واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد به ماجرای کتاب بیشعوری/
تابناک: خبر 20:30 این بود: «کتابی با محتوای بی اخلاقی در شهر اصفهان توزیع شده است.» 20:30 خواستار پاسخگویی مسئولان وزارت ارشاد شد. تلنگر این برنامه پر مخاطب تلویزیونی کافی بود تا پای کتاب «بیشعوری» بازهم به رسانه ها باز شود.
کد خبر: ۹۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴ 12 September 2015

به گزارش تابناک اصفهان، خبر 20:30 این بود: «کتابی با محتوای بی اخلاقی در شهر اصفهان توزیع شده است.» 20:30 خواستار پاسخگویی مسئولان وزارت ارشاد شد. تلنگر این برنامه پر مخاطب تلویزیونی کافی بود تا پای کتاب «بیشعوری» بازهم به رسانه ها باز شود؛ کتابی که در نمایشگاه کتاب سال ۹۳ در وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید مجوز چاپ گرفته بود و حالا به نوشته برخی سایت های خبری به راحتی سر از بازار نشر اصفهان در آورد و در خلال برگزاری نمایشگاه کتاب و همچنین در فروشگاه های سطح شهر براحتی به فروش می رسد.

این کتاب توسط خاویر کرمنت (روانشناس غربی) نگاشته شده و آن طور که 20:30 مطرح کرد، مروج انحرافات اخلاقی توسط نویسنده است . این کتاب توسط محود فرجامی ترجمه شده است. نویسنده در این کتاب به راحتی به مقام انسان ها توهین می کند و زندگی انسان ها در کنار یکدیگر را نتیجه بیشعوری آنها می داند. کرمنت، کمی جلوتر که می رود پا را فراتر

می گذارد و در برخی از صفحات کتاب، حرف های رکیک و اعمال شنیع جنسی را ترویج می دهد و به گفته 20:30 این کتاب با این توصیفات در اصفهان توزیع شده و تبلیغات گسترده ای هم بر روی آن صورت گرفته است. همین موضوع باعث شد تا به سراغ «حبیب رضا ارزانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برویم . ارزانی تاکید دارد که این موضوع هیچ ربطی به ارشاد اصفهان ندارد.

آقای ارزانی! ماجرای کتاب«بیشعوری» چیست؟

کدام ماجرا؟

در بخش خبری 20:30 اعلام شد این کتاب در اصفهان توزیع شده و وزارت ارشاد باید پاسخگو باشد.

خب این ربطی به اداره ارشاد اصفهان ندارد.

اما اعلام شده این کتاب در نمایشگاه اصفهان توزیع شده است.

تمام کتاب هایی که در نمایشگاه ارائه شده ، مجوز از تهران گرفته اند. ربطی به اصفهان نداشته است. کنترل نمایشگاه دست ما نیست؛ به عهده تهران است. 600 ناشر در این نمایشگاه شرکت کردند که عمده آن ها از تهران آمده بودند و ما فقط تعداد محدودی ناشر اصفهانی داشتیم.

یعنی اداره کل ارشاد هیچ نظارتی روی نمایشگاه و کتاب هایی که در آن توزیع می شود ندارد؟

ما کمیته نظارت داریم اما در نمایشگاه 60 هزار جلد کتاب ارائه شده است. این کمیته نمی تواند تک به تک این کتاب ها را بررسی کند و بخواند.

پس نظارت این کمیته از چه حیثی است و چه چیزی را نظارت می کند؟

از این لحاظ که آیا کتاب مجوز دارد یا ندارد یا اینکه مجوز مال قبل بوده یا اکنون هم مجوز دار است. چون برخی کتاب ها قبلا مجوز گرفته اند ولی بعد از چندسال لغو مجوز شده اند یا کتابی توقیف شده اما ناشر باز هم آن کتاب را می آورد و توزیع می کند. کمیته نظارت وظیفه دارد این مسائل را مواظبت کند.

این کتاب مجوزنشر را از وزارت ارشاد گرفته است؟

بله و به همین خاطر می گویم که این داستان ربطی به اداره کل ندارد. از جای دیگری مجوز گرفته و ما به عنوان اداره کل هیچ وظیفه ای در این باره نداشتیم.

ولی یکی از سایت های خبری نوشته بود که این کتاب در فروشگاهی که متعلق به اداره ارشاد اصفهان بوده هم توزیع شده است.

کدام فروشگاه؟ ما در نمایشگاه اصلاً فروشگاه و غرفه نداشتیم. فقط یک دفتر مدیریت بود با چهارتا میز و صندلی!

ولی کتاب در فروشگاه های بزرگ کتاب در سطح شهر هم توزیع شده است. در این باره هم ارشاد اصفهان هیچ وظیفه ای ندارد؟ چه کسی باید جلوی توزیع «بیشعوری» را بگیرد؟

دست اماکن است. اگر به ما ابلاغ کنند کتاب مجوز ندارد و باید جلوی توزیع آن گرفته شود، آن وقت ارشاد وارد می شود. ما فقط اگر خودمان مجوز بدهیم ، می توانیم لغو مجوز هم بکنیم.

آقای ارزانی! فکر می کنید طرح این موضوع می تواند به خط فشار مخالفان دولت ربط داشته باشد؟

(باخنده) ممکن است.

پس یعنی می خواهند فشار بیاورند و دنبال بهانه می گردند؟

می تواند این موضوع هم باشد . من می گویم در سالی که سال همدلی و همزبانی ملت و دولت نامیده شده، بهتر است این موضوعات مطرح نشود.

ولی مثل اینکه گروه های سیاسی امسال بیشتر از همیشه بر طبل اختلافات می کوبند.

(با خنده) خب ، بله . بالاخره عده ای دغدغه دارند . من سعی می کنم از این جریانات برداشت منفی نداشته باشم و می گذارم پای همین که عده ای دغدغه دارند.

همان هاکه دلواپس هستند؟

(با خنده) بله . دوباره دلواپس شده اند!

روزنامه نصف جهان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
من این کتاب را خوانده ام و پیشنهاد میکنم همه بخوانند انسان باید کمی هم ظرفیت داشته باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار