستات است.

رونخواه به افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور و استان اصفهان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: ٥٣ درصد مبتلایان به انواع  سرطان‌ در استان اصفهان مردان و ۴٧ درصد زنان هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :